Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hej alla en nybörjare som vill ha massor av råd ang vilken sort ? :)  (läst 2551 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
Från svenska lanthönsklubben om öländsk dvärg http://www.kackel.se/lantras_hons.html
Du kan gå in på länken och scrolla ner på sidan så ser du hur de ser ut . Och de är väldigt lugna och trevliga

öländsk dvärghöna
Det mest troliga är att de öländska dvärghönsen har sitt ursprung i de gamla dvärghöns som kallades trädgårdshöns och som spreds via England. De var ofta vitspräckliga / vitprickiga och gav upphov till bl.a. standardrasen Mille Fleur. Säkert infördes de också till vårt land. Dvärghöns omnämns dock inte före 1800-talet. Förr i tiden kallades sådana dvärghöns ofta för pärlhöns. Den ras som idag går under namnet öländska dvärghöns kommer från byarna Petgärde och Asklunda. Den förra stammen kallas ibland "spitehöns".
Kännetecken
Kroppen är kort och kraftig med reslig hållning. Fjäderfärgen är trefärgad i olika nyanser av brunt/vildfärg, svart och vitt. Benen är oftast glatta men en svag benbefjädring kan förekomma. Kammen är för det mesta enkel men roskam kan också förekomma. öronskivorna är röda och oftast med en vit/blå inblandning, alltså alla tre färgerna tillsammans. Tupparna väger mellan 0,6 - 1,0 kg och hönorna 0,5 - 0,8 kg.
 

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
Var och en blir ju salig på sin tro men om Du skaffar silkes behöver Du i alla fall ingen kläckmaskin. Jag har alltid silkes som ruvar till och med mitt i svinkalla vintern. Inte går det att ta bort äggen heller, hönsen ligger där dom ligger. Annars är det en fantastiskt trevlig ras. Lägger skapligt med ägg, bra mödrar, även mot andras kycklingar, lugna och sansade, bra nybörjarras tycker jag. Söta är dom också. Folk som kommer och tittar på mina olika höns blir helt betagna i silkeshönsen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Håller med föregående... Silke är lugna och sansade. Jag fyller på med att de sällan (läs aldrig) ställer till bråk utan är väldigt fredliga.

Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Dvärgkochin vikter: tupp 850g höna 750g ägg 30g
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Dvärgsilke vikter: tupp 600g höna 500g ägg 28g
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Stor silke vikter: tupp 1,4-1,7 höna 1,1-1,4 ägg 40-44g men nu är det tyvärr ofta så att de flesta silke är i mellanstorlek kring 1kg och då är de ju så gott som samma som Dvärgkochin. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Kanon fint jag skall ta mig en tur till den sidan Karlsdotter  :)

Från svenska lanthönsklubben om öländsk dvärg http://www.kackel.se/lantras_hons.html
Du kan gå in på länken och scrolla ner på sidan så ser du hur de ser ut . Och de är väldigt lugna och trevliga

öländsk dvärghöna
Det mest troliga är att de öländska dvärghönsen har sitt ursprung i de gamla dvärghöns som kallades trädgårdshöns och som spreds via England. De var ofta vitspräckliga / vitprickiga och gav upphov till bl.a. standardrasen Mille Fleur. Säkert infördes de också till vårt land. Dvärghöns omnämns dock inte före 1800-talet. Förr i tiden kallades sådana dvärghöns ofta för pärlhöns. Den ras som idag går under namnet öländska dvärghöns kommer från byarna Petgärde och Asklunda. Den förra stammen kallas ibland "spitehöns".
Kännetecken
Kroppen är kort och kraftig med reslig hållning. Fjäderfärgen är trefärgad i olika nyanser av brunt/vildfärg, svart och vitt. Benen är oftast glatta men en svag benbefjädring kan förekomma. Kammen är för det mesta enkel men roskam kan också förekomma. öronskivorna är röda och oftast med en vit/blå inblandning, alltså alla tre färgerna tillsammans. Tupparna väger mellan 0,6 - 1,0 kg och hönorna 0,5 - 0,8 kg.

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Kålrabbis Mamma & Helena R

Jag börjar att förstå att silke är en bra start för en novis som jag .. och att dom är lagom små
men hur gör man om det ligger på äggen  kan man inte flytta dom då ..om man nu inte vill ha små bebbar ??

För då kommer jag ttill nästa fråga hur blir alla av med sina småttingar och vad gör folk med det som inte  blir sålt ???

 

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
Att flytta runt med silkes när dom ligger på ägg brukar vara hur enkelt som helst. Men att få dom sluta ruva är knepigare dom är väldigt ruvlystna. Ibland har man ju helt enkelt inte plats för alla kycklingar som de vill kläcka så de brukar få ligga utan ägg tills dom tröttnar efter ett tag. Jag har i alla fall aldrig kunnat övertyga några silkes att inte ligga på ägg.

Det brukar bli en del tuppar i kullarna och de nackar jag eller också ger bort till någon som vill ha en tupp. Säljer gör jag sällan. Jag brukar ge bort överskott till de som vill starta upp en hönsgrupp och som jag vet är verkligt intresserade. Sen har man ju mycket kontakter med andra hönsägare och byter eller ger bort. Jag gav en massa höns till en hönsägare som hade haft påhälsning av räven som gjort rent på höns.

Det är ju medaljens baksida att hönsen förökar sig och att man får platsbrist. Eller att man en dag behöver avliva ett sjukt djur. Men det övervägs av lyckan att få hålla höns. Det är verkligen rekreation för själen.  :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Jag tänkte nämligen ..Kan man inte bara ta äggen ifrån dom  ;) men jag förstår det fprtsätter att ruva även om äggen är bort men att det tröttnar till slut  Yes ?

Okay det var just detta med tupparna ..jag klarar tyvärr inte att nacka ett djur tyvärr ,men man får lösa det på nått sätt om detta skulle hända ..jag är för blödig tyvärr ..eller nej det är bar att det finns sådana som jag oxå  ;D

Ååå visst är det så att ha djur har alltid en baksida ..men det går inte att göra nått åt men man får så mycket annat ..

tack igen för all info Toppen :)

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Helena missade att säga tack & bock för info om vikterna på Silke & Kochin :)

Dvärgsilke vikter: tupp 600g höna 500g ägg 28g

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Ja hade skrivit ett långt svar igår som tydligen inte kom med. Hinner inte nu men återkommer. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser