Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hage, vindskydd osv...  (läst 5472 gånger)

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Storlek på hage, vindskydd osv...
« skrivet: 02 jun-15 kl 16:31 »
Har en mängd frågor. De flesta passar in under denna kategorin så jag hoppas det är okej att jag ställer de andra frågorna här också. Annars får ni säga till 😊😉
Inför nästa år (eller mer troligt året efter om jag ska vara realistisk) så skulle vi vilja utöka gården med några getter.
De köps in enbart för att hålla marken närmast trädgården i skick då den är helt igenvuxen  i nuläget. Getter som ger fin ull, mycket mjölk osv är därför inget krav. Har heller inga planer på killingar och avel.
Har läst en hel del på forumet men har fortfarande obesvarade frågor..

* Vilken ras rekommenderas utifrån mina krav? Har förstått att det räcker med två tre getter och att baggarna är trevligast.
* Jag har räknat lite grovt på ytan de kommer att gå på, det blir ca 2500 kvm eller 0,25 hektar, delat på tre skiften. Kommer jag att få stödmata väldigt mycket eller kommer maten att räcka? Det är enormt mycket sly.
*Ett skifte är min igenvuxna klarbärsträdgård. Kommer de att ge sig på träden?
* Ett annat skifte innehåller björnbärsbuskar. Tycker de att de är lika goda som jag?
* Räcker det med regn- och vindskydd under sommaren? Har ett fint stall de kan vara i vintertid.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #1 skrivet: 03 jun-15 kl 16:53 »
Hålla marken i skick närmast huset?  Eller kalavverka den?  ;D  Getter gillar innerbarken på fruktträd och bärbuskar.  Jag tror att de gillar björnbärsbuskarna ungefär lika mycket som du gillar bären!  (Själva bären brukar de inte vara lika intresserade av.)

   En get av lantrastyp (dvs i stort sett icke-dvärgget!) mumsar i sig ungefär 2 kg hö per dag, och motsvarande mängd bete.  Om du ger dem löv, så går det åt mera, eftersom näringen är mer "utspädd" där.

  Jag tycker det låter som en möjlighet att ha några bockar av en utrotningshotad ras, för att behålla så många individer som möjligt till avelns förfogande.  Som du kan låna ut om någon behöver.

  En möjlighet är att sätta nät runt de träd och buskar som du vill ha kvar.  Men kom ihåg att getter är duktiga på att klättra och hoppa!  (Var finns nu Bergsblommans lilla fotoserie där Elsa säger "Titta här, Iris!"  Där syns det hur högt de når - utan stöd!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #2 skrivet: 03 jun-15 kl 21:12 »
Kalavverkning är helt okej 😁

En lösning till björnbärsbuskar och klarbär är alltså något jag får klura på. Björnbären står i ytterkant så där får jag väl helt enkelt sätta stänget på andra sidan. Klarbären blir betydligt värre, de växer dessutom krokigt och är oerhört lättåtkomliga. Hmm.. Tål att funderas på.

Hur lätt/svårt är det att få tag på getter av utrotningshotad ras? Att hjälpa till att bevara är roligt när man ändå ska ge sig in i leken. Bor i Småland och är väl sådär intresserad av att bege mig utanför landskapsgränserna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #3 skrivet: 04 jun-15 kl 08:16 »
Björnbär (och hallon och andra släktingar) är älsklingsmat för getter! Klarbär är mest populärt om det är unga träd, äldre har för grov bark för getternas smak.
2500 kvm borde räcka till 2 bockar av allmogeras, även om det är svårt att veta säkert utan att ha sett marken i fråga. Annars finns säkert mer bete att få tag på i närheten (om du inte har någon expansiv storbonde som granne, feståss).
Regn- eller vindskydd är faktiskt inte ett lagkrav för djur på sommarbete. Finns stora träd de kan söka skydd under räcker det gott. Annars får en fixa vindskydd.
Det finns ganska gott om besättningar med allmogegetter i Småland, göingegeten är vanligast här. Ett bocktvillingpar kanske vore något för dig? Du kan läsa mer på Föreningen Allmogegetens hemsida www.allmogegeten.se !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #4 skrivet: 04 jun-15 kl 12:03 »
Problemet med så lite mark är att du inte har någonstans att ha dem om de har för mycket parasiter. Då måste betet vila ett år och vart ska du ha dem då? Så viktigt för dig är att be att få se det senaste träckprovsresultatet från den säljare du tänkt köpa getterna av så du inte köper in stora magmasken eller nåt annat skit.
Om de bara ska fixa trädgården åt dig är det bättre du lånar in getter och lämnar igen dem när det är klart. Du kommer ju inte få några bär om du har dem där varje år.
Det är bra att ha ett vindskydd eller litet hus även på sommarbetet för getter är väldigt hemkära djur och vill gärna springa in och lägga sig på kvällen. I huset kan du ha mineraler och sådant som inte får bli blött. Det tycker inte om att bli blöta heller.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #5 skrivet: 04 jun-15 kl 16:48 »
Nä, huvva för att bli våt i håret!!!  :P  Ibland går det att sätta små staket runt bara trädet, t ex i form av några varv (=några lager) sammanbundna käppar runt stammen.  Tillräckligt högt.

  Bra att du nämnde om parasitprov, Olivia!  :)  Jag har anledning förmoda att Skräptantens Bä-isar är regelbundet avmaskade, och såleds ofarliga ur den synpunkten.  Men alla getter är duktiga på att på lätta små klövar trippa rakt in i hjärtat på folk!  Så det är nog säkrast att du försöker fixa även vinterbostad åt dem.  ;)

  LYCKA TILL!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #6 skrivet: 05 jun-15 kl 07:06 »
Det räcker gott att be att få se senaste träckprovsresultatet från säljaren, alternativt ta ett eget träckprov efter inköp. Skulle de ha något, kan du avmaska dem inne i lagården, och släppa ut dem på bete sedan när de bajsat ur sig alla parasiter och ägg efter 3-4 dagar.
Det är inte någon jag känner som har dubbelt så mycket bete som de egentligen behöver, bara för att getterna kan få parasiter. Så kul är det inte att sätta upp stängsel ;) . Däremot arbetar nästan alla med betesrotation och/eller växelbete med andra djurslag.

Jag avmaskar inte regelbundet, däremot tar jag träckprov regelbundet. Sedan avmaskar jag om provresultatet visar att det behövs.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #7 skrivet: 05 jun-15 kl 08:41 »
Räcker det med regn- och vindskydd under sommaren? Har ett fint stall de kan vara i vintertid.

Ja det räcker :). Våra skandinaviska lantrasgetter är tåliga och härdiga djur. De mår bäst om de får gå ute året om med möjlighet att gå in när de själva vill.

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #8 skrivet: 06 jun-15 kl 08:51 »
Kolla bajset är alltså att föredra  😉

Mark är egentligen inget problem.  Har 70 hektar i min ägo. Allt orkar jag dock inte stängsla på en gång. 😉

Två små bockar vore mysigt ☺ I min andra tråd (där några av er också skrivit) har jag dock förstått hur krångligt det är att få sina djur testade när de är så få. Eftersom grannen livnär sig på lammproduktion vill jag inte vara den som ger dem något virus..

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #9 skrivet: 06 jun-15 kl 09:44 »
En lösning föreslogs ju:  Köp dina djur från en CAE-fri besättning.  Fast, jag vet inte hur många sådana det finns.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Storlek på hage, vindskydd osv...
« Svar #10 skrivet: 06 jun-15 kl 11:14 »

Det är inte någon jag känner som har dubbelt så mycket bete som de egentligen behöver, bara för att getterna kan få parasiter. Så kul är det inte att sätta upp stängsel ;) . Däremot arbetar nästan alla med betesrotation och/eller växelbete med andra djurslag.

Det där håller jag inte med om alls.. Jag skulle inte rekommendera någon med så lite som 2000kvm mark att skaffa lantrasdjur. (nu var det ju inte aktuellt i trådstartens fall eftersom hon har mer mark).

Det verkar finnas gott om folk som bor på små villatomter som har några getter i trädgården, och med samma bete sommar som vinter blir parasittrycktet högt, dvs antalet parasiter per kvadradmeter blir mycket efter några år. Har man då fått in stora magmasken kan man stå där och inte ha någonstans att ha djuren. Självklart menar jag inte att man ska ha stängslade beten som står tomma utifall att, men att ha en åker att ta hö på /eller en skogsbit/ som man kan använda som bete i nödfall är viktigt tycker jag. Om man har en liten villatomt/hage på 2000kvm är det knappast läge att växelbeta med häst. Ett sådant bete räcker väl inte mer än några dagar för en häst, och vem tar dit sin häst för så lite bete? Där jag bor finns det så mycket betesmark att det är omöjligt att få hit en häst, så jag kan inte låta markerna växelbetas.

Jag läste bara för någon vecka sen om en tjej som hade 2000kvm bete åt sina getter som hade stora magmasken (och högt EPG) som undrade om hon kunde avmaska och sen släppa ut dem på samma bete igen! (stod på FB diskussionssida).



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser