Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skilja grädden från mjölken?  (läst 13198 gånger)

dalslandsmamman

  • Gäst
skilja grädden från mjölken?
« skrivet: 02 jun-08 kl 22:49 »
Jag får inte riktigt till det... har mjölken i en kanna utan lock. sen försöker jag skumma av den men jag lyckas inte få med all grädde. Den grädden jag får av är så tunn att jag inte ens prövat vispa den..

Ps har inga egna kor men brukar köpa av en granne.

jag skulle även vilja ha tips på hur man bäst tar tillvara på mjölk/grädde och vad man kan göra av den.

sorry det finns säkert 100 trådar om detta redan men jag frågar igen!

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-08 kl 09:33 »
Grannen kaske har mjölk tank och kranen sitter väll i botten (tror jag) och då är nog inte  mjölken så fet.
jag tar in mjölk  från egna kor och ska jag ha grädde att vispa så får behållaren med mjölk stå ett dygn ca. sedan brukar jag pastörisera den på spisen om den ska vispas till tårtor, för att den ska hålla sig hård längre. Men det gäller att planera ,inget impullsbakande på tårtor här inte.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Simon

  • Gäst
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-08 kl 15:52 »
Ska du ha normal fetthalt på mjölken så måste du köra omrörningen på mjölktanken en stund, annars så ligger grädden somsagt överst.. Men fråga först dem du köper av. Själv tycker jag inte det är värt att skilja på grädden ... Säg att fetthalten är lite över 4% ...det är inte ens 1/2 dl grädde per liter mjölk  :P
  Mjölken kan du göra massor med roliga grejer av... Fil,yoghurt,ost, ostkaka, mörska mm.. men oftast så sätter väl tiden stopp... :-[

/ Simon
« Senast ändrad: 03 jun-08 kl 15:54 av Simon »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-08 kl 16:32 »
Min granne fyller på uppifrån när jag köper :D Mycket grädde blir det!
Man kan skillja grädden två gånger om man vill vara noga, ifall man fått med sig mjölk så ligger det ju på botten på nästa kanna med..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-08 kl 17:08 »
Ja, nu är inte grädde 100% fett. Så "lite" mer grädde blir det allt per liter mjölk än så. Runt 15% av volymen mjölk.

Simon

  • Gäst
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #5 skrivet: 03 jun-08 kl 19:17 »
Ja, nu är inte grädde 100% fett. Så "lite" mer grädde blir det allt per liter mjölk än så. Runt 15% av volymen mjölk.

Nää det är ju klart att det inte bara är fett...korkad jag är...Då kanske man ska börja separera ändå  :-[  ;D

dalslandsmamman

  • Gäst
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #6 skrivet: 03 jun-08 kl 20:30 »
ja vet inte riktigt vart kranen sitter... det brukar vara sambon som hämtar. Men det kan nog stämma att  kranen  i botten. Synd för mig! :'(

Men som sagt jag kan göra mycket skoj ändå! Har läst en massa bra trådar här med fina recept!

Hur pastöriserar man mjölken?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #7 skrivet: 03 jun-08 kl 21:02 »
Kranar har en tendens att sitta nertill  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #8 skrivet: 03 jun-08 kl 21:03 »
Simon, din uträkning var ju inte så dum ändå. För det stämmer på mängden smör, på ett ungefär. Och DEN, borde vara feeeeeet till 100%  ;D

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #9 skrivet: 02 dec-20 kl 21:50 »
Behöver klarlägga detta. Mjölk i tank kyls under omrörning och röres sedan med jämn mellanrum, det gör att mjölkfetter blir mer homogent med mjölken, svårare att flyta upp vilket är en fördel för transport och efterföljande mejeri.
Om man nu har hämtat under mjölkning kan det hända att det varit lite tjockare mjölk överst men jag har aldrig märkt skillnad, hämtade till hushållet när vi hade familjejordbruk.
Hämtar man varm nymjölkad så flyter det upp bättre. Kan tillochmed bli tjockt så det går att skära med kniv.
Gjorde vi ostkaka kunde välja från en viss ko som mjölkade bra värden.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: skilja grädden från mjölken?
« Svar #10 skrivet: 04 dec-20 kl 17:30 »
När vi skulle skumma grädde slog vi upp mjölken i en vid skål. Då gick grädden lättare upp och blev dessutom lättare att skumma av. Den mesta grädden vi använde var syrad. (gräddfil) Oftast var det hela bunken som stod framme över natten varmt så det syrade till filbunke. Grädden var då lätt att skrapa av. Filbunken vispades till filmjölk, suragrädden användes till middagsmaten som sås, till bakning och någon gång vispad till smör.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser