Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underhållsladda bilbatteriet?  (läst 2801 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Underhållsladda bilbatteriet?
« skrivet: 27 jun-19 kl 09:29 »
(När det gäller bilar, är jag helt oteknisk.)
Vi hade vår 3-åriga lilla bil på service igår. På kvittot stod det "byt batteri!", men mannen i receptionen sa att det inte var något fel och att vi kunde ladda batteriet. Hemkomna gick jag och hämtade vår laddare, som vi köpte för 10 år sedan. Grannfrun hjälpte mig att sätta klämmorna rätt. Sedan läste jag i bruksanvisningen att jag skulle trycka på knappen "Mode" för att välja inställning. Detta lyckades inte förrän efter en timme eller två. Sedan sa vi god natt till bilen och på morgonen var laddningen klar: grön lampa under symbolen för fullt batteri.

Vi har varit med om något liknande med vår förra bil, och jag undrar varför. Kan det bero på att vi kör ytterst lite - handlar 2 gånger i veckan och kör bara korta sträckor? Så att motorn inte hinner ladda batteriet tillräckligt?

I så fall kan jag ju underhållsladda batteriet lite då och då. Hur ofta, vet jag inte. Såg att det finns en liten dosa Multimeter som, det går att mäta volten med, för ett par hundra. Kan en sådan multimeter vara något för gubben och gumman? Kan den användas till annat också?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-19 kl 09:35 »
Jo, kör man bara korta sträckor och lungt (lågt varv på motorn)så kan det bli så. Gamla bilar med dålig laddning (folkvagnar t ex) gjorde så. Men det kan vara något som drar lite ström också när den är avstängd. Så ladda är inte fel.

Multimeter är bra att ha, kom bara ihåg att det är spänning du mäter på batteriet (bra spänning är 12,7 V och uppåt, 12,3 V är lågt). Mäter du ampere så pajjar du instrumentet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-19 kl 12:16 »
Jo, du undrade vad man mer kan ha multimetern till. Du kan ju kolla vanliga 1,5 V batterier också. Och vill du kolla fukten i jorden där du odlar, eller i t ex en stor kruka så kan du stoppa ned två metallpinnar som du sedan mäter motstånd emellan. Stort motstånd = torr jord.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-19 kl 15:45 »
Det är fullt normalt även på moderna bilar att laddningen inte räcker till när man kör mycket sällan och korta sträckor. Har man väl fått batteriet urladdat, så krävs det - hur kraftig bilgeneratorn än är - ett dygns oavbruten körning för att få det helt fulladdat. Detta för att bilens elsystem reglerar på konstant spänning, och med konstant spänning tar det mycket lång tid att få i den sista hälften av kapaciteten i batteriet.

En billig och bekväm sak att skaffa för att övervaka batterispänningen i en bil, är en mobilladdare för cigguttag som har inbyggd voltmeter. Brukar gå att hitta på Ebay för några tior. Men kolla gärna mot ett bättre instrument att den visar rätt, innan du tar den i bruk på allvar.

För underhållsladdning brukar det vara bättre att använda en gammal ointelligent batteriladdare, hålla koll på spänningen då och då och avbryta laddningen när spänningen har legat över 14,7 V i några timmar. Om batteriladdaren har amperemeter så lär man sig med tiden vad den visar vid olika batterispänningen (strömmen minskar då spänningen ökar), och kan avgöra bara med hjälp av den när det är dags att stänga av.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-19 kl 10:04 »
Men om batteriet är normalfriskt så är väl en vanlig, billig, smartladdare säkrare att använda? Den kan man ju glömma i utan att det gör något.

Jag vet flera husvagnsägare som kokat ur sina batterier med den gamla osmarta laddaren.


Först föll inte polletten ned när jag läste tipset om mobilladdaren. Men jag kan lägga till att det finns förgreningsdosor till cigarettuttaget som har batterikontroll. Hade en sådan i arbetsbilen, och då såg man hur snabbt batteriet laddades då man startat eller förbrukat ström på annat sätt. Jag bytte batteri under den tiden från ett vanligt, billigt, startbatteri till ett Optima, och det var stor skillnad på hur snabbt det fylldes på med ström trots att allt annat var lika. När man är van att lyssna på motorns alla ljud, så hör man hur det tar i i generatorremmen...


Det du skriver om moderna bilar hörde jag en historia om från en bärgare. Nissan Qashkai har tydligen i någon senare årsmodell för klent batteri från fabrik, så den får de åka runt och ge starthjälp. Så min gamla 6V Bagge har fått en reincarnation ;D

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #5 skrivet: 09 dec-19 kl 18:39 »
En fråga till: mätte spänningen med min lilla multimeter: 12,2 volt. Jag tänker underhållsladda med vår smarta laddare.
Men nu blev jag osäker:
tappar jag bort alla inställningar (klockan, datum, farthållare m.m.) medan jag laddar?
Och i så fall: vad kan jag göra för att slippa det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #6 skrivet: 09 dec-19 kl 19:07 »
Nej, bilen tappar inga inställningar för att du laddar batteriet. Batterikabelskorna ska ju inte lossas under laddningen, så bilen blir aldrig spänningslös.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #7 skrivet: 09 dec-19 kl 20:06 »
(När det gäller bilar, är jag helt oteknisk.)
Vi hade vår 3-åriga lilla bil på service igår. På kvittot stod det "byt batteri!", men mannen i receptionen sa att det inte var något fel och att vi kunde ladda batteriet. Hemkomna gick jag och hämtade vår laddare, som vi köpte för 10 år sedan. Grannfrun hjälpte mig att sätta klämmorna rätt. Sedan läste jag i bruksanvisningen att jag skulle trycka på knappen "Mode" för att välja inställning. Detta lyckades inte förrän efter en timme eller två. Sedan sa vi god natt till bilen och på morgonen var laddningen klar: grön lampa under symbolen för fullt batteri.

Vi har varit med om något liknande med vår förra bil, och jag undrar varför. Kan det bero på att vi kör ytterst lite - handlar 2 gånger i veckan och kör bara korta sträckor? Så att motorn inte hinner ladda batteriet tillräckligt?

I så fall kan jag ju underhållsladda batteriet lite då och då. Hur ofta, vet jag inte. Såg att det finns en liten dosa Multimeter som, det går att mäta volten med, för ett par hundra. Kan en sådan multimeter vara något för gubben och gumman? Kan den användas till annat också?

Står bilen mycket så är det väldigt klokt att skaffa sig en riktig underhållsladdare.
Du kan i princip ha den inkopplad hela tiden så sköter den sig själv, det finns tom sådana som kan rekontionera batteriet till en viss gräns.
Framförallt får den att oxiden på plattorna att släppa vilket gör att dom kan släppa fram strömmen lättare. Enkelt förklarat.

Och ja...  det är inte bra att bara köra korta sträckor.  Hela bilen mår faktiskt ganska dåligt av det i längden, ni får nog börja nöjesköra lite mer.
Så att den blir riktigt genomvarm överallt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #8 skrivet: 09 dec-19 kl 21:08 »
Instämmer i att bilen bör köras längre sträckor lite då och då, minst en halvtimme eller gärna flera timmar i sträck på landsväg så att inte bara kylvattnet utan även motoroljan hinner bli ordentligt varm, så att kondensvatten, bränslerester mm som anrikas i oljan vid varje kallstart får en chans att avdunsta. Man bör nog planera för minst en ordentlig varmkörning per tio kallstarter.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #9 skrivet: 09 dec-19 kl 21:45 »
Man har sett exempel på personbilar som gått låååånha sträckor.
Flera över hundra tusen mil, en gemensam sak med de flesta av dessa är att motorn ytterst sällan startas kall.
Utan brukar vara inkopplad på motorvärmare när dom inte körs.
Det är dock direkt oekonomisk att ha den inkopplad hela tiden på en bil som sällan körs men med er körning så går det säkerligen att planera tillslaget säg 3-4 timmar innan under vintertid och 1 timme sommartid.
Och givetvis kan en underhållsladdare vara inkopplad i kretsen så laddas batteriet samtidigt som bilen värms upp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-19 kl 17:37 »
Tack för alla svar och goda råd. Jag laddat nu - det blev 12,74 volt.
Det började med tandagnissel. Laddaren ville inte gå igång. Jag kopplade, tryckte på Mode, men inget hände. Senare kom jag på att kolla extra på en skarvkontakt på sladden (man kan byta klämmorna mot små ringar). Jag tryckte ihop den lite extra, och sen fungerade det.

Det är jättesvårt att läsa bruksanvisningar. (Det är nog lättare att skriva dem.)

Med tanke på våra förutsättningar kan jag inte tillämpa precis alla goda råd, men jag får sköta om batteriet så gott det går.
Så här ser lilla dosan ut. Förmodligen skulle det gå snabbare med lite mer Ampere (?)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #11 skrivet: 10 dec-19 kl 19:15 »
CTek sägs göra bra grejer så det var ett fint köp. Mer Ampére gör att det går fortare, ja, men du har väl inte bråttom. Du kan sätta på laddaren en dag och låta den sitta flera dagar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #12 skrivet: 11 dec-19 kl 08:12 »
Den där snöflingan på laddaren. Det är väl underhållsladdning? Om du t.ex vet att du inte ska köra bilen på en längre period.

Kör själv c-tek laddare till mina 4 st båt batterier.

Ska du byta batteri i bilen. Kosta på att göra det på en bilfirma av större slag. Vanligtvis är det 3 års garanti. Dom har en mojäng som dom kopplar in i datorn. Där står batteristatus. Byt batteri brukar det stå för mig då jag har 70% kallstart. Ser man då till att man besöker samma bilfirma regelbundet, säg vid service. Då får man nytt batteri på garanti.
För mig är det dock superviktigt med fräscha batterier då jag har som regel en vecka på vintern när norra dellen lägger sig och jag får kallstart vid 20-25 minus.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #13 skrivet: 11 dec-19 kl 08:27 »
Den där snöflingan på laddaren. Det är väl underhållsladdning? Om du t.ex vet att du inte ska köra bilen på en längre period.

Kör själv c-tek laddare till mina 4 st båt batterier.

Ska du byta batteri i bilen. Kosta på att göra det på en bilfirma av större slag. Vanligtvis är det 3 års garanti. Dom har en mojäng som dom kopplar in i datorn. Där står batteristatus. Byt batteri brukar det stå för mig då jag har 70% kallstart. Ser man då till att man besöker samma bilfirma regelbundet, säg vid service. Då får man nytt batteri på garanti.
För mig är det dock superviktigt med fräscha batterier då jag har som regel en vecka på vintern när norra dellen lägger sig och jag får kallstart vid 20-25 minus.

Nej.
Snöflingan betyder ett läge där laddaren ger lite högre laddspänning än vanligt. Det används om man ska ladda ett normalt bilbatteri som är mycket kallt (kanske -5 grader eller lägre), samt oavsett temperatur om det är ett AGM-batteri (sådant som sitter på moderna bilar med start/stopp-system).

Bilbatterier tål inte att lämnas på underhållsladdning flera veckor i sträck, oavsett hur intelligent laddaren är. Vill man ha ett blybatteri på ständig underhållsladdning, så ska man välja en annan batterityp som är avsedd för t ex reservkraftändamål. Men då brukar priset per Ah bli ett helt annat än man är van vid från bilbatteribranschen. Och man får räkna med att ett sådant batteri har så högt inre motstånd att det överhuvudtaget inte är lämpligt som startbatteri.

Det där med att kunna läsa av batteristatus via bilens diagnosuttag är också något som bara är aktuellt på moderna bilar av vissa märken, som har start/stopp-system. Exempelvis en del större modeller av Audi och VW. Det behövs ingen bilverkstad för att göra detta utan det kan vilken bilägare som helst göra med en diagnoskabel och VCDS eller annan lämplig programvara. På de där bilarna är det viktigt att via diagnossystemet knappa in fabrikat och typ på batteriet i samband med byte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #14 skrivet: 16 dec-19 kl 11:33 »
Men om Berberis har bilen ståendes länge, kommer väl inte batteriet ta skada om hon lämnar laddaren på i läge "motorcykel"? Då begränsar den ju strömmen till 1 A ungefär, så även om laddaren försöker ligga onödigt högt i spänning så borde det inte korta livslängden.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #15 skrivet: 16 dec-19 kl 11:49 »
Problemet är inte överladdning, utan det är att bilbatterier inte är gjorda för att stå på ständig underhållsladdning, hur noga man än har ställt in laddspänningen. En del av problemet är att gasbubblor som bildas på plattorna aldrig får tillfälle att ge sig iväg då batteriet står absolut stilla och laddas med låg laddström. Om det vore i rörelse skulle problemet vara mycket mindre.

En bra lösning är att mata laddaren via en timer och låta den gå t ex 12 timmar en gång i veckan. Då bör man dock kolla att laddaren är gjord så att den inte riskerar att dra ur batteriet om den inte får nätspänning. Om det är en "intelligent" laddare, så gäller det ju också att den kommer ihåg vilket driftläge den ska gå i, så man inte behöver knappa på den efter varje gång timern har slagit till.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #16 skrivet: 16 dec-19 kl 15:34 »
Ok, det kanske är därför de smarta laddare jag använder helt stänger av laddningen när de har kört sin cykel?

Men jag har haft spänningsreglerade, halvsmarta laddare som gått ned till 13,6V när de varit klara, och jag märkte inte av att batterierna tog skada. Fast under några år hinner man kanske inte lägga märke till det,

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #17 skrivet: 16 dec-19 kl 17:14 »
Tack för omtanken, men så länge står inte bilen still. Vi handlar 2 gånger i veckan: ena gången är det 8 km till den lilla orten och andra gången är det 17 km till köpcentret. Ibland "lyxar" jag till det och kör en extra sväng. Om det finns minsta lilla tveksamhet kring laddningen, får jag ta kommandot själv. Sen får vi väl göra en och annan biltur för nöjes skull. Det skall bli roligt.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #18 skrivet: 08 mar-20 kl 19:33 »
Numera startar jag batteriladdaren varje söndagskväll och låter den stå på över natten (eller lite kortare). Då är det jag som är "timer", men det fungerar ju också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser