Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är gårdar så dyra?  (läst 7045 gånger)

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Varför är gårdar så dyra?
« skrivet: 09 nov-18 kl 17:16 »
Ja vad tusan är det som trissar upp priserna på Skog, Jordbruksmark och gårdar?

Surfar man runt på Areal/Hemnet får man intrycket av att Sverige dräller av miljonärer som vill lägga pengarna på jordbruksfastigheter ute i ingenstans.

4 hektar 2 miljoner, 40hektar 6 miljoner, 60 hektar 9 miljoner, 100 hektar 12 miljoner.

Vad i hel*ete?! Sist jag kollade med banken skulle man ha 25% av köpeskilling i egen insats.

Det är då ingen brist på jorbruksfastigheter i Sverige och miljonärer som vill lägga pengarna på en gård istället för lyxhus i spanien torde vara få eller?

Runt Stockholm och större städer JA det kan man förstå men i småorter där folk har en genomsnittlig årslön på 250k?!

Känns så hopplöst, har drömt om en mindre fastighet hela livet, 20-30 hektar men det kommer aldrig att gå som det ser ut och OM man sparar ihop 1 miljon för en gård på 30 hektar sitter man fär med lån på 3 miljoner. Vad kan man odla på 30 hektar som ger 10.000 i månaden till lånet och sedan 20.000 för övrigt leverne?

VANSINNE!

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-18 kl 18:07 »
 Gnäll lagom. För tre mille får du en sketen villa i en stad och på 30 ha kan du föda 30 kor. Dessutom är det fortfarande alldeles för billigt att låna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-18 kl 18:18 »
Känns som det gått upp enormt de sista tio åren. Först var det hästgårdar alla skulle ha men nu verkar de vilja ha vanliga gårdar också, och skog. Finns ju absolut inget att köpa längre, speciellt inte i storleken 5-10 hektar

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-18 kl 18:39 »
Känns som det gått upp enormt de sista tio åren. Först var det hästgårdar alla skulle ha men nu verkar de vilja ha vanliga gårdar också, och skog. Finns ju absolut inget att köpa längre, speciellt inte i storleken 5-10 hektar

Precis så! Mången fin fastighet som styckats ner till 4 ha med utgångspris på 2-3 miljoner...

Läste i en artikel någonstans att efter Sveriges inträde i Eu har priserna skenat men vem har råd till alla fastigheter på +50ha
50ha är inte mycket sett till all mark som finns i Sverige så varför dessa ockerpriser?

Jojo hästgårdar kan man sälja till hästfolk. Allt som har häst i namnet blir 50% dyrare direkt. Jag driver själv med hästar men charmen med en hästgård skall ju vara att man har stora ytor att rida på samt att vara självförsörjande på foder...

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-18 kl 18:44 »
Gnäll lagom. För tre mille får du en sketen villa i en stad och på 30 ha kan du föda 30 kor. Dessutom är det fortfarande alldeles för billigt att låna.

Jo nog gnäller jag alltid. En villa i staden är dyr för att det finns begränsat med mark i närheten av staden och dess centrum.

Det jag undrar är varför priser på 100 tusen per ha existerar i värmlands eller smålands djupa skogar t.ex?

Karva magra Sand och moränjordar utan något som helst produktivt värde...

Fet skånsk mylla kan man ju betala för men urlakad podsol?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-18 kl 18:50 »
Värmlänningarna måste ju använda pengarna de tjänat ihop i norge till något, och alla kan inte köpa raggarbilar. Så att fastighetspriserna verkar orimligt höga jämfört med folks inkomster beror nog på att de tjänar sina pengar utomlands så det inte syns i statistiken

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-18 kl 18:56 »
Snabbkoll på LRF och massor under 1 000 000 kr.
Här är ett exempel

https://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling?objectid=3304

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #8 skrivet: 09 nov-18 kl 19:08 »
Nära stan

https://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling?objectid=3589

Jojo stripor av nerhuggen skog i norrland kan man säkert få. Jag menar någorlunda samlade skiften med jordbruksmark och gårdscentrum där djurhållning är lämpligt...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #9 skrivet: 09 nov-18 kl 19:10 »
Du får väll leta vidare, det var bara två exempel.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #10 skrivet: 09 nov-18 kl 19:13 »
Dom höga priserna är för att alla vill ha ett sommarhus/fritidshus. Kryllar ju av stora gårdar som bara har boende 2 veckor på sommaren.
En lag på att alla fritidshus över 40kvm skulle ha en skyhög skatt så skulle det se annorlunda ut.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #11 skrivet: 09 nov-18 kl 19:16 »
Värmlänningarna måste ju använda pengarna de tjänat ihop i norge till något, och alla kan inte köpa raggarbilar. Så att fastighetspriserna verkar orimligt höga jämfört med folks inkomster beror nog på att de tjänar sina pengar utomlands så det inte syns i statistiken

Haha, myten om norgepengarna. De dagarna äro förbi tyvärr och det var ju inga sjuka belopp heller direkt.

Jag är själv Norgejobbare, har runt 500 i året men enligt banken och mig själv är 3 miljoner gränsen för vad som är vettigt. Då ska jag ha 750k i egen andel....

Ingen omöjlighet men då vill jag ha min 30ha prima åkermark och 10ha skog med ett bostadshus och enklare äldre ekonomibyggnader.

Det är omöjligt att hitta men för några år sedan var det möjligt

Är det den låga räntan som spökar tro?!
Yngves gick ut i media nyss och sa den skulle fördubblas på några år.
Prisras att vänta?

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #12 skrivet: 09 nov-18 kl 19:17 »
Dom höga priserna är för att alla vill ha ett sommarhus/fritidshus. Kryllar ju av stora gårdar som bara har boende 2 veckor på sommaren.
En lag på att alla fritidshus över 40kvm skulle ha en skyhög skatt så skulle det se annorlunda ut.

Detta borde förbjudas som i Norge där det är driv och boplikt på gårdarna!

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #13 skrivet: 09 nov-18 kl 19:18 »
 Ska man köpa gård så ska man nog satsa rejält. Hobbygårdar på 30 ha har många spekulanter och det finns inte så många kvar. Många har fått husen avstyckade och marken har lagts ihop med någon större.

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #14 skrivet: 09 nov-18 kl 19:25 »
Ska man köpa gård så ska man nog satsa rejält. Hobbygårdar på 30 ha har många spekulanter och det finns inte så många kvar. Många har fått husen avstyckade och marken har lagts ihop med någon större.

Hur ska en vanlig dödlig ha råd med det?
Jag vet om ett place som snart kommer säljas. Ca 100ha varav 80 är fin åkermark. Mao MINST 10 miljoner typ och då ska jag ha 2.5 miljoner egen insats.

Även om jag haft 2.5miljoner så tjänar jag bara 500k per år så jag kan inte betjäna ett sådant stort lån.

Eller finns det någon bank som räknar med framtida inkomster från skog och mark?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #15 skrivet: 09 nov-18 kl 19:33 »
Priset beror på hur marknaden ser ut.
Det finns faktiskt ganska få objekt som är optimala.

Juh sämre förhållanden desto billigare blir det.
Som tex när det gäller djurhållning så är gamla stallar oftast inget att ha utan det ska byggas frigångsanläggningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #16 skrivet: 09 nov-18 kl 19:41 »
Hur ska en vanlig dödlig ha råd med det?
Jag vet om ett place som snart kommer säljas. Ca 100ha varav 80 är fin åkermark. Mao MINST 10 miljoner typ och då ska jag ha 2.5 miljoner egen insats.

Även om jag haft 2.5miljoner så tjänar jag bara 500k per år så jag kan inte betjäna ett sådant stort lån.

Eller finns det någon bank som räknar med framtida inkomster från skog och mark?
100ha varav 80ha åker, det är en stor gård. Hur många bodde på den för 200-300 år sedan? 20-30 personer? Fler? Och om 3-4 storfamiljer delar på priset så blir det genomförbart även idag. Att en ensam person har en så stor gård har aldrig varit rimligt.

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #17 skrivet: 09 nov-18 kl 19:52 »
100ha varav 80ha åker, det är en stor gård. Hur många bodde på den för 200-300 år sedan? 20-30 personer? Fler? Och om 3-4 storfamiljer delar på priset så blir det genomförbart även idag. Att en ensam person har en så stor gård har aldrig varit rimligt.

Det stämmer nog. Ändå har gubben ytterligare en gård på 250ha till... När han dör då vilket borde ske snart. Ja vem köper då allt det? Arvingar finns inte.

Helt plötsligt finns 350ha till salu i en avfolkningskommun där inga jobb finns att få. Ändå ligger priset på mark runtomkring på stadiga 100k hektar!

50k hektar ja det är rimligt men 100!? Kanske i skåne.

Förr var ju ekonomin annorlunda och folk levde gott på jorbruk men det finns ju en anledning till att få driver jorbruk idag.

Hur mycke kan 80ha inbringa per år netto? 400k? 800?


 

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #18 skrivet: 09 nov-18 kl 20:20 »
Lite off topic, men brukar inte handpenningskravet vara 15%

Vi köpte våran gård på drygt 2,2ha i Ångermanland för 255k och väldigt nöjda med det priset. Ca 100k/ha är nog lägsta du hittar, och närmare du dig en större stad så får du räkna med mer.

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #19 skrivet: 09 nov-18 kl 20:27 »
Lite off topic, men brukar inte handpenningskravet vara 15%

Vi köpte våran gård på drygt 2,2ha i Ångermanland för 255k och väldigt nöjda med det priset. Ca 100k/ha är nog lägsta du hittar, och närmare du dig en större stad så får du räkna med mer.

Nja på bostäder är det 15% och vissa gårdar går som det men annars är det bottenlån på 75-80% som erbjuds.

Erat köp lät vettigt för ni fick väl med bostadshus + ev ekonomibyggnader i det priset?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser