Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går symaskinen att rädda?  (läst 1359 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Går symaskinen att rädda?
« skrivet: 01 jul-23 kl 22:00 »
Min mormors gamla symaskin, en Husqvarna från 70-tal (gissar utifrån färgskalan i brunt och beige), smällde enligt uppgift, när min syrra sydde på den. Pang! Sa det och sen rök det ur motorn och den gick inte mer. (I mer dramatiska versioner av historien syntes även lågor, men jag vet inte om jag tror det).

Är den bara att slänga nu, eller skulle det kunna vara lönt att lämna in den på reparation? Alternativt sälja som reservdelsmaskin kanske.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-23 kl 22:44 »
En Husqvarna Classica från 80-talet kanske?

Kan inte så mycket om den modellen men ofta handlar det om trasiga störningskondensatorer som kan bytas eller bara tas bort. Kolla om du ser några säkringar som gått sönder. Oftast relativt lätt att laga om man vill lägga lite tid på det och kan lite om el. Om du skruvar isär maskinen, tar lite bilder som du lägger upp finns det säkert folk som hjälper till. Att lämna in maskinen är ju en god gärning men jag hade inte gjort det. 

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-23 kl 21:06 »
Precis, en Classica 100 är det.
Jag tänkte också att det kan vara en kondensator? Är de svåra att byta? Man måste kunna löda, va? Tror jag ger upp redan där…
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

johber

  • Inlägg: 30
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-23 kl 21:32 »
Det är klart att du skall försöka. Börja med att skruva isär den så att du får en överblick över motorn. Har du ingen teknikintresserad kompis? Om det inte går är det bara att lämna in den, ge bort eller sälja.

Du kan ju undersöka om pedalen är ok också.

Det är inte så svårt om du är lite händig, att byta kondensator. Löda är inte svårt, lär dig på youtube.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #4 skrivet: 04 jul-23 kl 10:06 »
Lägg upp några bilder på maskinen! På en del av de där "kantiga" 70-80-tals Husqvarna sitter störningsskyddet mycket lättåtkomligt innanför en plastlucka under botten, innanför intaget för nätkabel.  Det kan ev finnas en till störningsskyddskondensator i pedalen, i så fall är det bäst att byta den också när du ändå håller på.

Skaffa kondensatorer med samma kapacitans som de gamla, och kom ihåg att de ska vara X2-godkända.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #5 skrivet: 04 jul-23 kl 14:24 »
Tack för tipsen! Nej, jag har inga kompisar.
Var köper man kondensatorer? Biltema?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #6 skrivet: 04 jul-23 kl 14:58 »
Biltema har nog inte störningsskyddskondensatorer lösa (däremot ingår de ju i en mängd elprylar de säljer - elverktyg, mobilladdare, svetsar mm).
Men de går ju att köpa hos vilken elektronikgrossist som helst på nätet - typ RS Components, Farnell, Mouser, Elfa, TME, Conrad.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #7 skrivet: 04 jul-23 kl 20:17 »
Skruvade bort locket i botten, som du sa så satt den lätt tillgänglig. Så här ser det ut (bilaga). Det är rätt solklart att det är kondensatorn, va? Helt smält och bränd.

Behöver ersättaren lödas fast, eller kan man bara sticka in ”pinnarna”?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #8 skrivet: 04 jul-23 kl 20:45 »
Klipp av pinnarna till den gamla och löd fast den nya där.

johber

  • Inlägg: 30
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #9 skrivet: 04 jul-23 kl 21:25 »
Frågan är om det inte är något mer fel om maskinen inte går alls? Har för mig att de ofta fungerar utan kondensatorn som ofta bara plockas bort, även av "proffsreparatörer". Men här kanske vi har en annan konstruktion än äldre maskiner? Eller så sitter det kanske en säkring någonstans? En glascylinder i en hållare.

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #10 skrivet: 05 jul-23 kl 10:43 »
Maskinen ska gå utan avstörningskondensator, så det går enkelt klippa bort den och testa maskinen. Går den inte får man leta vidare efter felet.

Om man väljer att ersätta kondensatorn med en ny eller kör maskinen utan är upp till var och en. Många plockar bara bort dom - det är inte helt rätt, men vanligt förekommande, och lyssnar man inte på AM-radio intill maskinen märker man nog inget av det.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #11 skrivet: 05 jul-23 kl 11:16 »
Förresten, om det finns en säkring kan den lika väl sitta i pedalen.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #12 skrivet: 23 jul-23 kl 15:48 »
Tack för alla svar. Det visade sig vara andra problem med den, som att möss bott (?) i den och gnagt sönder sladden, samt att saker som spolar och spolkapsel saknas. Så restaurering lades på is och det lånades en annan symaskin istället. Dock är den inte kasserad än, så vi får se om jag återkommer till åbäket.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Går symaskinen att rädda?
« Svar #13 skrivet: 24 jul-23 kl 10:05 »
Här står åtminstone 3 Husqvarnamaskiner med troligen ungefär samma grundkonstruktion. En av dem lider av att mekanismen för back och stygnlängdsinställning är hopplöst hopbeckad av gammalt smörjfett, de andra två är inte undersökta än.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser