Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Benfri rimmat fläsklägg, bara svål?  (läst 3733 gånger)

Juppepinne

  • Inlägg: 407
    • Östergötland
Benfri rimmat fläsklägg, bara svål?
« skrivet: 09 okt-11 kl 15:01 »
I förrgår var jag på ICA Maxi och handlade. Jag fick för mig att jag skulle koka ärtsoppa och därför köpte jag rimmat fläsklägg. Idag så skulle jag tillaga köttbiten och eftersom jag är ganska kräsen så tänkte jag att jag skulle ta bort så mycket fett som möjligt innan jag kokade den. Jag tog bort nätstrumpan som satt runt köttet och max 1/4 är kött och resten är en svål som de har lindat in. Brukar det vara så med fläsklägg. Jag har inte för mig att jag har varit med om det förut men jag blev måttligt road över att slänga 3/4 av köttbiten som jag betalat för.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

pyromanen

  • Gäst
SV: Benfri rimmat fläsklägg, bara svål?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-11 kl 15:25 »
Jo, det brukar vara väldigt mycket ben, fett och svål på fläsklägg.  Har övergått till att köpa rimmat karré, det blir betydligt billigare i o med att man kan äta allt. Det är ju också en kostnad att koka en stor skrymmande klump i en jättegryta.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Benfri rimmat fläsklägg, bara svål?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-11 kl 11:37 »
Tyvärr går det inte att jämföra buljongen från karré med en fläsklägg med ben. Både godare och nyttigare. Varför är vi så rädda för ben idag?
Dessutom är svål/fett smakbärare och det rensar man ju inte bort innan? Har man sedan hundar/katter, så äter de resterna med glädje!

pyromanen

  • Gäst
SV: Benfri rimmat fläsklägg, bara svål?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-11 kl 14:52 »
Är inte rädd för ben, vill bara inte betala 30-40 kr/kilot för ben.
"buljong" från köpt rimmat kött smakar enligt mig inte mycket annat än salt. Annat är det med riktiga ben.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
kretslopp, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser