Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hundattack"  (läst 1715 gånger)

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
"Hundattack"
« skrivet: 11 jun-09 kl 11:49 »
Igår höll min ena gotlandshane på att dö av skräck.  :'(

Jag var inomhus och såg plötsligt att min katt stod i fönstret och tittade ut med hela pälsen på ända och "uppburrad" svans. Jag tittade ut och fick till min fasa se en hund (storlek som en labr.) stå och  krafsa och gnaga på kaninens utebur. Jag hade nitat fast ett regnskydd av vaxduk och det låg i strimlor på marken. han hade gnagt sönder ena hörnet på bolådan och flisat upp reglarna där nätet sitter fastnitat.

Jag sprang ut och fick använda mitt skärp som koppel för att få bort den mycket upphetsade hunden från buren. Hon hade varken halsband el. öronmärkning.
Jag band fast hunden medans jag gick för att ringa polisen och under tiden gnagde han sig igenom skärpet till hälften.

Polisens slapphet är under all kritik, det var rena rama axelryckningen.  >:(
De kunde absolut inte komma och hämta hunden, kunde jag möjligtvis ha kvar hunden tills imorgon bitti ? Alt. "schasa" iväg hunden ? Jösses!  :o
Både jag och min sambo är hundallergiker så att ha kvar hunden var inte möjligt. "Schasa" iväg hunden... så att den kunde komma att ge sig på kaninerna igen eller kanske bli överkörd ? Ingen vidare bra ide!
Då får ni köra in till oss med hunden var deras svar.
Jag har inte körkort och var ensam hemma.
Fick ringa till min sambo som fick sluta tidigare på jobbet och komma hem för att köra in hunden till polisen ca 3 mil. På polisstationen fortsatte det i samma stil...ingen polis ville komma och hämta hunden i "receptionen"...kunde inte vi gå iväg med hunden till hundburen i andra änden av byggnaden ? Tror ni att hon är hungrig? Det måste väl finnas hundmat här i närheten någonstans tror ni inte det?
Som om det var vårt ansvar!

Vi vill ha ersättning för det hunden har förstört. Nej det kan ni inte kräva. Om ägaren får lust så kontaktar han/hon er och erbjuder sig att ge er ersättning annars måste ni starta en lååång och dyr civilrättslig process för att få ersättning och det kommer att ta lång tid!

Jag är så arg.  >:(
Men jag är så glad att jag råkade vara hemma och kunde rädda min kanin.
Båda hans föräldrar och farmor är listade som värdefulla i den bevarandegenetiska studien.

 

« Senast ändrad: 11 jun-09 kl 11:52 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: "Hundattack"
« Svar #1 skrivet: 11 jun-09 kl 11:58 »
Igår höll min ena gotlandshane på att dö av skräck.  :'(

Jag var inomhus och såg plötsligt att min katt stod i fönstret och tittade ut med hela pälsen på ända och "uppburrad" svans. Jag tittade ut och fick till min fasa se en hund (storlek som en labr.) stå och  krafsa och gnaga på kaninens utebur. Jag hade nitat fast ett regnskydd av vaxduk och det låg i strimlor på marken. han hade gnagt sönder ena hörnet på bolådan och flisat upp reglarna där nätet sitter fastnitat.

Jag sprang ut och fick använda mitt skärp som koppel för att få bort den mycket upphetsade hunden från buren. Hon hade varken halsband el. öronmärkning.
Jag band fast hunden medans jag gick för att ringa polisen och under tiden gnagde han sig igenom skärpet till hälften.

Polisens slapphet är under all kritik, det var rena rama axelryckningen.  >:(
De kunde absolut inte komma och hämta hunden, kunde jag möjligtvis ha kvar hunden tills imorgon bitti ? Alt. "schasa" iväg hunden ? Jösses!  :o
Både jag och min sambo är hundallergiker så att ha kvar hunden var inte möjligt. "Schasa" iväg hunden... så att den kunde komma att ge sig på kaninerna igen eller kanske bli överkörd ? Ingen vidare bra ide!
Då får ni köra in till oss med hunden var deras svar.
Jag har inte körkort och var ensam hemma.
Fick ringa till min sambo som fick sluta tidigare på jobbet och komma hem för att köra in hunden till polisen ca 3 mil. På polisstationen fortsatte det i samma stil...ingen polis ville komma och hämta hunden i "receptionen"...kunde inte vi gå iväg med hunden till hundburen i andra änden av byggnaden ? Tror ni att hon är hungrig? Det måste väl finnas hundmat här i närheten någonstans tror ni inte det?
Som om det var vårt ansvar!

Vi vill ha ersättning för det hunden har förstört. Nej det kan ni inte kräva. Om ägaren får lust så kontaktar han/hon er och erbjuder sig att ge er ersättning annars måste ni starta en lååång och dyr civilrättslig process för att få ersättning och det kommer att ta lång tid!

Jag är så arg.  >:(
Men jag är så glad att jag råkade vara hemma och kunde rädda min kanin.
Båda hans föräldrar och farmor är listade som värdefulla i den bevarandegenetiska studien.

 



Anmärkningsvärd slapphet hos Polisen!
Drog dom ingen scanner över hunden för att få ett chipnummer?
Gör en anmälan mot hunden/hundägaren, kräv ersättning för förstörd bur, resa till o från Polisen, förlorad arbinkomst.
Se till att Polisen kryssar i rutan för att ni som anmälare skall ha information om vad som händer i ärendet ( ofta så "glömmer" Polisen att ställa den frågan.....)
När Polisen sen lägger ner anmälan, begär överprövning.
Detta är jobbigt o tidsödanden, men stå på er.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: "Hundattack"
« Svar #2 skrivet: 11 jun-09 kl 12:06 »
Vi föreslog att de skulle kolla om hunden var chippad.
Svaret var, hon får sitta här ett tag så får vi se om någon hör av sig.
Och när vi frågade om de skulle höra av sig till oss om vad som hände vidare så var svaret, nej ni får själva höra av er till oss om ni vill veta vilka ägarna är.
Man blir så less.
Gotlandskaniner, genbank.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: "Hundattack"
« Svar #3 skrivet: 11 jun-09 kl 12:07 »
Vi föreslog att de skulle kolla om hunden var chippad.
Svaret var, hon får sitta här ett tag så får vi se om någon hör av sig.
Och när vi frågade om de skulle höra av sig till oss om vad som hände vidare så var svaret, nej ni får själva höra av er till oss om ni vill veta vilka ägarna är.
Man blir så less.
Ingen aning om vem som kan vara ägare?
Gör en formell anmälan och stå på er.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: "Hundattack"
« Svar #4 skrivet: 11 jun-09 kl 12:23 »
Citera
Ingen aning om vem som kan vara ägare?
Nej, tyvärr inte.
Skulle ju vilja ta "ett snack" med ägaren för att förklara allvaret i det inträffade...man är ju orolig att det ska hända igen när man inte är hemma och kan hinna rädda kaninerna.
Det är säkert ingen dålig hund, hon handlade efter sin natur.
Det är ägaren som har brustit i ansvar....hoppas han/hon är mer ansvarsfull i fortsättningen.
Vi kommer att kolla upp vem som äger hunden så får vi se sen.
Gotlandskaniner, genbank.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: "Hundattack"
« Svar #5 skrivet: 11 jun-09 kl 12:28 »
Nej, tyvärr inte.
Skulle ju vilja ta "ett snack" med ägaren för att förklara allvaret i det inträffade...man är ju orolig att det ska hända igen när man inte är hemma och kan hinna rädda kaninerna.
Det är säkert ingen dålig hund, hon handlade efter sin natur.
Det är ägaren som har brustit i ansvar....hoppas han/hon är mer ansvarsfull i fortsättningen.
Vi kommer att kolla upp vem som äger hunden så får vi se sen.
Lycka till och ge inte upp.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Hundattack"
« Svar #6 skrivet: 11 jun-09 kl 21:44 »
Du är inte den enda som fått det bemötandet från polisen när det gäller bortsprugna hundar. Dom är helt makalöst ointresserade!  :o
Man har strikt ägaransvar för sin hund, vilket innebär att man är ansvarig för allt som hunden ställer till med, oavsett om hunden rymt eller inte.
Be att få namn och telefonnummer till ägaren av polisen och prata bara med dom och berätta vad hunden gjort. Du behöver nog inte bli så arg på dom. Förhoppningsvis är det vettiga hundägare som bara gjort en miss och så står dom för dom skador hunden gjort och så ber dom så mycket om ursäkt. Det skulle i alla fall jag göra. Och jag skulle nog skämmas ögonen ur mig oxå...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: "Hundattack"
« Svar #7 skrivet: 11 jun-09 kl 22:07 »
Vi har haft samma problem i slutet av förra sommaren, två hundattacker på rad av samma hund. Vid bägge tillfällena så låstes den in i vedboden tills hundägaren moloket anlände och skällde på oss, för att vi hade låst in en jakthund! Vi skällde t.bax och sen dess har det varit lungt. Polisen fick vi ett bra bemötande ifrån, nästa gång hunden anländer så rådde han oss att ringa upp dem ifall vi tyckte situationen med hundägaren blivit jobbig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser