Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggtråd orangeri / växthus  (läst 4065 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Byggtråd orangeri / växthus
« skrivet: 07 maj-18 kl 20:49 »
Hej. Håller på med ett stort växthus / orangeri. Har använt mig flitigt av forumet för att få tips så jag tänkte jag kunde ge lite tillbaka och starta en byggtråd. Kanske är det någon som får lite idéer.

Det bli 100kvm och är 5,5m till nock. Ska användas som ett uterum med proppfullt av växter och träd samt en bakugn, är tanken. Har mycket kvar och planerar inviga sommaren 2020( har inte så bråttom ;) )

Har lagt upp en film på youtube på det jag byggt under 2017. Kommer lägga upp fler filmer vad det lider men kan även skicka bilder om det är något speciellt ni vill se.

Här är länken till filmen:
https://youtu.be/ik9YHrzaG7s

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Byggtråd orangeri / växthus
« Svar #1 skrivet: 08 maj-18 kl 15:08 »
Trevligt projekt det där, följer gärna eftersom jag tänker mig något liknande i framtiden (fast i mindre skala). Gillar inställningen du verkar ha, enkla lösningar med lokalt material.  :)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Byggtråd orangeri / växthus
« Svar #2 skrivet: 08 maj-18 kl 16:19 »
Trevligt projekt det där, följer gärna eftersom jag tänker mig något liknande i framtiden (fast i mindre skala). Gillar inställningen du verkar ha, enkla lösningar med lokalt material.  :)
Tack! Ja så lite köpt material som möjligt är tanken men vissa saker har varit svårt att komma undan. Taket ffa. Det är kanalplast som är tråkig och dyr. Men hittade inget annat alternativ.

Väggarna blir mestadels täckta av glas från ett hyreshus som bytte alla fönster. Vi får se om det fungerar..

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byggtråd orangeri / växthus
« Svar #3 skrivet: 08 maj-18 kl 16:31 »
Jättetrevlig film och många bra idéer  :D  Kanalplast är inte så vackert men väldigt praktiskt, mitt glashus har efter blötsnö, blåst och nerfallna grenar snart alla takglas utbytta mot kanalplast. Enda nackdelen är att det kan bli mossa/alger i kanalerna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Byggtråd orangeri / växthus
« Svar #4 skrivet: 08 maj-18 kl 16:38 »
Jättetrevlig film och många bra idéer  :D  Kanalplast är inte så vackert men väldigt praktiskt, mitt glashus har efter blötsnö, blåst och nerfallna grenar snart alla takglas utbytta mot kanalplast. Enda nackdelen är att det kan bli mossa/alger i kanalerna.
Ja visst är det smidigt. Väldigt enkelt att sätta upp och känns hållbart. Jag känner mig trots att det är plast mycket nöjd.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, peterm, Palle500, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser