Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av reparationer av torpargrund?  (läst 2969 gånger)

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« skrivet: 28 apr-19 kl 23:28 »
Någon som kan dela med sig av reparationer av torpargrund på gamla hus (20-30-tal osv) ? Tänker där den är sprucken i olika grad. Vad jag har läst mig till ska det gå att fixa till genom att lyfta+justera eller byta stenar, eller annat? Förstår att det inte är gratis direkt, men funderar på hur bra det fungerar, och vad folk som gjort dylikt kan säga om det?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-19 kl 23:53 »
Har grunden rört på sig så mycket att det finns tydliga sättningsskador i huset?
Verkar den ligga still nu eller rör den på sig beroende på t ex tjäle och torrt/blött väder?
Är det väl dränerat där huset står eller ska det snart grävas för dränering också?

Om vi ser på hur grunden är gjord:
-Huggen sten eller natursten?
-Kallmur, murat med kalkbruk, cementbruk, något annat?
-Verkar den rent allmänt välbyggd eller kan det ha varit ett fuskjobb från början?

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-19 kl 23:59 »
Har grunden rört på sig så mycket att det finns tydliga sättningsskador i huset?
Verkar den ligga still nu eller rör den på sig beroende på t ex tjäle och torrt/blött väder?
Är det väl dränerat där huset står eller ska det snart grävas för dränering också?

Om vi ser på hur grunden är gjord:
-Huggen sten eller natursten?
-Kallmur, murat med kalkbruk, cementbruk, något annat?
-Verkar den rent allmänt välbyggd eller kan det ha varit ett fuskjobb från början?

Svårt att svara på en hel del av detta då min fråga rör mina tankar om olika hus jag kollar på att köpa, inte ett hus jag äger... Jag är inte motsatt att gräva och fixa dränering om så behövs. I övrigt beror ju svaren på frågorna vilket hus jag tittar på, så att säga.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-19 kl 00:15 »
Torpargrunder har ju olika grad av finess. På gamla torp är de ibland bara stora stenar i hörnen och kanske någon på mitten som timret ligger på, resten kan vara småsten som lagts dit bara för att hindra vinden. Femtio år senare kanske någon putsat stenarna, och ytterligare femtio år senare kanske det rört lite på sig så putsen spruckit. Och om det är en sådan grund har det ingen betydelse alls för bärigheten.

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-19 kl 00:19 »
Torpargrunder har ju olika grad av finess. På gamla torp är de ibland bara stora stenar i hörnen och kanske någon på mitten som timret ligger på, resten kan vara småsten som lagts dit bara för att hindra vinden. Femtio år senare kanske någon putsat stenarna, och ytterligare femtio år senare kanske det rört lite på sig så putsen spruckit. Och om det är en sådan grund har det ingen betydelse alls för bärigheten.

Förstår vad du menar! Men om man tänker sig på lite större, typ 1920-30-talsvillor (130-140kvm 1,5-2plan) ? Om jag förstår det rätt behöver det inte vara ett problem att det finns synliga "sprickor" eftersom det helt enkelt kan vara så att det är putsen som är sprucken. Men om nu det är större senar som rört sig såpass, är det inte nått som bör åtgärdas? Och isåfall, hur går detta att göra?

Undrar även med torpargrunder och fukt. När det finns inspektionsluckor runtom,  bör det inte i sig kunna ventilera en del? Eller vad gör man (förutom dränering då, men är det smart/lätt när det är stenar som ev kan röra sig?)?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #5 skrivet: 29 apr-19 kl 00:25 »
Förstår vad du menar! Men om man tänker sig på lite större, typ 1920-30-talsvillor (130-140kvm 1,5-2plan) ? Om jag förstår det rätt behöver det inte vara ett problem att det finns synliga "sprickor" eftersom det helt enkelt kan vara så att det är putsen som är sprucken. Men om nu det är större senar som rört sig såpass, är det inte nått som bör åtgärdas? Och isåfall, hur går detta att göra?
Man kan pilla in bildomkrafter någonstans och lyfta huset en aning i det hörnet, med fönstrena öppnade, lägga rätt stenen och sätta ner huset igen. I värsta fall kanske man får gjuta en betongsula och lägga dit en mindre sten istället, det beror ju på vad exakt som har hänt. Men om du ändå är ute och kollar på husgrunder, om det är ett timmerhus kolla så inte nedersta stocken är rutten. Det är jobbigare att byta än att rätta till några grundstenar.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-19 kl 09:10 »
Man kan pilla in bildomkrafter någonstans och lyfta huset en aning i det hörnet, med fönstrena öppnade, lägga rätt stenen och sätta ner huset igen. I värsta fall kanske man får gjuta en betongsula och lägga dit en mindre sten istället, det beror ju på vad exakt som har hänt. Men om du ändå är ute och kollar på husgrunder, om det är ett timmerhus kolla så inte nedersta stocken är rutten. Det är jobbigare att byta än att rätta till några grundstenar.

+1. Mitt hus står på stenar och olika sorters betongplintar beroende på när det byggts ut efter 30-talets uppförande. Funkade bra att lyfta och lägga under, jag har bytt ut en sten som höll på att välta till exempel. Jag har dock gott om plats under huset. Kolla på stockarna/reglarna som är längst ner så inte de är murkna. Speciellt där de ligger på stenarna. Om det är jord upp mot trä någonstans så är det troligtvis ett fuktproblem på väg där.

Ett diskret knep på en visning är att ta med en puttekula och lägga på golvet inne. Rullar den iväg så kolla på grunden på den sida som stenen åker mot, där är det lägre av någon anledning. Det är såklart inte ofelbart men det är enkelt att kolla.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #7 skrivet: 29 apr-19 kl 10:48 »
Förstår vad du menar! Men om man tänker sig på lite större, typ 1920-30-talsvillor (130-140kvm 1,5-2plan) ? Om jag förstår det rätt behöver det inte vara ett problem att det finns synliga "sprickor" eftersom det helt enkelt kan vara så att det är putsen som är sprucken. Men om nu det är större senar som rört sig såpass, är det inte nått som bör åtgärdas? Och isåfall, hur går detta att göra?

Undrar även med torpargrunder och fukt. När det finns inspektionsluckor runtom,  bör det inte i sig kunna ventilera en del? Eller vad gör man (förutom dränering då, men är det smart/lätt när det är stenar som ev kan röra sig?)?

Torpargrund är en riskkonstruktion. Fungerade bra så länge du hade en murstock som värmde upp under huset. Men med bytta uppvärmningsmetoder och tilläggsisolering så blev fukt ett vanligt problem. Finns flera olika sätt att lösa det hela beroende på hur det ser ut. Vädra. lägga ett tätskikt mot marken.

Det intressanta är om syllen är hel och fin eller rutten. Om det finns mögel eller annat roligt där nere.

Ska du köpa hus med krypgrund är den intressanta biten om grunden har fuktskador eller om den inte har det. Försök tryck dit näsan om möjligt och var skeptisk till fräna lukter. Kan du komma ner och se under huset desto bättre. Ibland går det inte. Felfria hus på landet utan att det kostar därefter finns nog inte. Alla har sina brister, det är dock olyckligt om man köper ett hus utan att ha med felen i kalkylen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #8 skrivet: 29 apr-19 kl 13:58 »
Det är en myt att värme från murstocken skulle sprida sig nedåt och vara till fördel för att hålla grunden fuktfri.
Tänk också på att det finns många hus med torpargrund som har klarat sig bra i många år utan att det någonsin har eldats regelbundet. T ex bagarstugor som bara används säsongsvis, sommarstugor mm.

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #9 skrivet: 29 apr-19 kl 14:00 »
Torpargrund är en riskkonstruktion. Fungerade bra så länge du hade en murstock som värmde upp under huset. Men med bytta uppvärmningsmetoder och tilläggsisolering så blev fukt ett vanligt problem. Finns flera olika sätt att lösa det hela beroende på hur det ser ut. Vädra. lägga ett tätskikt mot marken.

Det intressanta är om syllen är hel och fin eller rutten. Om det finns mögel eller annat roligt där nere.

Ska du köpa hus med krypgrund är den intressanta biten om grunden har fuktskador eller om den inte har det. Försök tryck dit näsan om möjligt och var skeptisk till fräna lukter. Kan du komma ner och se under huset desto bättre. Ibland går det inte. Felfria hus på landet utan att det kostar därefter finns nog inte. Alla har sina brister, det är dock olyckligt om man köper ett hus utan att ha med felen i kalkylen.

Tack för råden!

Ja, jag har definitivt tanken att räkna med fel i kalkylen, men jag vill mest få ett hum över vad som kan komma att krävas beroende på fel. Vad jag än köper kommer det vara ett relativt rejält renoveringsprojekt, så just att det är det är ingen fara. Om man kan kika in i grunden, vad ska man spana efter? I ett hus jag ska kolla på nu finns det ju ett flertal inspektionsluckor utifrån in i grunden, så det går ju att åtminstone lukta och lysa in där.

Hur går det till om nedersta regeln måste bytas (om den har rötskador) ?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #10 skrivet: 29 apr-19 kl 14:31 »
Hur går det till om nedersta regeln måste bytas (om den har rötskador) ?
Det hänger ju på vad huset har för konstruktion, om det är ett timmerhus, plankväggar, reglar, korsvirke... Men rent generellt måste man hissa huset en aning, lirka ut den del som är rutten, forma till en ny och skicka in. Det jobbiga är att golvet förmodligen är fäst på insidan av den ruttna delen, så man kanske måste bryta upp det också. Det är absolut inte omöjligt men ganska jobbigt för den oerfarne.

 

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Erfarenhet av reparationer av torpargrund?
« Svar #11 skrivet: 29 apr-19 kl 21:49 »
Det hänger ju på vad huset har för konstruktion, om det är ett timmerhus, plankväggar, reglar, korsvirke... Men rent generellt måste man hissa huset en aning, lirka ut den del som är rutten, forma till en ny och skicka in. Det jobbiga är att golvet förmodligen är fäst på insidan av den ruttna delen, så man kanske måste bryta upp det också. Det är absolut inte omöjligt men ganska jobbigt för den oerfarne.

Det låter ändå bra på nått vis. Jag räds inte jobbigt eller svårt, ej heller att ta hjälp där det behövs. Men jag vill veta vad saker och ting innebär, så tack! Ska hålla detta i åtanke när jag kikar på hus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 3 användare (1 dolda)
MultiMan, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser