Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckningsmaskin  (läst 1553 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Äggkläckningsmaskin
« skrivet: 22 feb-19 kl 09:14 »
Jag och en kompis ville ha kycklingar på skolan som ett projekt för mellanstadiet. Vi prata med rektorn osv. De gick med på de men vi fick sköta allt själva. Vi köpte en maskin men den vet vi inte ifall den ör bra. Kan ni säga ifall ni tror att hönsäggen kommer klara sig? Vi har maskinen på 37,6


Postat med Alternativ.nu´s app

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 22 feb-19 kl 09:14 »
Här är den


Postat med Alternativ.nu´s app

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #2 skrivet: 22 feb-19 kl 11:06 »
den funkar nog bra men ….äggen måste vändas 2-3ggr per dygn

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #3 skrivet: 22 feb-19 kl 11:57 »
Ja det gör vi såklart men vi la ut de på Facebook och då sa de att kycklingarna de hade i den maskinen inte tog sig ur äggen utan dog. Men jag tänker att de kan väl ändå inte bero på maskinen.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #4 skrivet: 22 feb-19 kl 19:12 »
Jag hade en sånn första gången jag försökte, gick dessvärre inget vidare, var så väldigt svårt att hålla en hög nivå av fukt de sista dagarna i maskinen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #5 skrivet: 23 feb-19 kl 08:07 »
Vilket fint projekt!  Hoppas ni lyckas!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #6 skrivet: 23 feb-19 kl 12:42 »
Tack!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #7 skrivet: 23 feb-19 kl 18:35 »
Och bli inte alltför ledsna ifall  några kycklingar dör i ägget eller strax efteråt,  Det är sånt som händer.  Som sagt: Lycka till!

 

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #8 skrivet: 24 feb-19 kl 20:41 »
Tack! Vi hoppas som sagt på det bästa men sådan kan såklart hända också.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #9 skrivet: 12 mar-19 kl 16:42 »
Hej igen. Det är så att idag skulle äggen kläckas. Dag 21. Men när jag åkte fanns det inga tecken på att de skulle kläcks. Inget ljud heller. Vi vet att de finns kycklingar dör inne men vd ska man göra? Öppna ägget imorgon? Vänta kanske dagen ut imorgon och sedan öppna? Eller ska man vänta längre? Har hört att man inte ska öppna ägget men öppnar man inte ägget och den inte kommer ut så finns det ju ingen chans lls att den överlever? Vad ska vi göra?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #10 skrivet: 12 mar-19 kl 20:12 »
Det viktiga är att inte hålla på att öppna kläckaren, mycket hög fuktighet krävs, om man öppnar kläckaren så torkar skalet ut och blir så hårt att kycklingen får svårt att komma ut, det torkar även ut ägget inne i så kycklingen torkar fast och inte kan röra sig i ägget.

Öppna ägget ska man absolut inte göra av olika anledningar, har kycklingen dött i ett tidigt stadie så kan ägget explodera och bli allt annat än trevligt.
Skulle kycklingen ändå vara vid liv i så brukar det vara en snabb död att skala upp det, man kan kanske sträcka sig till att hjälpa till lite när man ser att kycklingen gjort större delen av jobbet själv men inte lyckas med sista biten, men då får man vara väldigt försiktig.

Det är lite här problemen uppstår med en sånn kläckare, som är mycket svår att hålla fuktigheten i slutet.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #11 skrivet: 13 mar-19 kl 07:16 »
Vi har en hygrometer men vi får inte luftfuktigheten över 70

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #12 skrivet: 13 mar-19 kl 17:17 »
Piper det i äggen?  Kläckfärdiga friska kycklingar brukar pipa redan ett par dagar innan de kläcks.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Äggkläckningsmaskin
« Svar #13 skrivet: 24 mar-19 kl 16:20 »
Hur gick det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser