Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna tomater  (läst 14556 gånger)

Aasa

  • Inlägg: 17
    • Uppland
Gröna tomater
« skrivet: 14 okt-09 kl 20:18 »
I år var jag väldigt duktig och fick ut tomatplantorna i tid, hade fyllt växthuset med finfin hästgödsel, och vattnade lagom mycket sommaren lång... Men ändå hängde nästan alla tomater kvar, gröna på sin kvist när frosten kom. Förra året mognade samma sorter redan i slutet av juli... Har någon en idé om varför det blev så?

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #1 skrivet: 14 okt-09 kl 21:19 »
Det enda jag kan komma på är att etylengas påskyndar mognaden och att denna utsöndras av t ex äpplen.

Det kanske finns något annat som gör detsamma och som fanns där i fjor men inte i år.

rosenhäll

  • Gäst
SV: Gröna tomater
« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 21:40 »
De (professionella) tomatodlare jag träffat och talat med bl. a på Bondens Marknad säger alla att tomatskörden i år blev minst tre veckor försenad över i stort sett hela landet p.g.a att det var väldigt kallt i början av juni. Och det verkar vara en viktig period i en tomatplantas liv...

Daniel

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 21:41 »
Jag har också en massa svårsålda gröna tomater vid denna tiden. Kan man få dem röda genom att lägga dem i påsar ihop med äpplen eller finns det en bättre metod.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Gröna tomater
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 22:00 »
Bättre att använda dem som de är, dvs gröna. Hacka dem och fräs i stekpannan ihop med likaledes hackad gul och vit lök, krydda efter tycke och smak och frys ner i lagoma portioner. Blir en perfekt bas till diverse rätter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Gröna tomater
« Svar #5 skrivet: 16 okt-09 kl 00:32 »
Stekta, gröna tomater!  ;D Om inte annat så är filmen med samma namn jäkligt bra!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Gröna tomater
« Svar #6 skrivet: 16 okt-09 kl 14:21 »
Jag brukar göra grön tomatmarmelad som är mycket god på brieost, så ska man sälja gröna tomater kan man ju antingen förädla dem och sälja produkten eller bjuda på smakprov på ex. marmelad och sedan sälja de gröna tomaterna och ge kunderna receptet.

Har sett att man ibland säljer gröna tomater (det har inte varit sorter som ska vara gröna utan det har varit omogna tomater de sålt) på Hötorgshallen i Stockholm, så det finns ju några som kan tänka sig att köpa gröna tomater.



Grön tomatmarmelad med timjan

500g gröna tomater
2-3dl syltsocker
saften av 1 lime
1/2 msk färsk timjan (jag använde citrontimjan)


1. Skär sönder tomaterna i mindre bitar. Koka dem mosiga med lime + syltsocker.

2. Tillsätt timjan och häll upp på rengjorda varma burkar (ha ev. i atamon det brukar jag alltid ha i för hållbarhetens skull)


Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #7 skrivet: 16 okt-09 kl 16:38 »
Passar den till pannkakor?

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Gröna tomater
« Svar #8 skrivet: 16 okt-09 kl 21:43 »
Syltade gröna tomater!
-Ett självklart val. En del pyssel men fantastiskt gott!

Receptet kan jag leta reda på om någon vill!
Alex
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Gröna tomater
« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 03:07 »
Jag låter de flesta av mina gröna tomater ligga tills de blir röda. Processen är i full gång just nu. De blir ju inte riktigt lika saftiga och goda som de som mognar på plantan, men bra mycket bättre än de som säljs på ICA.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #10 skrivet: 17 okt-09 kl 20:03 »
Nu har jag 8 burkar sylt och kokar lika mycket till i morgon. Tomater, citron och ingefära.

Det finns ett gift i gröna tomater som kallas tomatin och man frågar sig vad omåttligt frossande kan leda till för sorts obehag. - Får väl kolla.

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Gröna tomater
« Svar #11 skrivet: 18 okt-09 kl 09:57 »
Jeg skjärer grönne tomater i skiver,
doppar dem i pisket egg,
vender dom i mjöl/kryddblanding,feks basilikum,
stekes i olje.
Supergodt   ;D
There is no way to happiness,
happiness is the way !

malines

  • Gäst
SV: Gröna tomater
« Svar #12 skrivet: 19 okt-09 kl 15:41 »
Jag vill gärna ha receptet på syltade tomater!!!!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #13 skrivet: 19 okt-09 kl 16:14 »
Koka två kilo rivna tomater och två rivna citroner 20 minuter, rör ner ett kilo syltsocker och en bit riven ingefära och koka tio minuter till, häll på burkar och skruva till locken genast.

Nu har jag 50 burkar sylt och klarar mig till nästa höst.
« Senast ändrad: 24 okt-09 kl 11:00 av Bo »

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Gröna tomater
« Svar #14 skrivet: 19 okt-09 kl 17:38 »
Syltade tomater. Recept från vår kokbok.
till 1 kg små gröna tomater
1,5 kg vatten

Lag:
2 dl ättiksprit
3 dl vatten
3 dl socker
10 kryddnejlikor
1 kanelstång

Picka hål i skalen med en nål. Lägg i tomaterna i kokande vatten och sjud dem i 2-3 minuter. Ta ur tomaterna. Koka upp lagen, lägg i tomaterna och sjud ca fem minuter (tills de är mjuka) ta ur tomaterna och lägg dem i rena varma burkar. Koka lagen häftigt i cirka fem minuter. Slå lagen över tomaterna och sätt på locket. Låt stå och gotta till sig i ca 2 veckor innan förtäring.
Passar grymt bra till grillat/stekt fläsk, anka och som snacks!



Koka upp vatten
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Gröna tomater
« Svar #15 skrivet: 20 okt-09 kl 12:23 »
Det går alldeles utmärkt att låta dem mogna.
De blir inte lika goda som solmogna sommartomater men betydligt smakrikare än de fadda blasktomater som säljs i affärerna.
Vi brukar äta våra sista tomater runt nyår.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Gröna tomater
« Svar #16 skrivet: 20 okt-09 kl 22:20 »
Det går alldeles utmärkt att låta dem mogna.
De blir inte lika goda som solmogna sommartomater men betydligt smakrikare än de fadda blasktomater som säljs i affärerna.
Vi brukar äta våra sista tomater runt nyår.
[
/quote]

Hur förvarar man dem medan de ligger och mognar? Jag har några liggandes i en sval källare och några framme i rumstemperatur men de börjar alla bli lite dåliga tror jag.
Hur gör ni för att få dem att hålla ända till nyår?

/Acleja

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Gröna tomater
« Svar #17 skrivet: 21 okt-09 kl 10:00 »
Mina håller inte till nyår.  De brukar mogna under oktober.  Några blir lite skrynkliga under processen. Om de inte har smittats av bladmögel vill säga och har en brun fläck och börjar ruttna i stället - ett stort problem vissa år.  Alla som är i farozonen hamnar så snart som möjligt på skärbrädan om det finns någon hygglig bit och så kokar jag ihop grönt och orange och rött och använder genast i soppa i tomatsås eller fryser in om det är mycket. Det smakar mycket bättre än det ser ut. Ofta är de sista lite trista även om de annars är friska coh får motsvarande behandling

Jag förvarar mina omogna tomater i glasskålar (någon plastback också) i fönstrena mellan krukväxterna. I år var det 12 kg, men det krymper ihop rätt snabbt - härlgt med mycket tomater. Jag tycker det ser fint ut och så kan man lätt ha koll på vad som händer med tomaterna.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Gröna tomater
« Svar #18 skrivet: 21 okt-09 kl 15:10 »
Vi ställer lådorna (blå champinjonlådor) i ett ljust och svalt rum utan direkt solljus.
En gång i veckan plockar vi igenom dem; tar in mogna till köket, sorterar bort dåliga samt samlar ihop alla som det ser ut att vara prickar eller mjuka fläckar på.
Skär bort det dåliga och kör det goda i matberedaren, använder till tomatsås eller stoppar i frysen för senare bruk.
Jag ska precis till att stänga vårt växthus så jag antar att vi är lite senare ute och att det är därför vi har tomater kvar så länge.
På slutet är tomaterna lite torra men smakar ändå okej.

Det är bara om vi glömt något ute och dom frusit som vi använder gröna tomater och då brukar det bli salsalik ketchup.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Gröna tomater
« Svar #19 skrivet: 21 okt-09 kl 15:14 »
- och jag hänger klasarna på en tråd längs taket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser