Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grågås med vit fot ring = På rymmen !!  (läst 10014 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #20 skrivet: 18 aug-11 kl 21:08 »
Bara gåsmor lägger ägg.  :-[
Det är jättelätt  ::) :P Man bara vänder gåsen upp (den biten är kanske inte så lätt 8) ) och ner och klämmer runt kloaken trillar snoppen ut på en gåskarl. Ser ut ungefär som en snäcka.
Scrolla ner en bit på denna sidan så ser du bilder:
http://www.dpi.nsw.gov.au/agriculture/livestock/poultry/species/geese-raising/egg-production
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #21 skrivet: 18 aug-11 kl 21:41 »
Det är jättelätt  ::) :P Man bara vänder gåsen upp (den biten är kanske inte så lätt 8) ) och ner och klämmer runt kloaken trillar snoppen ut på en gåskarl. Ser ut ungefär som en snäcka.
Scrolla ner en bit på denna sidan så ser du bilder:
http://www.dpi.nsw.gov.au/agriculture/livestock/poultry/species/geese-raising/egg-production


Ahaaa....   :)   Tack ! men jag avvaktar nog med detta  :-[    ;D

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #22 skrivet: 18 aug-11 kl 23:08 »
Hon hade det hemma sa hon... inte där hon var nu   :-\
Ja den hade tydligen havererat lite så därför fick den stanna hemma :-(
Hoppas att hon får ordning på den snart.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #23 skrivet: 19 aug-11 kl 19:44 »
Ja den hade tydligen havererat lite så därför fick den stanna hemma :-(
Hoppas att hon får ordning på den snart.

Det hoppas jag med, så vi kan hitta någon ägare... jag är inte populär.. den sitter uppflugen på hyllan vid fönstret, väser, och tittar hela tiden ut..
Den fick lite kokt potatis och bröd på sin hylla. De som bor här bredvid gåsens hus säger : släpp ut den ! den vill ut !   :-\

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #24 skrivet: 19 aug-11 kl 22:48 »
har du ingen snäll anka du kan släppa in till den som sällskap
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #25 skrivet: 20 aug-11 kl 08:26 »
Kanske finns ngn i din närhet som har gäss???
Ni har väl en fjäderfäförening?
Kontakta ngn i styrelsen .
Hedemorahöns

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #26 skrivet: 20 aug-11 kl 11:45 »
har du ingen snäll anka du kan släppa in till den som sällskap

Här finns några mysk ankor, kan jag bära över en av dem till gåsen tro ?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #27 skrivet: 20 aug-11 kl 12:21 »
Våra gäss nyper våra ankor. Jag skulle haft ankan avskilt med gås. Typ nät mellan. Se men inte röra  ;) kompost galler kanske. En gås tar inte skada att vara ensam en kort tid och om den varit fri länge så är de ju inte van att vara instängd. Våran Agda kom till oss efter att ha levt själv över ett år och nu är hon gift  o:) med samma gåskar de senaste tre åren.  ;D Ett par dagar inne skadar inte till du hittar ägare eller kompis till den.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #28 skrivet: 20 aug-11 kl 17:28 »
Våra gäss nyper våra ankor. Jag skulle haft ankan avskilt med gås. Typ nät mellan. Se men inte röra  ;) kompost galler kanske. En gås tar inte skada att vara ensam en kort tid och om den varit fri länge så är de ju inte van att vara instängd. Våran Agda kom till oss efter att ha levt själv över ett år och nu är hon gift  o:) med samma gåskar de senaste tre åren.  ;D Ett par dagar inne skadar inte till du hittar ägare eller kompis till den.

Tack för svaret, då får den vara, och så hoppas jag på att få åtminstone uppfödarens namn inom kort. Jag har ringt fjäderfä föreningen och det var dåligt med   "gås" medlemmar   :-\  En medlem som hade ett par men de är av annan ras.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #29 skrivet: 21 aug-11 kl 13:33 »
Följer med spänning, hur det ska gå.
ja här uppe känner jag ingen just nu som har gäss.
Fanns genbank på skånegås tidigare men jag tror
Tjejen fick andra intressen.
Synd de var så kul att titta på ,dem riktiga filurer.
Gick in i hästhagen och nöp den stackars vilande hästen så den flög rätt upp.
Knäppte loss stropparna på duken till deras svimmingpool också.
Ja de var skojjiga :D
Hedemorahöns

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #30 skrivet: 22 aug-11 kl 15:21 »
Har han hämtat sin gås?
Pratade med Lone i helgen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #31 skrivet: 22 aug-11 kl 15:33 »
Och om någon hör av sig och säger sig äga gåsen - hur vet Du att det inte bara är en som är sugen på en billig stek?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #32 skrivet: 22 aug-11 kl 16:33 »
Hon har fått namnet på ägaren av Lone som har ringlistorna för SRF med numret på ringen som gåsen har, en fast fotring som inte går att sätta dit på en vuxen gås.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #33 skrivet: 22 aug-11 kl 17:00 »
Och om någon hör av sig och säger sig äga gåsen - hur vet Du att det inte bara är en som är sugen på en billig stek?
Gåsen är ringad med en ring från 2003. Även om det inte är 100% säkert så är gåsen förmodligen kläckt det året. Skulle tro att det blir en rätt seg stek  ::)

Gäss är häftiga djur. Mer matcho än en pitbull enligt min man  ;) och han har förmodligen rätt. Tänk att gå på stan med en väsande gås i koppel  ;D Förmodligen inte många som skulle mucka  ;)

Det jag egentligen skulle säg att gäss är häftiga just för att dom blir så gamla. Har en kompis som fick ärva en gåsdam från ett dödsbo. Hon var inte purung när dom fick henne. Ingen visste exakt hur länge förre ägaren haft gåsen men minst 10 år. Kompisen hade Irma gås i lite över 20 år innan hon dog  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Grågås med vit fot ring
« Svar #34 skrivet: 22 aug-11 kl 20:40 »
Gåsen har blivit hämtad !!   ;D     :)   

Ringde och tjatade på den stackars nyss hem kommne Lorne i morse och fick namn på uppfödaren! Efter lite tid vid datorn och några fel ringningar    :-[  ( Hej ! Jag ringer för att jag har hittat en för rymd gås ! Kan det möjligen vara din ? " vad saru saru ?? GÅS ??   Näe jag har ingen gås...   :-X  )   ;D  Så träffade jag tillslut rätt !
 
Uppfödaren hade sålt denne vackra avels hanne som hette Lasse Maja så sent som i april i år och efter lite bläddrande i papper så hittade han namn och till ock med tel nummer !
Den nye ägaren bodde bara knappt 2 km fågelvägen från oss, kanske 4-5 km om man simmar uppför ån  ;D .
Lasse Maja har hela sitt liv gått lös ute och men vid den nye ägaren så fanns ingen fru så det kanske var det han gav sig i väg och letade efter ? Han hade varit borta länge sa de...   ::)  Hoppas de håller reda på honom nu men nu vet jag ju vart han bor i fall han kommer igen. Men då säger jag nog inget utan behåller honom och skaffar en egen fru till han  8)

Ps : Tack för hjälpen Azoo -Lina , jag tyckte det stod SRP och hade fortsatt att vänta på svar från ringmärknings centralen annars  :-[     :)
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 20:48 av Maddie »

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Grågås med vit fot ring = Hemma igen !!
« Svar #35 skrivet: 22 aug-11 kl 21:22 »
Va kul att han har kommit till rätta  ;D Får hoppas att dom skaffar en kompis till honom så att han inte behöver ge sig ut på egen hand för att söka en livskamrat igen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Grågås med vit fot ring = Hemma igen !!
« Svar #36 skrivet: 23 aug-11 kl 09:30 »
Grattis till att hitta ägaren.
Ja det klart att han ska ha en fru ;)
Ibland tar man gamla ringar för att årets tatt slut.
Men vet också att de kan bli uppåt 25 år.
Hedemorahöns

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Grågås med vit fot ring = Hemma igen !!
« Svar #37 skrivet: 28 aug-11 kl 18:00 »
Åneeej   :(

Nu har en av mina facebook bekanta skrivit att Lasse Maja sitter utanför pizzerian nere i byn.......  :(  Varför håller de inte reda på honom  >:(   

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Grågås med vit fot ring = Hemma igen !!
« Svar #38 skrivet: 28 aug-11 kl 18:52 »
Förmodligen är han ensam och letar efter gåskompisar.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Grågås med vit fot ring = Hemma igen !!
« Svar #39 skrivet: 28 aug-11 kl 18:53 »
Köp en pizza och dela den med gåsen. Märks ju att LasseMaja vill ha både mat och sällskap. Raggar ju vid pizzerian ...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser