Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Mjölaktiga fläckar på Verbena bonariensis  (läst 2632 gånger)

awesome

  • Inlägg: 39
Mjölaktiga fläckar på Verbena bonariensis
« skrivet: 12 nov-06 kl 12:44 »
Hej!
En stickling som vuxit ut till en ganska stor Verbena bonariensis har jag stående i köksfönstret. Hade tänkt plantera den i rabatten till våren, men nu har den fått fullt med mjölaktiga fläckar (alltså inte ett jämnt lager) på både stjälk och blad. Är det mjöldagg? Och kan jag få bort det genom att spruta något (naturligt) ämne på växten? Den står i full sol och har en pelargon och basilika som granne.
Tacksam för alla tips...
Hälsn. Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

 

awesome

  • Inlägg: 39
Re: Mjölaktiga fläckar på Verbena bonariensis
« Svar #1 skrivet: 14 nov-06 kl 15:41 »
Hej igen!

Precis när jag hade skrivit ovanstående fråga, råkade jag läsa ett tips mot just mjöldagg: gräslökste! Så jag klippte ned min ändå rätt dassiga gräslöksplanta, hällde på lite kokande vatten och lät det dra i en halvtimme. Spejade sedan hela verbenan med teet och allt det mjöliga försvann! Kanske hjälper det inte på alla slags mjöldaggsangripna växter, men iallafall på verbena bonariensis!

Hälsn Åsa  :D
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

MightyT

  • Inlägg: 55
    • Blekinge
Re: Mjölaktiga fläckar på Verbena bonariensis
« Svar #2 skrivet: 23 nov-06 kl 21:54 »
Annars är avkok på åkerfräken ett hett tips mot olika svampangrepp. Åkerfräken brukar finnas att köpa i hälsokostbutiker om du inte råkar ha det redan. såhär års är det kanske inte bakom husknuten man tittar... åkerfräken används inom biodynamisk odling för denna typ av problem.
För övrigt lär verbenan behöva en viloperiod i svalt klimat för att finna balans inför nästa säsong. Det är förmodligen obalans som öppnar för svampangrepp.

awesome

  • Inlägg: 39
Re: Mjölaktiga fläckar på Verbena bonariensis
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 22:43 »
Aha!
Det var intressant att få veta! Tänk vad man lär sig mycket här på forumet!

Hälsn. Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser