Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid mellan fosterblåsa och lamning?  (läst 11315 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
Hur lång tid mellan fosterblåsa och lamning?
« skrivet: 01 apr-12 kl 18:57 »
Har haft en utdragen lamning nu på eftermiddagen. Kl 15.00 hade tackan (omföderska) en fosterblåsa som hängde utanför men kl 17.30 hade ingenting hänt mer än att blåsan var sönder och hinnorna hängde utanför. Konsulterade litteraturen, bla Sjödin och där anges att man bör kontrollera läget om inget hänt efter 30 min-2 timmar. Jag ringde veterinären som inte hade så stor vana av får men han tyckte det gått för lång tid och rekommenderade att man gick in och kände och eftersom det inte stack ut någon fosterdel så misstänkte han komplicerat läge. Jag bad honom komma. Kl 18.15 stod ett nyfött lamm och letade spene och jag ringde och återkallade veterinären som inte hunnit komma.

Så ni som har många får/stor erfarenhet, hur länge brukar ni vänta innan ni blir oroliga. Man vill ju inte vänta för länge men man undrar ju lite, det är ganska stor skillnad på 30 min och 2 timmar... och eftersom veterinären var så påstridig... Om jag hade sett fosterdelar i öppningen hade jag inte tvekat att känna efter men nu såg jag ju ingenting förutom hinnorna. Kan tillägga att jag aldrig har känt på någon tacka ännu.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

 

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Hur lång tid mellan fosterblåsa och lamning?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 19:48 »
Det låter ungefär som vår första (och hittills enda) lammning här i år. Den tog väldigt lång tid. Men jag tycker att det är svårt att veta när grjer har hänt.. De har ju som en slempropp som gör att det hänger klet därbak från början, Varje lamm har en egen fostersäck och det hela omsluts av ytterligare en hinna. Så jag tycker det är svårt att avgöra vad som hänger ut där bak (och från vad vätskan kommer) :)
Har just lärt mig att det är pga alla hinnorna i magen som det är så viktigt med råmjölken, då lammen pga alla hinnor inte får i sig några antikroppar inne i magen.

Nu ville du ju ha ett svar av någon som är erfaren, det kan jag ju inte påstå att jag är.. Jobbade på en fårgård på island med 600 tackor under lammningen, men vid allvarligare fellägen fick bonden gripa in, så jag har försökt lära mig genom att se på.
Dock har jag både där och här hemma varit och kännt på tackor, men det är först när jag sett fosterdelar eller att vulvan "putar ut" såpass att jag ser att ett lamm verkligen är på väg. För att kolla att de ligger rätt ifall det dröjt länge.

Mitt tips är att om du har en snäll tacka som är lugn och fin, så passa på att känna lite på henne/lammet. Sticker det ut två klövar, så ta på en handske och känn efter om du kan känna nosen t.ex.
Kanske någon som tycker att det är rätt onödigt att störa djuren så i onödan, men jag kan tycka att det är värt att ha testat i alla fall (tänk på hygienen så man inte gör mer skada):) Upplever också att när det tagit lång tid från att lammet börjar synas, så trycker tackan ofta på bättre ifall man känner lite i slidöppningen eller drar lätt i en klöv.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser