Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: albinh skrivet 04 jun-13 kl 20:19

Titel: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: albinh skrivet 04 jun-13 kl 20:19
Jag har köpt en äldre jordfräs (Husqvarna T500) från åttiotalet (?). Inte så mycket för att fräsa med utan mer för harven, plogen, vagnen mm som följde med. Jag hoppas kunna använda den som en liten tvåhjulig traktor.

Den startar och går som den ska men eftersom den har stått stilla åtskilliga år funderar jag på om det är något jag borde tänka på för att få den att hålla så länge som möjligt. Borde oljan bytas? Hur gör jag då, tror ni? Jag har hittat var jag ska fylla på (märkt "Oil Fill") Men var tömmer man ur? Från samma hål?

Luftfiltret ser ut som att det var ganska längesedan det byttes. Var får man tag på ett nytt? Biltema? (perforerad plåtcylinder med veckad papp inuti)

I bensintanken ligger det lite "sandkorn" och skvalpar runt på botten? Borde jag försöka tömma ut dom? (nog lättare sagt än gjort)

Borde något smörjas? Växellådan? Med vadå?

Är det något annat jag borde tänka på?

Som ni hör är jag både mycket okunnig och mycket nyfiken. Alla tips mottages med tacksamhet!

Albin

Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 04 jun-13 kl 20:36
Oljebyte är nog på sin plats. Bild ett visar var du fyller på.
Sedan så har du kanske olja i växellådan som oxå kan tänkas bytas annars så är det smörja som gäller.
Likadant där axlarna går in i stativet. Ett par tre droppar olja i evt Wiréns är oxå mumma.
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: albinh skrivet 04 jun-13 kl 20:41
Oljebyte är nog på sin plats.

Vad tror du det ska vara för olja? Ska oljan fyllas upp till "hålet"?
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 jun-13 kl 21:16
Du kan tappa ut oljan genom pluggen med rostig fyrkantskalle som syns vid "motorfoten" på den första bilden.

Använd vanlig motorolja, t ex SAE 10W40. Somliga påstår att man endast får använda SAE 30 eller att man absolut inte får använda moderna syntetoljor till såna där motorer, men det är fel (grundat på missuppfattningar och råd som härstammar från multigrade- och syntetoljornas barndom för 40-50 år sedan). Den enda begränsningen är att man inte bör använda syntetolja vid första fyllningen i en ny eller nyrenoverad motor, det är bättre med en billig mineralolja under inkörningen.
Om det har slarvats med oljebyten tidigare så det finns mycket smuts inne i motorn, kan det tänkas att den nya oljan blir kolsvart nästan på en gång, i så fall kan det vara idé att göra ett extra oljebyte efter kanske 10 timmars körning. Annars är normalt bytesintervall 50 timmar.

Det brukar finnas en "slits" i den del av påfyllningshålet som vetter in mot motorblocket, fyll i så fall olja till den slitsens överkant. Om det inte finns någon slits, så fyll till gängornas underkant.

Luftfilter får man nog inte tag i på Biltema, men däremot på någon firma som håller på med småmaskiner, motorsågar mm. Ta reda på motorns typbeteckning och serienummer (tre nummer som brukar vara instansade upptill på fläktkåpan, jag tror det står TYPE, MODEL och CODE vid numren) och ha de uppgifterna med dig när du ska köpa filtret.

Jag tror inte det finns någon större anledning att tömma ur tanken om det bara är enstaka sandkorn på botten, förgasaren har en bra sugsil som stoppar det mesta.  Ska man rengöra tanken så tar man först bort både tank och förgasare från motorn, sedan skruvar man loss förgasaren från tanken. Då måste man vara försiktig eftersom det sitter ett gummimembran däremellan som ofta har klibbat fast och riskerar att rivas sönder. När man skruvar ihop igen måste man vara noga med att fjäder och skyddsring till den vakuummanövrerade bränslepumpen hamnar på rätt sida av membranet, samt att membranet inte skrynklar sig. Minsta lilla skada medför att man måste skaffa ett nytt membran.

Växellådor på jordfräsar, snöslungor mm kan ibland vara avsedda att smörjas med olja och ibland smörjfett. Man får kolla vad den verkar vara fylld med sedan tidigare. Om det finns en avtappningsplugg och om växellådan har påkostade tätningar vid alla axlar, så är den nog avsedd för oljesmörjning. I vinkelväxeln bör man använda hypoidolja (växellådsolja som är märkt GL-5, moderna oljor är ofta märkta GL-4/5) om den är oljesmord, skulle den vara fettsmord är det nog lämpligt med molyfett (sånt här gråsvart smörjfett som brukar finnas i patroner för fettsprutor, samma sort som används t ex i drivknutar på framhjulsdrivna bilar). Rör det sig däremot om en växellåda med raka kugghjul och parallella axlar så kan man använda t ex motorolja eller "vanlig" växellådsolja märkt GL-1. Eller vanligt ljust chassifett, om den skulle vara fettsmord.

Ta gärna loss fläktkåpan någon gång emellanåt och rengör cylinderns kylflänsar (blås med tryckluft, t ex). Det är särskilt viktigt att hålla rent runt ventilstyrningarna, dvs strax nedanför avgas- och insugsportarna. Om flänsarna är helt igenmurade så det inte blir någon kylning där, så slits avgasventilstyrningen fort.
Kolla då också att "vingen" för varvtalsregulatorn går lätt, utan att kärva eller haka fast någonstans. Regulatorfjädern (en lång ganska slapp spiralfjäder) är ömtålig.  Länkar och sånt för regulatorn kan man t ex tvätta med bensin och tandborste och sedan smörja med en droppe olja här och var där det behövs.
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: albinh skrivet 04 jun-13 kl 21:30
Hej. Jättestack, båda två. Mycket lärorikt!

Här är en bild på växellådan.
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: albinh skrivet 12 jun-14 kl 22:44
Växellådor på jordfräsar, snöslungor mm kan ibland vara avsedda att smörjas med olja och ibland smörjfett. Man får kolla vad den verkar vara fylld med sedan tidigare. Om det finns en avtappningsplugg och om växellådan har påkostade tätningar vid alla axlar, så är den nog avsedd för oljesmörjning. I vinkelväxeln bör man använda hypoidolja (växellådsolja som är märkt GL-5, moderna oljor är ofta märkta GL-4/5) om den är oljesmord, skulle den vara fettsmord är det nog lämpligt med molyfett (sånt här gråsvart smörjfett som brukar finnas i patroner för fettsprutor, samma sort som används t ex i drivknutar på framhjulsdrivna bilar). Rör det sig däremot om en växellåda med raka kugghjul och parallella axlar så kan man använda t ex motorolja eller "vanlig" växellådsolja märkt GL-1. Eller vanligt ljust chassifett, om den skulle vara fettsmord.

Det här är en gammal tråd men jag chansar på att jag kan väcka liv i den igen!

Jag har konstaterat att det är en oljesmord växellåda. Oljan därinne ser fin ut (ser ut som oanvänd motorolja, gul och genomskinlig). När jag fick fräsen var nivån strax under påfyllningstappen men nu har den sjunkit två-tre centimeter. Jag antar att jag borde fylla på med något. Men vad? Motorolja låter ju enkelt men hur vet jag om det är en vinkelväxel? Axeln som drivs av drivremmen sitter parallellt med axeln som hjulen/knivarna sitter på. Bifogar en suddig bild som kanske kan tydas av någon som är mer begåvad än vad jag är.
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 jun-14 kl 07:10
Om axlarna är parallella så är det ingen vinkelväxel. Och då behövs inga hypoidegenskaper hos oljan.  Hypoidoljor brukar man känna igen tydligt på lukten, de luktar svavel på ett sätt som inga andra oljor gör.
Så motorolja eller vanlig växellådsolja bör fungera bra i det här fallet.
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: Tännlappen skrivet 14 jun-14 kl 03:46
I Honda tvåhjulstraktor åttiotal är det 10-40 olja i motor och växellåda även i luftfiltret som är av oljebadstyp. Senast jag bytte slog jag i helsyntet 5-40...Puttrar på bra. Ska man använda en tvåhjulstraktor året runt duger väl inte en rak 30-olja....blir väl seg när kylan sätter in. Hittade detta på skogsforum då gällande en hva 520 jordfräs sae 90 olja i lådan på den verkar det som...

http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=8076 (http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=8076)
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: albinh skrivet 11 okt-14 kl 11:48
Ännu en fråga om min gamla jordfräs. Den här tråden har verkligen lärt mig jättemycket!

Jag fyllde på med 10-40 i växellådan i somras. När jag kollar nu ser oljan ganska grumlig ut. Ungefär som en flaska olivolja som förvarats i kylskåp. Samma färg ungefär som tidigare men inte alls lika klar och fin.
Är det bara att det är lite kyligt just nu? Eller har det kommit t.ex. vatten i oljan? Borde jag byta den?


Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: albinh skrivet 11 okt-14 kl 11:49
Och en fråga till:
drivremmen mellan motor och växellåda är ganska sliten. Jag har försökt få tag på en ny men det visade sig nästan omöjligt. Den här har tydligen något udda mått som inte används idag.
Borde den gamla smörjas in med något (silikonspray?) för att hålla lite längre. Jag har en känsla av att det blir dyrt när den ger upp helt...
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: torbjorn skrivet 11 okt-14 kl 12:46
Om växellådsoljan ser grumlig ut så tyder det på att det har kommit vatten i den, och i så fall är det bäst att byta. Helst när du nyss har kört maskinen så att oljan är varm och ordentligt omrörd.

Kilremmar med udda mått brukar inte vara svårt att få tag i till bra pris om man bara frågar på rätt ställe. Industrigummifirmor som t ex Rubber co eller Momentum brukar vara mycket bättre på sådant än verkstäder som håller på med motorredskap.
Har du exakta uppgifter om vad det ska vara för dimension? Antingen genom märkning på den gamla remmen eller ur t ex reservdelskatalog?
Det är ingen mening att smörja in den gamla remmen med något, det är bara risk för konstiga kemiska reaktioner mellan det gamla gummit och det man smörjer in den med, så att slutresultatet blir att den håller ännu sämre. Vad man möjligen kan göra om den antingen är oljig eller mycket torr och hård på ytan, är att skrubba ren den ordentligt med hetvatten och diskmedel.
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: albinh skrivet 12 okt-14 kl 19:45
Tack Torbjörn! Igen.

Bytte oljan idag till 10-40. Jag kör på tills remmen brister. Sedan ska jag kolla med bolagen du tipsade om. Det finns ingen beteckning kvar på remmen.

Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: TiB skrivet 12 okt-14 kl 20:05
Ta med remmen in till Rubber, Dunlop-Highflex, eller vilka du nu har tillgängliga. De mäter remmen lätt och ser vilken profil det är. Om den ska gå i negativ radie (om brythjulet på "utsidan" trycker på någon större sträcka av radien) så ska det va en speciell armering så remmen inte BRYTS av på insidan.
Titel: SV: gammal jordfräs. underhåll.
Skrivet av: Joelito skrivet 19 jan-15 kl 07:20
Torbjorns svar borde gå rakt in i handboken !!!