Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppargimpel  (läst 3366 gånger)

Insanity

  • Inlägg: 349
Koppargimpel
« skrivet: 09 jul-07 kl 13:55 »
Köpte igår fyra stycken duvor.
Ett avelspar födda förra året och deras två ungar från i år.

Skulle mer än tacksam uppskatta lite info, kanske boktips och annat om duvor. Har googlat men tyvärr inte hittat så mycket, eller så söker jag på fel ord helt enkelt.

Koppargimpel är det jag köpt på mig, väldigt vackra och lugna.

De bor i en inhägnad inne i hönshuset och har sittpinnar osv.

Bästa mat och vattenbehållare? Funkar det med vanliga hönsbehållare till duvor?

Nybörjare som jag är så överös mig med info tack :D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
SV: Koppargimpel
« Svar #1 skrivet: 09 jul-07 kl 15:36 »
Som vattenbehållare fungerar hönsens bra. När jag provade med en skål till duvorna så föredrog de att lägga sig och bada i den istället för att dricka.
Jag har påfågelduvor och de badar ofta ute i vattenpölar. Hade King förut oxå och de gjorde likadant.

Jag hade en katalog med lite duvprodukter, men nu hittar jag den inte.
Tror det var Högberga. De har en hemsida oxå www.hogbergaab.se
De har även böcker om duvor, fast på engelska tyvärr.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Silverfallet

  • Gäst
SV: Koppargimpel
« Svar #2 skrivet: 09 jul-07 kl 19:38 »
Köpte igår fyra stycken duvor.
Ett avelspar födda förra året och deras två ungar från i år.

Skulle mer än tacksam uppskatta lite info, kanske boktips och annat om duvor. Har googlat men tyvärr inte hittat så mycket, eller så söker jag på fel ord helt enkelt.

Koppargimpel är det jag köpt på mig, väldigt vackra och lugna.

De bor i en inhägnad inne i hönshuset och har sittpinnar osv.

Bästa mat och vattenbehållare? Funkar det med vanliga hönsbehållare till duvor?

Nybörjare som jag är så överös mig med info tack :D
Gå in på Dalarnas hemsida, där hittar du Camilla som är moderator på sidan. Hon är jätte duktig på duvor.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Koppargimpel
« Svar #3 skrivet: 09 jul-07 kl 22:35 »
Mina tips:

#Låna Håkan Hallanders Husdjur till husbehov på biblioteket,
#Köp Duvfoder på Granngården
#Ge varje duva minst varsin sittpinne, så att dom inte behöver slåss om dom,
#Ordna med minst två boplatser till dom om dom vill häcka, erbjud också korta hö/halm-strån som dom kan boa med.
# Ägna en stund varje dag med att bara stå och titta på dina nya djur, och förundras över hur dom pratar och umgås med varandra.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Björkåsarn

  • Inlägg: 6
    • www.bjorkasgard.se
SV: Koppargimpel
« Svar #4 skrivet: 09 mar-08 kl 13:37 »
För att få duvor som häckar regelbundet är fodret den viktigaste faktorn, så mitt råd är Solrosfrö,vete, inslag av grovkrossat korn, och med snäckskal-kross för kalkbehovet.
 Jag har duvor som häckar med stor framgång under Dec, Jan, Feb, och det är i Lappland där vi har haft ned till 26- kallt. Duvor som får ungar under den här tiden är sådana duvor som byter av varandra med skötsel av ungar. Jag har observerat att båda föräldrarna värmer ungarna under nätterna. Medan andra duvor parar honor utan att ta del av skötseln, vilket leder till ett sämre kläckningsresultat. Så för att få ett bra avelsmatreal så föreslår jag att de senare slås ut  En annan del  av ett lyckat resultat är boendemiljön, duvor behöver bomatreal för att komma igång, mina duvor älskar att bygga sina bon av torkad grankvist
Att bära omkring på en fin kvist och visa denna för sin partner ingår i duvornas parningsbetende. Kvistarna plockas lättas efter stammen under större kjolgranar och bryts i en längd av ca: 50-70mm x 4-6mm.  Andra bomatreal som jag ger är torkat gräsklipp ovan på ett sandlager i lådor med mått 250mmx250mm 100mm. Lådorna placeras två och två med ett avstånd av ca: en meter mellan varje grupp för att inte rivalitet skall uppstå mellan duvparen. Ett tips: installera vebbkamera i ditt duvslag till din dator så kan du observera dina duvor under de tider du annars inte skulle ha möjlighet till .
// Björkåsarn
« Senast ändrad: 09 mar-08 kl 13:56 av Björkåsarn »
Stadgeträning för hundar med hjälp av, vildsvin, duvor, rapphöns, och fasaner, är ägare till Breton, jämthund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser