Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råbiff av lamm?  (läst 3299 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Råbiff av lamm?
« skrivet: 08 nov-11 kl 12:39 »
Jag är väldigt förtjust i råbiff men det var evigheter sedan jag åt det.

Nu undrar jag om man skulle kunna göra råbiff av lammfärs? Man kan ju ha lammköttet lite blodigt så det kan väl inte vara farligt.

Tillbehör: hackad lök, kapris och fina små vaktelägg :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Råbiff av lamm?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 16:49 »
Det är väl klart att du kan göra råbiffav lammkött. Har några libanesiska vänner som gör en libanesisk variant av råbiff "Kibbeh Nayyi" (med reservation för stavning) som består av malt lammkött, riven lök och burghul samt kryddor (salt, kryddpeppar, kanel och muskot). Serveras med hackad lök, citronklyftor och salladsblad typ cikoria eller bindsallad, som används som sked att äta med, praktiskt med ätbara skedar, sparar disk också.

Lasse

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Råbiff av lamm?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 18:30 »
Åh vad bra, tack för svar. Spelar det någon roll vilken del av lammet man tar?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (1 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser