Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder till får  (läst 2330 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Kraftfoder till får
« skrivet: 28 mar-07 kl 22:04 »
 Ja, eftersom jag lär ta mitt ansvar som moderator får jag väl starta en ny tråd...
Och jag är inte alls ilsken :) Att ha skilda åsikter är inte ilska för mig i alla fall.
 Men jag menar att gå ut och säga att Gutar inte behöver kraftfoder låter i mina öron konstigt, samma sak sägs ibland om Allmogefår (som jag har) så jag hoppas jag får uttala mig  ;)
 Om man har Gutar som lammar när våren kommit och det finns färskt proteinrikt gräs så tror jag dom klarar av sina lamm galant, men jag tror inte det går lika bra om dom lammar i säg februari, mars och har ett relativt dåligt grovfoder.
 Sen tänkte jag på en annan sak....  Kan man verkligen bedöma om man ska ge kraftfoder eller ej, med hjälp av hullbedömning? Tackorna kan ju vara runda och fina p g a ett fint grovfoder när de går in i högdräktigheten... Sen tar lammen mer plats = tackorna kan inte äta lika mycket av det fina fodret. Sen ska de dessutom börja producera en massa mjölk = Det fina hullet rinner snabbt av om man har otur. Och att helt plötsligt börja ge en massa kraftfoder för att hjälpa tackorna fungerar oftast inte så bra.... Förmodligen funkar det inte om tackan redan blivit lite "nergången" och "utsugen" och dessutom kan  magen "pajja" så att tackan till slut inte äter någonting.
                                Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gunnar_S

  • Gäst
Re:Kraftfoder till får
« Svar #1 skrivet: 28 mar-07 kl 22:16 »
Hej!

Eftersom jag har en så blandad flock som man kan ha med allt från
ren Texel till ren gute så får dom fritt grovfoder och sedan kraftoder
under vintern och nu på våren för att mjölka bra.

Det här med hullet är lurigt då vissa verkar undernärda
men lammtilväxten är kanon och andra känns bra men lammen
växer inte lika fort.

Mina 2 gutar får alltid bara ett lamm som växer väldigt bra.

Det är helt riktigt att kraftfoder är ju egenltigen något onaturligt för
idisslare då de i naturen bara stöter på enskilda strån med havre, vete
osv under en begränsad till på året och nu har vi människor
vidareutvecklat detta och det sänker PH värdet i magen ock ska
inte ges i stora gåvor, då kan dom till och med dö.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kraftfoder till får
« Svar #2 skrivet: 28 mar-07 kl 22:43 »
det sänker PH värdet i magen ock ska
inte ges i stora gåvor, då kan dom till och med dö.

Men ingen ger ju djuren såna mängder säd med flit så att dom dör  ;D

Det händer ju bara då djur kommer lösa och hittar fodersäckar och vräker i sig MASSOR av KILON...

Stärkelsen i säden omvandlas till mjölksyra som vid stort överskott leder till döden.
(då gäller det ju att vara snabb om man ska klara djuren)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Kraftfoder till får
« Svar #3 skrivet: 28 mar-07 kl 23:03 »
Hej Gunnar, jag håller med om att kraftfoder är onaturligt men det är ensilage också och hö och fårhus och stängsel och avelsarbete och i stort sett allt vad vi gör med fåren eller vad vi stoppar i dem. Har man gutar som får två lamm i februari-mars skulle jag nog vilja ge dom lite kraftfoder. Om man inte vill ge dem kraftfoder får man välja att släppa baggen senare. Visst kan det bli lite surt i våmmen men det beror mycket på givans storlek och kraftfodrets sammansättning. Det farligaste är nog ren spannmål och minst farligt är de väl sammansatta pelleterade fårfoder som Svenska Foder eller Lantmännen säljer. Det finns ju också luzernpellets som kan vara ett bra tillskott och som även är skonsamt.

Håller med dig Charlotte om att det kan vara lite lurigt med hullbedömning, särskilt på djur som inte klipps under vintern. Jag propagerar alltid för gruppindelning, ffa ungtackorna bör gå för sig själva. Jag tror nog att ungtackor av gutar och allmogeraser mår väl av lite kraftfoder under första vintern. Ett alternativ är ju annars att inte låta betäcka dem som lamm.

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:Kraftfoder till får
« Svar #4 skrivet: 03 jun-07 kl 13:15 »
mycket riktigt som Rosa påpekat i annan tråd rekommenderar Gutehandboken 2006 att tackorna skall ha kraftfoder under vinterhalvåret, dock ej baggen, hellre ett smaskigt hö till honom.

vidare står det om flushing till gutefår:

”Flushing”
“Flushing“ till gutefår är en
diskutabel metod, men kan
användas om du misstänker att
dina djur är i mycket dålig
kondition. Med flushing menas en
ökad fodergiva, t.ex. 4-5 hekto
okrossad säd per dag och djur, i
avsikt att öka tackornas kondition,
vilket stimulerar deras fertilitet
och ökar chansen till fler lamm per
tacka.
Använder du flushing, så skall
den påbörjas ca 3 veckor före
betäckningsstart. I besättningar
med djur i bra kondition är
åtgärden utan effekt. Känn därför
regelbundet med handen över
djurens ryggar eller kors (handpåläggningsmetoden)
för att få en
uppfattning om de är magra eller
feta."


måste bara lyfta på hatten för denna eminenta bok som är alldeles gratis i pdf-format på  www.gutefar.se
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 16:37 av eskiLator »

PeterTh

  • Inlägg: 27
    • www.norrdal.se
Re:Kraftfoder till får
« Svar #5 skrivet: 04 jun-07 kl 11:07 »
Vad gäller Allmogefår pratas det ofta om deras härdighet och fodersnålhet, en diskussion som kan vara livsfarlig. Jag undviker att ange dessa egenskaper eftersom jag flera gånger har varit med om att de har tolkats helt fel. Får har t ex fått lamma ute på vintern eller fått alldeles för lite/dåligt foder. Man skulle tycka att folk skulle anpassa fodret efter tackornas hull men det är inte alltid så och för ett otränat öga kan det vara svårt att inse att en tacka är mager. Min erfarenhet efter 13 år med roslagsfår är att dessa tackor behöver kraftfoder under dräktigheten för att hålla ett acceptabelt hull. Inga mängder och alla individer behöver det inte men det finns ingen anledning att chansa och blir hullet dåligt på dräktiga tackor är det svårt att få upp det igen innan de lammar. Sedan har det ju stor betydelse vad man har för kvalitet på grovfodret. Då menar jag inte hygienisk kvalite utan näringsmässigt.

Mvh
Peter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 5 användare (1 dolda)
Agneta Carlsson, simon.arvestrand, Sundance, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser