Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta över en gård  (läst 421 gånger)

Hejhåtvå

  • Gäst
Ta över en gård
« skrivet: 22 mar-24 kl 22:09 »
Hej! Varnar för lång text!

Jag är uppvuxen på gård och har sedan jag var liten alltid varit med pappa i ladugården med korna. Alltid trivts bland djuren och bondelivet. Jag har alltid drömt om att ta över gården och själv bli bonde. Jag har 3 syskon som ingen av dom är intresserad av bondelivet.

Jag har periodsvis hjälpt min pappa på gården och visat mitt intresse men har inte riktigt fått gehör som jag önskat utan mitt intresse har väl sopats lite under mattan. Jag flyttade hemifrån och sen fick jag en son för 1.5 år sedan. Nu är drömmen om att bli bonde och ta över gården här igen. Jag ska börja studera i höst och det gör mig oerhört ledsen att jag inte blev bonde, som jag så önskat. Jag berättade nyligen om mina tankar för min far och hur jag alltid önskat och drömt om att bli bonde. Han ser mig och mina drömmar och han blir ju glad att någon vill ta över.  Han verkar sjölv vilja ta tag i ett eventuellt generationsskifte men man vet knappt vart man ska börja, om det ens är möjligt. Sen är vi båda rädda för tjafs med syskon.

Nu till våra dilemman. Jag bor ihop med min sambo och ett barn, vi har inget stort sparkapital. Jag pluggade upp mina gymnasieämnen under några år och gick därmed på CSN, sen jobbade jag några år och sedan var jag föräldraledig och det blir man inte rik på. Vi har ca 100.000 i sparpengar.

Jag vill bedriva verksamhet med köttdjur. Men gården är lite sliten och vi måste nog göra om ladugården och bygga lösdrift för framtiden. Jag måste även lösa ut 3 syskon...

Min sambo har ett välbetalt jobb och jag kommer jobba som undersköterska innan allt ordnat till sig och efteråt möjligtvis på 30-40 % tillsammans med bonderiet.

Är detta ens möjligt? Om syskon går med på att jag och sambon tar över gården, hade det ens funkat ekonomiskt? Vi talar om en gård värd möjligtvis 8-10 miljoner.. Kommer jag ens få ta lån med våra små sparpengar? Jag vill veta om mina drömmar bör kasseras eller om det finns några chanser?

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Ta över en gård
« Svar #1 skrivet: 23 mar-24 kl 00:12 »
Du har inte en chans att få låna så mycket från en av de stora bankerna, men kanske från en av de mindre alternativa. JAK är väl den mest kända, men lite osäker på hur det går för JAK.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Ta över en gård
« Svar #2 skrivet: 23 mar-24 kl 07:57 »
Glöm inte att du är en av arvtagarna. Du ska inte lösa ut din egen laglott.
Du "äger" 25% av värdet från start. Är värdet 8 miljoner så har du ett startkapital på 2 miljoner.
Bankerna brukar inte kräva så hög egen insats. Ta höjd för en ränta på minst 5-10 %.
Räntan ska tas från intäkter och inte sparkapital. Hittar du dom pengarna så är det bara att köra. Räntan är avdragsgill på näringsverksamhet.
Jag är gammal och grå. Har handlat jord och skog i 40 år och de enda affärer jag behövt ångra är de som jag fegat ur på.
Värdet på första köpet har fördubblats vart femte år med den prisutveckling på mark som vi haft.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Ta över en gård
« Svar #3 skrivet: 23 mar-24 kl 10:00 »
Det är idag enormt svårt att lyckas låna pengar till gård.  vi har kämpat i 5-6 år och först nu lyckades vi .
Dom flesta banker kikar på taxeringsvärdet på bostadshuset och begränsar lånemängden på det om man inte har väldigt stora skogsmarker
eller något annat som höjer värdet .
Vi ville köpa en gård till ett värde av 2 miljoner men bostadshuset var bara värderat till 600k och endast 10Ha mark och trots att vi har en inkomst
på närmare 100k så sa 3 banker nej. en sa dessutom att skog inte är av nått värde om det inte är mer än 200Ha vilket i min värld va ungefär som att säga
att dom inte lånar ut pengar till småskuttar.
en annan bank sa att vi måste sälja vårt innan dom kan tänka sig att diskutera om vi kunde få lånelöfte, vilket då skulle kunna betyda att vi stod utan hem
sen, och dessutom går det ju inte vänta på en husförsäljning när man hittat ett ställe man vill köpa, då köper ju nån annan.

Jag tror inte nån bank säger ja men det är värt att kolla runt, även om dom första 2-3 bankerna säger nej betyder det inte att det är kört .
När vi nu för ett halvår sedan pratade med landshypotek för ett sista försök så sa dom " inga problem ni har ju god ekonomi och klarar det utan problem har ni tänkt sälja det ni har? "

Iofs inte 2 mille men det blir över det med stället vi äger, men nu är även det sålt med god vinst så i slutändan kommer vi bo på en gård med nyare hus och lägre månadskostnader så kort sagt , man ska inte ge upp efter många motgångar. dock bör man ha koll så man klarar kostnaderna som blir .


 

javill

  • Inlägg: 11397
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ta över en gård
« Svar #4 skrivet: 23 mar-24 kl 10:24 »
Jag ser att trådstartaren plockat bort sin profil av någon anledning, men om du är inne och läser svarar jag ändå.
Är din pappa med i LRF? Där kan man få hjälp med generationsskifte så kolla upp det. De har även juridisk rådgivning.
Beroende på hur stor gården är och hur många djur du kommer att ha kommer du att söka eu-stöd och dessa måste du ha med i beräkningen av driften. Det finns många olika och de flesta gissar jag att din pappa redan söker.
Om du är under 40 år kan du även söka EU startstöd. Det kan bli ganska bra belopp. Det finns även ett annat för de under 40 att söka men jag är osäker på om man kan få båda men värt att kolla upp.

Om du inte redan har det så skaffa gärna utbildning inom lantbruk. Tidigare har det funnits enterminsutbildnigar delvis på distans på någon lantbruksskola. Värt att kolla upp. Man behöver det eller erfarenhet 12 månader för att söka. Utbildning är kanske lättare att bevisa.

Ta hjälp av LRF, kolla upp alla stöd du kan få för driften innan du/ni pratar med banken. EU-stöd kan vara en slags säkerhet för banken.

https://jordbruksverket.se/stod/jordbruk-tradgard-och-rennaring/nystartade-foretag-och-unga-jordbrukare/startstod
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ebbe W, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser