Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma duvor??  (läst 18809 gånger)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Könsbestämma duvor??
« skrivet: 17 feb-07 kl 17:48 »
Jag har tre Kingduvor hemma av obestämt kön, och nu har dom börjat kuttra alla tre,
Dom går runt i små cirklar, blåster upp bröstet och kuttrar för fulla muggar allihopa  :o
Kan det vara så att jag bara har fått tag på hannar  :P
eller kan honor också bete sig på det sättet  ???
Jag hade ju hoppats på ungar till sommaren men det går ju inte om ingen av dom värper :( :(
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #1 skrivet: 17 feb-07 kl 23:17 »
Jodå, både hanar o honor kan lura runt så där. Ett klassiskt tecken för hanar brukar vara att släppa stjärtfjädrarna i marken när den kuttrar runt.

Vill man könsbestämma på ett enkelt sätt som är 99.9% säkert så kan man göra som såhär:
Håll duvan, mellan lång o pekfinger, runt benen. Detta för att dom inte ska kunna hålla balansen med fötterna. Sedan kupar man den andra handen runt huvudet och rör hand o huvud runt i en cirkel ( lugnt o försiktigt naturligtvis). Detta gör att duvan tappar "balansen".
Om duvans stjärt "åker upp" så är det en hona och om den åker ner så är det en hane!!!!!!

Märkligt, men det fungerar!

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #2 skrivet: 17 feb-07 kl 23:30 »
Häftigt!! :o
Ska jag prova så fort jag kan imorgon bitti  :D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Helenan

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 21:36 »
Nå hade du bara hanar eller vad blev resultatet på balanstestet ??? :)

Drevern

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 22:48 »
Balanstestet är inte säkert hävdar jag. Jag har testat det på mina duvor men jag får inget homgent resultat. Jag och många andra som har brevduvor gör så här i stället. Ta duvan och lägg fötterna mellan fingrarna. Sätt sedan ihop vänster och höger tå. Skiljer det i längd mellan dessa så är det med 90% säkerhet en hona. Är de lika långa är det med samma procent en hane. Testa på bägge fötterna för det skiljer bara på den ena ibland. Om dina duvor har redboxar så kan du testa att släppa ihop dem där. Man ser direkt om det är en hona och en hane i paret. Hanen lägger sig nästan med detsamma i redskålen och lockar på honan. Är det 2 hanar så ryker de ihop. Detta är inte heller 100% dock. Jag har parat mina tävlingsduvor för nästan 2 veckor sedan och det är fortfarande 2 par jag inte riktigt vet om det är honor eller om det är ett par. 2 Hanar är det inte för de slåss inte.

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 23:37 »
Nja, jag tror nog att balanstestet är "säkrare" än att kolla "tålängden"!! Helt säkert är det ju naturligtvis inte, men brevduvegubbarna i belgien som använder sig utav det påstår att det är till 99.9% säkert. Och då är det bla Emiel Denys och bröderna gyselbrecht som uttalar sig. De senare är dessutom veterinärer.

Själv parade jag upp mina tävligsduvor idag. Ska ju bli ca 10- i dagarna så vårkänslorna kommer ju att bli himlastormande.....
Idag var det dock plusgrader så alla hanarna låg så fint i boxarna o tjöt på sina honor.......

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #6 skrivet: 19 feb-07 kl 23:42 »
Man kan inte ens vara säker när de parar sig. Jag har flera gånger sett honan sitta överst. Jag tycker som Duvan skriver att det är hanarna som släpar stjärtfjädrarna. Hanarna är också mer agressiva och kuttrar med ett dovare läte medan honorna kuttrar snabbare och ljusare.

mvh/Anette
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 14:30 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Drevern

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #7 skrivet: 20 feb-07 kl 15:58 »
Jag håller tåtestet högt. Jag parade mina ungduvor efter det och misade bara två av paren, satte väl ihop ca 12. Jag parade mina duvor för ca 14 dagar sedan och det har kommit ägg hos 2 av paren.  Nåväl det ökar väl med tiden.  ;)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #8 skrivet: 20 feb-07 kl 18:39 »
Hmmm fortfarande osäker.. svårt att få grepp om mina stora duvor med mina små händer  :-[
Ska försöka igen, och även kika på deras tår, men förmodligen är det hannar allihopa, eller möjligtvis en hona, eller  :-\ :-\ ??? ???
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Drevern

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #9 skrivet: 20 feb-07 kl 18:44 »
Har du inga redboxar diu kan släppa in dem i?

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #10 skrivet: 20 feb-07 kl 18:45 »
Vad tror ni, hanne eller hona ??  ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Drevern

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #11 skrivet: 20 feb-07 kl 22:47 »
Helt omöjligt att säga utefter bilden.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #12 skrivet: 20 feb-07 kl 23:13 »
Vad tror ni, hanne eller hona ??  ;)

Efter att inte ha någon kunskap om duvkönsindelning via metoder påstår jag med säkerhet att de är en hane!! ?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Eulalia

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #13 skrivet: 20 feb-07 kl 23:32 »
japp, definitivt hanne: han går med benen lite utåt och ser macho ut, dessutom heter han King  ;D

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #14 skrivet: 21 feb-07 kl 12:53 »
japp, definitivt hanne: han går med benen lite utåt och ser macho ut, dessutom heter han King  ;D
Det var det jag var ute efter, lite okvalisiferade gissningar, ungefär som jag hållt på med här hemma tills nu  ;D

Nä, skämt åsido, duvan på bilden har lika långa tår, alltså är det en hane!?
Enligt tåmetoden så har jag två vita hanar och en svartfläckig hona som är född i somras, hoppas att det stämmer nu, och att hon kan bestämma sig för vilken hane som är snyggast till våren.

Dessutom kikade jag på påfågelduvornas tår, där jag tydligen hade ett par hona/hane och ett par hane/hane som kläckte fram två ungar i måndags :o
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Drevern

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #15 skrivet: 21 feb-07 kl 13:48 »
Hur var det med påfågelduvornas tår? Var de ett par enligt tårna? Jag skall se om jag kan ta bilder på ett av mina pars tår och skicka in dem så kan man kanske se skulanderna. Kunde det vara något?

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #16 skrivet: 21 feb-07 kl 23:08 »
Hur var det med påfågelduvornas tår? Var de ett par enligt tårna? Jag skall se om jag kan ta bilder på ett av mina pars tår och skicka in dem så kan man kanske se skulanderna. Kunde det vara något?
Dessutom kikade jag på påfågelduvornas tår, där jag tydligen hade ett par hona/hane (en hade olika långa tår) och ett par hane/hane (båda hade lika långa tår) som kläckte fram två ungar i måndags :o

Jag ser fram emot att få se bilder på tår !!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Drevern

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #17 skrivet: 22 feb-07 kl 08:23 »
Du menar att de som hade lika långa tår kläckte en unge? Teroin har rykte om sig att stämma till 90% så visst kan det hända att en hona också har lika långa tår. Jag skall försöka att få in bilder idag.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #18 skrivet: 22 feb-07 kl 11:06 »
Du menar att de som hade lika långa tår kläckte en unge? Teroin har rykte om sig att stämma till 90% så visst kan det hända att en hona också har lika långa tår. Jag skall försöka att få in bilder idag.
Ja, så hon ligger väl på dom där 10 %  ;)
Man behöver ju inte vara man bara för att man ser ut som en, huvudsaken är ju att hennes make ser skillnad  8)
Eller om det är ett stulet ägg  ???,
det fanns ju som sagt en till hona i samma voljär, men det är ju duvor, inte gökungar....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Drevern

  • Gäst
Re:Könsbestämma duvor??
« Svar #19 skrivet: 22 feb-07 kl 11:15 »
Nä hon tillhör nog de 10% ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser