Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölksyrekultur  (läst 3781 gånger)

Mullvaden

  • Inlägg: 130
mjölksyrekultur
« skrivet: 07 jul-05 kl 22:36 »
jag har gjort guompa nu i veckan å jag funderar om det går att islolera mjölksyrebakterien som gör själva syrningen,vad jag ha förstått finns det olika sorters bakterier och det ska gå att renodla dem.tänkte att man skulle kunna renodla och frysa in till vintern.
någon som vet något om detta med mjölksyrekultur???

ulvtass

  • Gäst
Re:mjölksyrekultur
« Svar #1 skrivet: 02 okt-05 kl 21:00 »
Hej!
Vad är guompa och hur tillverkas det? Var fick du tag i den mjölksyrakultur du använde när du tillverkade guompan?

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:mjölksyrekultur
« Svar #2 skrivet: 04 okt-05 kl 11:58 »
man hackar själken på båskå (kvanne) i bitar å blandar med mjölk,efter ett par dagar tjocknar mjölken och luktar som gräddfil ungefär. nu har jag inte kollat i burken på någar månader så jag vet inte hur det ser ut nu. i alla fall så är det ju nån slgas syrningsprocess som har ägt rum.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:mjölksyrekultur
« Svar #3 skrivet: 04 okt-05 kl 12:10 »
Låter spännande !! :o

Vad använder du mjölken till sedan ? ( gräddfil ?)
Du skriver att"du inte kollat burken på ett par månader"...
Hur förvarar du burken/mjölken ? hur länge går det att spara ?
Måste man konsumera allt i burken på en gång eller går det att ta lite i taget ?

Jag är jättenyfiken som du ser... ::)
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:mjölksyrekultur
« Svar #4 skrivet: 05 okt-05 kl 13:06 »
när min far var liten,å lite senare åt man det här som fil ungefär,det innehåller jävulska mängder vitaminer.
jag förvarar det hela i en plastburk i kylen,tänkte se om det går. jag har fått berättat för mig att förr hade dom det i träkagggar som dom sänkte ner under vatten i en kallkälla,då höll det sig till nästa sommar.så jag tänkte se hur länge det håller.....

jag har bara ätit nån sked av det,smakade...särgeget....
ska väl försöka utveckla det hela nästa sommar och prova mer "vetenskapligt"

Eulalia

  • Gäst
Re:mjölksyrekultur
« Svar #5 skrivet: 05 okt-05 kl 13:14 »

Tja Mullvaden, här en till som är nyfiken på GUOMPA (vilket helkskönt namn!)  ;D
Jo du säger att man blandar i kvanne-bitar i mjölken, ska man plocka bort dem vid nåt stadium , när mjölken har tjocknat, eller ligger kvannen i hela processen?

Jag vill gärna göra detta, är det nåt mer man ska tänka på när man gör guompa?

Eulalia

  • Gäst
Re:mjölksyrekultur
« Svar #6 skrivet: 05 okt-05 kl 14:04 »
Var lite svårt att hitta info om guompa, alternativt gåmpoe

titta här
http://www.bioresurs.uu.se/myller/fjall/kvannelappsyra.htm


Mullvaden, känner du till juobmo också ?
« Senast ändrad: 05 okt-05 kl 14:06 av Eulalia »

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:mjölksyrekultur
« Svar #7 skrivet: 05 okt-05 kl 17:05 »
I en norsk - sydsamisk ordlista øversætts gåmpoe med brunost!? ???   :-\

Jag har fått før mig att det är som tätmjølk (ni vet som man gør av tätørt) ungefær, eller?
« Senast ändrad: 05 okt-05 kl 17:14 av fröken fisk »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ulvtass

  • Gäst
Re:mjölksyrekultur
« Svar #8 skrivet: 07 okt-05 kl 20:51 »
För att återgå till själva mjölksyrakulturen. Du kan ju prova att blanda en skvätt goumpa med mjölk, så kommer mjölksyrakulturen att börja växa. Men jag tvivlar på att resultatet blir något som påminner om det ursprungliga. Kvannen lär ju tillföra en hel del smakämnen som inte följer med till den nya satsen. Lycka till!

 

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:mjölksyrekultur
« Svar #9 skrivet: 08 okt-05 kl 15:27 »
jo jag ska prova att blanda lite av det jag har i burken i ny mjölk å se vad som händer.

fröken fisk:jo det är ungefär som tätmjölk,gåmpoe är som sagt sydsamiska,guompa heter det på lulesamiska,samma sak bara olika språk.

eulalia:juobmo äro bekant ja,trevligt rätt. hade värsta iden om att man borde odla i plantage


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser