Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra på duvor  (läst 6285 gånger)

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Ohyra på duvor
« skrivet: 14 sep-06 kl 17:49 »
Mina duvor har den senaste tiden tappat mycket fjädrar. Igår kom jag hem då jag varit bortrest i några dagar och några av duvorna hade tappat mycket fjädrar på halsen och alla ser riktigt risiga ut  :-\ Kollade en av dom och då kom det ut små "larvkryp" från fjäderdräkten, BLÄÄÄÄ
Vad kan det vara och hur ska jag behandla?
Håller annars väldigt rent i voljären och dom får bra mat. Det brukar vara väldigt mycket småfåglar hos dom, ifall det kan komma från dom?  ???
Tyckte det var väldigt äckligt och det kan ju inte kännas bra för duvorna så jag vill behandla dom snabbt!! Tacksam för svar!
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Frissan

  • Gäst
Re:Ohyra på duvor
« Svar #1 skrivet: 14 sep-06 kl 20:15 »
Hej!

Frontline "spot on vet" finns på apoteket säljs som små pipetter.

En droppe i nacken och en på ryggen närmare stjärten så är äcklet väck.

Att de tappar mycket fjädrar behöver inte bero på ohyran, de brukar fälla sin fjäderdräkt vid den här tiden så det är nog normalt.

Lycka till ;)
« Senast ändrad: 14 sep-06 kl 20:17 av Frissan »

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Ohyra på duvor
« Svar #2 skrivet: 14 sep-06 kl 23:18 »
http://www.america-thisted.dk/

På tal om ohyra!
Läste för ett tag sedan om "röktabletter" som brevduvefolket på kontinenten börjat använda. En tablett tänds på och fyller ett slag på upp till 75kvm och tar kål på allehanda småkryp. Duvorna, och ägaren, sitter lugnt kvar på slaget medans detta pågår!!!
Låter vanskligt, men man ska veta att brevduvor är förknippat med mycket stora pengar där och man utsätter inte sina "juveler" för något som inte är säkert.

Hittade dessa röktabletter på länken ovan. ett danskt företag som även skickar till sverige.........

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Re:Ohyra på duvor
« Svar #3 skrivet: 16 sep-06 kl 23:26 »
Idag droppade jag på frontline på alla duvorna. Vad händer nu då? Tar det långt tid innan alla krypen dör eller hur fungerar det? Har aldrig använt något sådant.... Jag krattade rent i voljären och gjorde rent i holkar och korgar. Något mer man kan göra? En av duvorna hade riktigt många kryp på halsen, såg ut som en mini-liten "mask" och dom satt inte mot huden utan på själva fjädrarna, nästan så man ville klia sej själv efteråt  :-[
Någon som vet vad det kan vara?
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Ohyra på duvor
« Svar #4 skrivet: 17 sep-06 kl 01:14 »
Jag hittade liknande kryp på mina King-duvor för ett tag sen, tror att det var fjäderätare/hönslöss, så jag städade och behandlade hela flocken (samtliga höns och duvor) med frontline för två och en halv vecka sen. Senaste dagarna har två av påfågelduvorna blivit kala i nacken, trodde att det berodde på att dom höll på att bilda par och tänkte häcka, men jag kanske ska kolla igen om dom har någon ohyra?
SVA har en jättebra sida om löss: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=490
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Ohyra på duvor
« Svar #5 skrivet: 18 sep-06 kl 16:53 »
men jag kanske ska kolla igen om dom har någon ohyra?
ingen ohyra, nya fjädrar på väg ut. :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Re:Ohyra på duvor
« Svar #6 skrivet: 18 sep-06 kl 18:10 »
Vilken tur!! då behöver jag inte oroa mej mer!  :D mina är ju behandlade med frontline nu så då är det väl bara å vänta på att dom ska rugga klart! ser för jäkliga ut måste jag säga  :)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Ohyra på duvor
« Svar #7 skrivet: 18 sep-06 kl 18:11 »
ja, inte är dom vackra!  ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser