Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gris och lodjur  (läst 2817 gånger)

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
Gris och lodjur
« skrivet: 08 sep-20 kl 11:04 »
Att stängsla in gris verkar ju tämligen lätt bara grisen trådtränas men hur är det med att stänga lodjur ute?

Kan man inte det? Vi har ca 5 lodjursrevir i trakten och grannen har blivit av med ett bagglamm (3 månader gammal) i år. Är det möjligt att stängsla ut lodjur med samma låga staket som till att hålla grisen inne eller är det högt staket som gäller eller ta in grisarna på natten?

Tanken är ju att ha grisarna ute dygnet runt men jag inser ju att jag får anpassa om det inte går.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #1 skrivet: 08 sep-20 kl 11:26 »
För att hålla lodjur rimligt väl utanför stängsel, oavsett vad för (för lodjuret) smakliga djur som råkar finnas innanför stängslet, så behövs rovdjursavvisande stängsel.
Det är mycket sällsynt att vare sig lo eller varg angriper tamdjur som finns innanför fungerande, korrekt uppsatta och underhållna, rovdjursavvisande stängsel.

För i synnerhet får rekommenderas femtrådiga elstängsel med minst 4500 volt i tråden och relativt hög nivå på stötarna, översta tråden ska sitta minst 120 cm över mark, nedersta tråden 20-30 cm över mark.

Alternativt stängsel av enklare fårnät med vridknut, kompletterade med eltråd över stängslet, samt eltråd 20-30 cm över marken utanför och innanför, eller fårnät med låsta knutar och eltråd över.
Nätstängsel måste vara väl spända för att fungera.

Läs vidare om förebyggande åtgärder för att skydda tamdjur på viltskadecenters hemsida.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gris och lodjur
« Svar #2 skrivet: 08 sep-20 kl 11:34 »
Grisar är tuffa djur, så jag skulle inte vara rädd för lokatten förutom om de är små och går utan suggan.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Gris och lodjur
« Svar #3 skrivet: 01 okt-20 kl 11:40 »
Finns det vildsvin där du bor? Jag har hört att lodjur liksom behöver lära sig jaga grisar. Annars lämnar de dom ifred. Men hör med andra, jag har aldrig haft någon gris.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #4 skrivet: 01 okt-20 kl 17:29 »
Jo det går att stängsla ut lodjur.
Ett staket som är 5 meter högt som liknar ett T så kanske det fungerar.

Har vid ett par tillfällen hur dom passerar normala viltstängsel med en stil likt att det år rena rama vardagen.
Bästa skyddet är att låsa in dom på natten och ha vakthund i flocken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gris och lodjur
« Svar #5 skrivet: 01 okt-20 kl 19:46 »
Jo det går att stängsla ut lodjur.
Ett staket som är 5 meter högt som liknar ett T så kanske det fungerar.

Har vid ett par tillfällen hur dom passerar normala viltstängsel med en stil likt att det år rena rama vardagen.
Bästa skyddet är att låsa in dom på natten och ha vakthund i flocken.

Viltstängsel är det ju dock inte ström i. Strömmen är ju det avgörande i dom flesta stängsel. Strömmen och psyket.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #6 skrivet: 01 okt-20 kl 20:39 »
Viltstängsel är det ju dock inte ström i. Strömmen är ju det avgörande i dom flesta stängsel. Strömmen och psyket.

Det stämmer bra.. 
men ett viltstängsel med ström är precis lika enkelt att segla över som ett utan ström.
Jag har sett lo som klättrat upp i ett träd för att hoppa över ett stängsel...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gris och lodjur
« Svar #7 skrivet: 02 okt-20 kl 11:07 »
De har ju ett projekt igång i Spanien för att rädda deras lokatt från utrotning, och då har de kaniner i hägn med (om jag kommer ihåg rätt) 2 meters höjd. Rävar, småvargarna där nere och förvildade hundar och katter tar sig inte över, men lokatten seglar över och hämtar sin mat.

Kanin/hare är det mest naturliga bytet, men rådjur och får fungerar rätt bra för lokatten. Tamkatt och räv ses som konkurrenter och bits ihjäl. Grisen är normalt ett så tufft djur att t o m vargen som har älg som huvudföda inte väljer den i första hand.


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gris och lodjur
« Svar #8 skrivet: 02 okt-20 kl 11:30 »
Grisen är normalt ett så tufft djur att t o m vargen som har älg som huvudföda inte väljer den i första hand.


Nog är den tuff alltid. Såg ett klipp på youtube för längesen. Faktiskt letat efter den då jag fann denna tråd men inte lyckats.
Men där filmar dom först hur 2-3 jägare går iväg med några hundar för att skjuta bort en gris. Sen filmar dom då dom bär tillbaka gubbarna på bår och hundarna ligger döda i bakgrunden, sen när dom höjer kameran så zoomar dom in på galt som springer bortåt på ett hygge.
Tror den var från polen. Men det var ju vildsvin, inte tamgris.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #9 skrivet: 02 okt-20 kl 13:12 »
Det stämmer bra.. 
men ett viltstängsel med ström är precis lika enkelt att segla över som ett utan ström.
Jag har sett lo som klättrat upp i ett träd för att hoppa över ett stängsel...


Intressant.

Har du rapporterat dina iaktagelser till Viltskadecentrum?


 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #10 skrivet: 02 okt-20 kl 13:19 »
Hos Viltskadecenter, https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/viltskadecenter/, så finns vederhäftig och vetenskapligt baserad information om dels hur man kan skydda sig mot stora rovdjur, och en hel del information om hur de olika rovdjuren beter sig.

Jag kan varmt rekommendera ett besök på denna sida, och om man har frågor som det är svårt att hitta information om på websidan, att kontakta någon av de kontaktpersoner som går att hitta via sidan.

På forum, Facebook och andra sociala medier, så sprids det många skrönor och obelagda uppgifter, som gör det svårt att sovra om vad som är sanning eller ej.

Så har man ett verkligt och genuint behov av att hitta det mest ändamålsenliga sättet att skydda sin egen djurhållning (inklusive Bin) från angrepp och skador från rovdjur, så är Viltskadecenter ett av de bästa ställena för att hitta verkligt fungerande information.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #11 skrivet: 02 okt-20 kl 14:46 »
Intressant.

Har du rapporterat dina iaktagelser till Viltskadecentrum?

Jag har sett det två gånger uppe vid Avesta.
Och nä. Jag har ingen anledning att rapportera in det då det inte är en skyldighet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Gris och lodjur
« Svar #13 skrivet: 06 okt-20 kl 09:04 »
Tack alla för tankar, lösningar och nya frågor.

Vi har mer vildsvin än något annat vilt djur här. De matas på ca 7-10 ställen i en radie av ca 2 km.

Det är även möjligt att det finns varg men det är inte bekräftat på samma sätt som lodjur, som vi också sett själva.
Vi vill inte ta bort rovdjuren utan bara hindra dem från att eventuellt äta upp våra grisar, getter eller annat som vi kan tänkas skaffa.

Det lutar åt en inhägnad som används på dagen och sedan stängs de in på natten i en flyttbar "stuga".

Jag skulle kunna tänka mig en boskapshund men det finns saker som talar mot det just här. Vi har en gård som är placerad på ett sätt där det blir svårt att hägna in hela gården. Vi har alla djuren, vägarna och byggnaderna placerade på ett sådant sätt att det är i det närmaste omöjligt utan att sätta 7-meters grindar på ca 3 ställen.
Man vill ju helst att hunden/hundarna skulle kunna röra sig fritt bland djur och byggnader, annars fallerar ju konceptet.

Vår gård är också, från oss, ett frivilligt stråk för alla våra grannar som kan gå genom gården för att få en fin rundtur istället för att gå fram och tillbaka på tråkiga vägen. Med det sagt är jag verkligen inte främmande för att ha en vandrande hund här. Jag älskar hundar och ägt några genom åren.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #14 skrivet: 06 okt-20 kl 14:32 »
Tack alla för tankar, lösningar och nya frågor.

Vi har mer vildsvin än något annat vilt djur här. De matas på ca 7-10 ställen i en radie av ca 2 km.

Det är även möjligt att det finns varg men det är inte bekräftat på samma sätt som lodjur, som vi också sett själva.
Vi vill inte ta bort rovdjuren utan bara hindra dem från att eventuellt äta upp våra grisar, getter eller annat som vi kan tänkas skaffa.

Det lutar åt en inhägnad som används på dagen och sedan stängs de in på natten i en flyttbar "stuga".

Jag skulle kunna tänka mig en boskapshund men det finns saker som talar mot det just här. Vi har en gård som är placerad på ett sätt där det blir svårt att hägna in hela gården. Vi har alla djuren, vägarna och byggnaderna placerade på ett sådant sätt att det är i det närmaste omöjligt utan att sätta 7-meters grindar på ca 3 ställen.
Man vill ju helst att hunden/hundarna skulle kunna röra sig fritt bland djur och byggnader, annars fallerar ju konceptet.

Vår gård är också, från oss, ett frivilligt stråk för alla våra grannar som kan gå genom gården för att få en fin rundtur istället för att gå fram och tillbaka på tråkiga vägen. Med det sagt är jag verkligen inte främmande för att ha en vandrande hund här. Jag älskar hundar och ägt några genom åren.

Det låter som en plan.
De boskapsvaktande hundarna lever med "sin" flock hela dygnet.
Dom rör sig inte på hela tomten alls utan håller sig i de hagar där flocken hålls.

Men din lösning med att stalla in på natten är fullt funktionell och den säkraste.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Gris och lodjur
« Svar #15 skrivet: 08 okt-20 kl 09:27 »
Det låter som en plan.
De boskapsvaktande hundarna lever med "sin" flock hela dygnet.
Dom rör sig inte på hela tomten alls utan håller sig i de hagar där flocken hålls.

Men din lösning med att stalla in på natten är fullt funktionell och den säkraste.

Just det, det har du rätt i. När det gäller fåglarna så skulle det fungera då de rör sig över hela vår mark i stort sätt men när det gäller eventuella grisar så kommer de vara begränsade till ett specifikt område. Å andra sidan kommer jag inte ha grisar varje år eller hela tiden så då blir ju hunden också utan arbete för den tiden.

Rent teoretiskt skulle man kunna ha en annan sorts hund (en revirvandrare) till området.

Men, det lutar åt installning. Det är ju liksom inte ett problem det heller. Tack.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gris och lodjur
« Svar #16 skrivet: 08 okt-20 kl 10:43 »
Sedan kan man skaffa sig alpacka...
dom är trevlig och gillar nya kompisar då och då.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser