Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunden tar mat på köksbordet  (läst 13627 gånger)

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Hunden tar mat på köksbordet
« skrivet: 27 mar-10 kl 17:20 »
Så har det hänt. För första gången har en vovve tagit mat på köksbordet. Där brukar alltid stå en burk med digistivekex och en med hårt bröd. Men nu hade jag fyllt på med kex och locket satt inte på ordentligt.
Var i rummet och skrev på datorn, hörde några konstiga ljud fån köket.
Den äldsta hunden hade petat av locket på kexburken, men den stod kvar på bordet. Hälften av kexen var borta.
Husse blev arg givetvis.
Så det blev ett effektivt botemedel.
Gick ner i källaren och hämtade en liten musfälla. Agnade den med en bullbit och ställde den på köksbordet.
Hittade den senare ihopslagen på bordet och en av vovvarna tittade långt på den och ville inte längre nosa efter bullbit på bordet.
Tror inte att hon fick smäll på nosen, men det blev väl en effektiv chock.

Detta meddelas härmed om någon annan behöver göra något.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #1 skrivet: 27 mar-10 kl 17:45 »
Vilket bra tips  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #2 skrivet: 27 mar-10 kl 17:52 »
Det finns faktiskt liknande fast större fällor för hund att köpa  ;D men råttfälla funkar säkert utmärkt det oxå *S
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #3 skrivet: 27 mar-10 kl 17:55 »
Nåt gott med tabsko på bordskanten

 

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #4 skrivet: 27 mar-10 kl 17:57 »
Foliebit med en ost på och el-stängselaggregat kopplad till folien... :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Neiklot

  • Gäst
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #5 skrivet: 27 mar-10 kl 18:13 »
 :-\

Senaste metoden inom hunddressyr?
Använda råttfälla?

Nej! Nej och åter NEJ!
Inte lägger du väl en musfälla i kakburken för att lära ungarna en läxa?

Var det dessutom "gammelhunden" och första gången så borde en rejäl platsning räcka, speciellt eftersom hon var kvar på bordet!

/Neiklot

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #6 skrivet: 27 mar-10 kl 18:29 »
Foliebit med en ost på och el-stängselaggregat kopplad till folien... :o

 ;D ;D

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #7 skrivet: 27 mar-10 kl 18:35 »
:-\

Senaste metoden inom hunddressyr?
Använda råttfälla?

Nej! Nej och åter NEJ!
Inte lägger du väl en musfälla i kakburken för att lära ungarna en läxa?

Var det dessutom "gammelhunden" och första gången så borde en rejäl platsning räcka, speciellt eftersom hon var kvar på bordet!

/Neiklot
Nu var det ju inte ungarna det gällde utan hundarna, lite skillnad enligt mig. Man slänger väl inte ut ungarna i hundgården när man åker bort. Men viserligen så skulle nog råttfällan i kakburken funka utmärkt på ungarna.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #8 skrivet: 27 mar-10 kl 18:46 »
Jag reagerar lite som Neiklot. Dessutom anser jag att det är att gå runt problemet istället för att faktiskt ta itu med det. Men alla gör det som känns bäst för dem och det är väl bara fint om det fungerar för dig/er.

pålle

  • Gäst
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #9 skrivet: 27 mar-10 kl 22:59 »
 ???

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #10 skrivet: 28 mar-10 kl 08:58 »
Visst e det konstigt så olika man tänker, det är fy fy att sätta musfälla i kakburken för en hund men det är okej att köra ut 10 000volt i en eltråd för hästar, får och kor. Jag ser inte skillnaden ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #11 skrivet: 28 mar-10 kl 09:04 »
Hunden har ju redan blivit ögontjänare och gör som den vill när husse inte är i närheten .
Att skälla på den kommer i det här läget alldeles för sent i förhållande till brottet och kan leda till att hunden förlorar förtroendet för ledaren samt blir "strykrädd"
Tom hundskolan skulle rekomendera råttfälla .

pålle

  • Gäst
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #12 skrivet: 28 mar-10 kl 10:33 »
Visst e det konstigt så olika man tänker, det är fy fy att sätta musfälla i kakburken för en hund men det är okej att köra ut 10 000volt i en eltråd för hästar, får och kor. Jag ser inte skillnaden ???
skillnaden är at näsbenet kan blik av slaget.mvh

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #13 skrivet: 28 mar-10 kl 11:02 »
skillnaden är at näsbenet kan blik av slaget.mvh
Dessutom kan musfällan fastna i huden på hunden och då blir det ingen snabb tillrättavisning, utan panik och långvarig smärta.
Se till att locket är ordentligt på, så har du ju löst problemet.
Mina hundar är av en ras som tyvärr kännetecknas till stor del av att va särdeles tjuvar.
Dom har helt enkelt lärt oss att plocka undan efter oss. Dessutom, Om jag hittar en påse godis som jag skulle sparat till en annan dag så händer det ofta att jag äter upp den likförbannat.
Om min man satte en musfälla i den skulle jag troligen ta ut skilsmässa!!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #14 skrivet: 28 mar-10 kl 11:12 »
Jag tycker det var ett jäkla bra tips av Jojje.
Vi tog en gång hand om en hund som var lite missanpassad, en omplaceringshund som varit hos fem olika familjer som inte klarade av honom, stor och vacker Rottweiler dessutom.
Vi kom väldigt bra överens med hunden och tog givetvis hand om honom, efter en Söndagmiddag, då kvarvarande steken låg kvar på köksbänken, och vi låg o slappade, hördes det konstiga ljud från köket, jag smög upp och såg hunden slaffsa i sig vad han kom åt, tog honom i nackskinnet o slängde ut honom.
Sen tänkte jag efter vad den stackaren kan ha känt, först flyttad från sitt hem, sedan provat fem andra hem som inte funkat, och så slänger jag ut honom... Jag öppnade dörren och kramade om honom, och vi var åter bästa vänner. Men han rörde aldrig något på bord eller köksbänk så länge han levde. Skulle tro att jag kom i exakt rätt ögonblick så han fattade vad det var han inte fick göra.
Nu har vi två andra rottisar, jo jag blev förälskad i den rasen tack vare omplaceringshunden, men ingen av de andra två har rört nånting på borden, skulle dom det, så ska jag testa musfällan :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #15 skrivet: 28 mar-10 kl 11:34 »
Om min man satte en musfälla i den skulle jag troligen ta ut skilsmässa!!
;D
 Jag har en gång tänkt prova med musfälla i en sko när min BC hade tuggat sönder bla 2 par svindyra Walkingskor och mina vinterkängor (Fågelhunden kan öppna alla dörrar så det hjälpte inte att försöka gömma skorna, vilket Teamwork dom körde med!).
 Fällan var så liten att den inte skulle ha kunnat vålla kroppslig skada... Men eftersom fällan var ny var den hopplös att gillra i en sko så JAG klämde fingrarna ett antal gånger och min pappa som skulle hjälpa till fick sig också ett par smällar ;)
 Vi stod där och dividerade över skorna och lät nog ganska upprörda.... Hela tiden stod BCn och tittade storögt på oss, när jag sedan ställde ner skorna gick han en stor krok runt dom och har aldrig mer rört ett par skor. Senare har jag läst om att "Banna" det man vill att hunden ska låta bli istället för hunden och nu i efter hand fattar jag ju att det var just vad vi gjorde... Utan att skrämma eller bråka med honom på något sätt så fattade han i lugn och ro att skor var något lite halvmystiskt som man skulle låta bli.
 Nu skulle jag förmodligen inte fundera på någon "Råttfällemetod" över huvud taget. Det kan göra stor skada, i alla fall om man som jag har en signalkänslig hund... Vem vet vad han skulle associera med smällen på nosen? Man kan aldrig veta helt säkert vad dom funderar på just när "straffet" kommer... Det är ungefär lika riskabelt som att använda elhalsband. Min BC var länge rädd för att passera en dörr för att han råkat riva ner en Plexiglasskiva som stod lutad mot väggen bredvid dörren så att den smällde till, så olika  "fällor" kan skapa onödiga rädslor...
                                       Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #16 skrivet: 28 mar-10 kl 12:17 »
Charlotte är inne på det jag funderar mest över här. Rädsla. En råttfälla i burken resulterar i att hunden blir rädd för burken/bordet/fällan. Om det över huvud taget har effekt vill säga.
Varför vill man skrämma hunden för bordet/burken/fällan istället för att lära hunden att ge fan i det som inte är tillåtet.
Detta behöver inte göras med straff heller som många verkar tro. Det gäller bara att använda insidan.

En liten anekdot:
En vän till mig blev nästan irriterad på min hund för att min hund vägrade ta ett ben som hon erbjöds. Hon dregglade och ville verkligen ta det men vände bort huvudet när kompisen sträckte fram benet. När jag tillslut insåg vad som hände så nämnde jag att hon måste få ett varsågod för att hon ska ta något ätbart öht. När hon fick tillåtelse högg hon benet direkt och började tugga hejvilt(till saken hör att det befann sig två andra hundar precis i närheten). Något jag lärt in enbart genom att belöna rätt beteende. Detta fungerar med alla människor och i alla miljöer. Hunden skulle aldrig drömma om att ta något som faller på golvet, inte heller stjäl hon ätbart från bordet när vi vänder ryggen till eller lämnar rummet.
Däremot kan hon stjäla småskräp typ påsförslutare och annat för att hon älskar att gå runt och bära på dessa skatter men det är inget problem i mina ögon så det får hon fortsätta med.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #17 skrivet: 28 mar-10 kl 12:33 »
Hundfällorna jag såg på internet för några år sen slog inte i hop lika hårt som en råttfälla dock så "skrek" den högt när den slog i hop ...
En sån har jag funderat på att skaffa till katterna som river ner allt i fönstren  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #18 skrivet: 28 mar-10 kl 14:04 »
Ja, heter inte den "stygge"? Det verkar va en bättre ide.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hunden tar mat på köksbordet
« Svar #19 skrivet: 28 mar-10 kl 14:29 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, tuslus, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser