Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaggregat till hönsnät?  (läst 994 gånger)

Robot

  • Gäst
Elaggregat till hönsnät?
« skrivet: 13 apr-23 kl 12:45 »
Hejsan, finns det någon klok person här som kan upplysa mig om det går att använda ett aggregat som heter "Alfa Laval agri stop fencing" på 6k 6000 mjoule till att driva elen på ett hönsnät som är 120 cm högt och 50 m långt. Eller är detta aggregat för starkt (det har tidigare använts till kor/häst)? Är rädd att skada hönsen på insidan och hundarna på utsidan. Hur många jordspett behövs? Funkar det att koppla inhop två nät, alltså 100 m?
« Senast ändrad: 13 apr-23 kl 13:06 av Robot »

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Elaggregat till hönsnät?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-23 kl 17:57 »
Det är överhuvudtaget inte lämpligt att koppla en elstängselapparat till hönsnät, även om det tidigare förbudet mot detta är borttaget sedan en del år. Detta med tanke på risken att någon - djur eller människa -  kan fastna i nätet och inte komma undan stötarna.  Ett elstängsel är bara säkert om det är helt uteslutet att någon kan trassla in sig eller fastna i det.

Det lär finnas moderna stängselapparater som kan känna av automatiskt om någon fastnar i stängslet och då stänga av, men jag har inte själv haft med någon sådan att göra och vet inte om tekniken är pålitlig.

En Alfa Laval 6K har dock definitivt ingen sådan säkerhetsfunktion. Den stängselapparaten är från 90-talet, kan tänka mig att den producerades ungefär 1993 - 1999. Den enda säkerhetsfunktion som finns i den är ett s k fastfiring-skydd, dvs att om ett internt fel skulle uppstå som får den att skicka pulserna för ofta, stänger den av sig istället.
Det är en relativt kraftig apparat för sin tid, och den klarar utan vidare av att driva en eller annan mil av ett välskött och väl isolerat stängsel.

Robot

  • Gäst
SV: Elaggregat till hönsnät?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-23 kl 21:53 »
Vadå olämpligt? Är det olagligt? Trodde dom flesta använde el till sådana nät. Det säljs ju färdiga "kit" med elaggregat. Nu fattar jag ingenting. Kan någon med egen erfarenhet berätta för o nackdelar och vad ni använder för att få el i nätet?
« Senast ändrad: 13 apr-23 kl 22:00 av Robot »

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Elaggregat till hönsnät?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-23 kl 22:00 »
Det har varit otillåtet - dock är det inte säkert att det är någon svensk lag som har förbjudit det utan det kan också ha rört sig om en förordning eller liknande från någon myndighet. Eftersom det inte är säkert att just en lag har förbjudit användning av nät för elstängsel,  bör man alltså inte använda uttrycket "olagligt". Förbudet kan som sagt ha varit meddelat på annat sätt.

Men, i varje fall lär ju det förbudet ha varit borttaget sedan ett antal år nu, men det är som sagt möjligt att förutsättningen för att man ska få använda nät till elstängsel är att stängselapparaten har moderna skyddsfunktioner som är avsedda för just detta, och/eller att den är tillräckligt klen för att inte kunna ställa till någon större skada.  En riktigt liten torrbatteridriven apparat med någon tiondels joule laddenergi (typ en gammal Alfa Laval Stop 25 eller Stop 100B) borde vara relativt harmlös. Men nätanslutna apparater med tiotals eller hundratals gånger större energier måste behandlas med mer respekt om de inte är tillräckligt "intelligenta" för att stänga av automatiskt när det behövs.

Robot

  • Gäst
SV: Elaggregat till hönsnät?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-23 kl 22:05 »
Ok jag förstår. Då kanske det är bäst att köpa ett färdigt kit där allt är anpassat till höns. Tack för hjälpen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser