Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövjeväskor  (läst 7063 gånger)

Hagelheta

  • Inlägg: 22
    • Ångermanland
Klövjeväskor
« skrivet: 04 apr-13 kl 12:50 »
Vid vilken ålder på hund kan dom börja bära en Klövjeväska, och när kan dom börjar bära lite tyngd i dom? Hur har ni gjort?
Samma sak med att dra. Vid vilken ålder är det lämpligt?

Jogar

  • Gäst
SV: Klövjeväskor
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 13:27 »
Hej!
Det beror lite på vad du har för ras - om den växer färdigt fort eller långsamt.
Jag har haft och har strävhårig vorsteh och har börjat träna både med väskor och drag vid ett halvårs ålder. Men då bara på lek och utan större belastning.
Viktigt att utrustningen passar bra och att hunden är stark och någorlunda färdigväxt innan man börjar med belastning.
I början lägger jag i termosar med vatten i klövjeväskan, innan det blir tyngre grejer. Att packa så att det blir bra balans för hunden är ju bra.
Vad gäller drag så brukar jag låta hunden springa fritt emellanåt så att det inte blir för långa turer.

Som sagt så måste utrustningen passa hunden innan man börjar belasta. Man kan naturligvis skaffa mindre väskor och selar innan de är färdigväxta men det har jag hoppat över, de blir stora så fort ändå :)

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Klövjeväskor
« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 22:01 »
Vid vilken ålder på hund kan dom börja bära en Klövjeväska, och när kan dom börjar bära lite tyngd i dom? Hur har ni gjort?

Som Jogar skrev beror det på hur fort hunden växer mm, men jag tycker absolut att den ska vara färdigväxt i höjd innan man börjar med klövjning. Beroende på ras skulle jag säga att det blir vid i storleksordningen 8-12 månaders ålder.

Sen börjar man med väldigt lätt belastning, förslagsvis bara själva klövjeväskan. Låter hunden vänja sig vid den i lugn och ro innan man börjar öka belastningen.

Fylla kan man göra med tidningspapper (som är lätt och tar mycket plats, vilket är perfekt i början så hunden lär sig hur stor den blir med väskan på), och som vikter tycker jag att ihopknutna plastpåsar med ris fungerar bra (de är lätta att "dosera" till lagom vikt).

Öka vikten långsamt och sikta på ca 25% av hundens vikt som slutlig totalvikt (väska + innehåll), och håll koll på hur hunden verkar efter promenaderna. Riktigt vältränade hundar kan med träning bära mer än 25% av kroppsvikten men dit är det ett bra tag när man precis börjar.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Klövjeväskor
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 22:45 »
Ska inte strida med er men ja vill slå ett slag för drag träningen i första hand  då det stärker hunden i både rygg i och ben utan att det belastar skelett  som men att bära  klövjeväskor  så mitt råd är att börja drag träna tills hunden är färdig växt beroende lite på ras då förstås .

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Klövjeväskor
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 23:10 »
Ska inte strida med er men ja vill slå ett slag för drag träningen i första hand  då det stärker hunden i både rygg i och ben utan att det belastar skelett  som men att bära  klövjeväskor  så mitt råd är att börja drag träna tills hunden är färdig växt beroende lite på ras då förstås .

Dragträning belastar absolut också skelettet, i alla fall om man ska göra det i form av fysisk träning och inte enbart för att vänja hunden vid att ha något släpande efter sig.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Klövjeväskor
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 23:15 »
Dragträning belastar absolut också skelettet, i alla fall om man ska göra det i form av fysisk träning och inte enbart för att vänja hunden vid att ha något släpande efter sig.
Oki då men lite lustigt att hundar med dåliga höftleder rekommenderas drag träning då?

Hagelheta

  • Inlägg: 22
    • Ångermanland
SV: Klövjeväskor
« Svar #6 skrivet: 04 apr-13 kl 23:56 »
Tack för alla era svar. Har blivit lite klokare, fast jag har ändå tänkt lite som er. Vänta tills han är färdig och sen börja bära lite tomma väskor kortare stunder m.m.   
Har en Rottweiler hane på snart 1 år. Som ska få börja jobba när han blivit lite större

vindensbonig

  • Gäst
SV: Klövjeväskor
« Svar #7 skrivet: 04 apr-13 kl 23:57 »
Tack för alla era svar. Har blivit lite klokare, fast jag har ändå tänkt lite som er. Vänta tills han är färdig och sen börja bära lite tomma väskor kortare stunder m.m.   
Har en Rottweiler hane på snart 1 år. Som ska få börja jobba när han blivit lite större
Lycka till i din träning .

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Klövjeväskor
« Svar #8 skrivet: 05 apr-13 kl 08:23 »
Oki då men lite lustigt att hundar med dåliga höftleder rekommenderas drag träning då?

Egentligen inte, för har man dåliga leder så är det bra att bygga upp muskelaturen runt omkring så att skelettet inte belastas. (Om nu inte det är någon sort inflammation i leden för då ska all hård träning undvikas).
Det handlar om att man bara ska börja stegvis så att musklerna belastas och inte skelettet, sen så får man ju större muskler och kan belasta och träna hårdare.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Klövjeväskor
« Svar #9 skrivet: 05 apr-13 kl 08:32 »
Egentligen inte, för har man dåliga leder så är det bra att bygga upp muskelaturen runt omkring så att skelettet inte belastas. (Om nu inte det är någon sort inflammation i leden för då ska all hård träning undvikas).
Det handlar om att man bara ska börja stegvis så att musklerna belastas och inte skelettet, sen så får man ju större muskler och kan belasta och träna hårdare.
Lite märkligt att dragträning har rekommenderas då kan man ju tycka  om den nu är så skadlig ? Men självklart belastar man ju inte en otränad hund oavsett vad man gör utan bygger man ju upp undan för undan .

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Klövjeväskor
« Svar #10 skrivet: 05 apr-13 kl 10:07 »
Oki då men lite lustigt att hundar med dåliga höftleder rekommenderas drag träning då?

Lite märkligt att dragträning har rekommenderas då kan man ju tycka  om den nu är så skadlig ? Men självklart belastar man ju inte en otränad hund oavsett vad man gör utan bygger man ju upp undan för undan .

Det är mycket riktigt inte dragträning (eller klövjning) i sig som är skadligt, utan att belasta en otränad hund. Själva poängen med fysträning av hundar med dåliga leder (oavsett om det är klövjning, drag, vattenpromenader, sandbacketräning eller annat) är som någon annan sa just att bygga upp muskulaturen så att musklerna fyller sitt syfte att stödja upp skelettet.

Sen det absolut bästa är så klart varierad träning! Jag kan varmt rekommendera boken Fysträning av hund av Holmgren, Rosén och Söderström Lundberg (ISBN 978-91-5342853-4), den är inte ett djuplodande referensverk om någon enskild metod utan tar upp en del om det mesta inklusive lite teori bakom. Den är nog en av de hundböcker jag har som jag oftast plockar fram ur bokhyllan.

Tack för alla era svar. Har blivit lite klokare, fast jag har ändå tänkt lite som er. Vänta tills han är färdig och sen börja bära lite tomma väskor kortare stunder m.m.   
Har en Rottweiler hane på snart 1 år. Som ska få börja jobba när han blivit lite större

En rottweiler på ett år borde absolut kunna börja bära en tom klövjeväska utan problem, men däremot skulle jag vara väldigt försiktig med ytterligare belastning ett tag till. Jag har en hane i ungefär samma storleksklass och han fick börja bära tom klövjeväska vid ungefär 15 månaders ålder, och faktisk ytterligare belastning var väl några månader senare (vi tränade inte varje dag heller, återhämtningsperioderna är viktiga så jag skulle rekommendera max 1-2 ggr/vecka med belastning relativt vad hunden är van vid). Vill du vara lite praktisk så stoppa ner bajspåsar och liknande i den när ni går på era vanliga promenader. :) Ska ni klövja mer allvarligt så rekommenderar jag också absolut att lägga pengarna på en riktigt bra väska istället för någon billig, det är värt varenda krona när man är någon eller några mil från hemmet eller bilen och hundens väska går sönder... (hör av dig via PM om du vill ha ett förslag, därifrån jag köpte väskan till min hane)

Och se till att få höfter och armbågar röntgade och avlästa innan du börjar träna hårdare, så du vet vad du har, och håll honom i bra hull (man ska känna revbenen svagt när man för händerna längs med hundens sidor). Det gäller för övrigt oavsett, och speciellt på så relativt stora hundar.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Hagelheta

  • Inlägg: 22
    • Ångermanland
SV: Klövjeväskor
« Svar #11 skrivet: 05 apr-13 kl 21:49 »
Självklart ska han röntgas inom en snar framtid. Och tränas upp i ett lugnt tempo med väska. Än så länge bär han bara reflexväst på sej ute på promenader bara för att. Så han är van att ha något på sej. Men väskor är juh lite större att ha på sej så ska väl försöka införskaffa någon snart.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Klövjeväskor
« Svar #12 skrivet: 06 apr-13 kl 19:41 »
Jag kan varmt rekommendera en väska från Ruffwear! Oerhört smidig och stabil, och sitter som gjuten på hunden! Den har dessutom ett rejält handtag på ryggen som man kan hålla i för att hjälpa hunden över vadställen tex. På den dyrare varianten kan man enkelt snäppa lös själva väskorna från selen, så det är enkelt att låta hunden få en vilopaus vid raster.
Nåt som jag tycker är viktigt är att ha en väska som har två gjordar. Jag hade en billigare med bara en gjord till min flatte i början, men på en fjälltur så stannade han till i en utförsbacke och nosade i marken, och då for hela väskan över huvudet på honom och blev kvar på backen.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Klövjeväskor
« Svar #13 skrivet: 06 apr-13 kl 20:44 »
Nåt som jag tycker är viktigt är att ha en väska som har två gjordar. Jag hade en billigare med bara en gjord till min flatte i början, men på en fjälltur så stannade han till i en utförsbacke och nosade i marken, och då for hela väskan över huvudet på honom och blev kvar på backen.  ::)

Haha, vad snopet :D
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser