Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  øgon  (läst 4629 gånger)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
øgon
« skrivet: 14 sep-05 kl 12:31 »
Hejsan

Ni som /vill tar tillvara på allt, vad gør ni med øgonen? Soppa? Råa? Hundmat eller inte alls?   :o

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Mikael Perman

  • Gäst
Re:øgon
« Svar #1 skrivet: 14 sep-05 kl 16:10 »

Hej.
En god sallad kanske, med salladsblad, tomat och ögon, som man dekorerar lite vackert och tittar upp på en ur salladsskålen?

För övrigt har jag en väldigt kul affisch där någon tonårig inuit har ett stort öga i munnen och han är överlycklig av sin läckerhet.

Och i många kulturer från mellanöstern, så äter man ögonen, om djuren är tillåtna förstås. Så att äga upp ögonen är självklart kulturellt färgat.

Har man djur, så äter de gärna ögonen, bara de kommer åt.

Annars återstår de att mala ner i en extra läcker pölsa. (Som de min farmor gjorde!)

Mikael Perman.

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:øgon
« Svar #2 skrivet: 14 sep-05 kl 16:21 »
bland eskimåerna ska fisk och sälögon vara som godis
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

 

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:øgon
« Svar #3 skrivet: 14 sep-05 kl 17:11 »
Ja, samerna här äter ju ögonen av renen, vet inte hur vanligt det är men det förekommer i alla fall.

Men hur gör ni då? Ger det till djuren?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:øgon
« Svar #4 skrivet: 14 sep-05 kl 17:45 »
Min mor som är uppväxt i norra Dalarna har berättat att hon o hennes syskon slogs om ögonen, när de hade slaktat. Det var tydligen godis för dem. Tallkåda var tuggummi. Fluga i tom tändsticksask var leksak.  Detta hände under 1930-talet. Slut på lektionen! ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:øgon
« Svar #5 skrivet: 14 sep-05 kl 17:48 »
Tallkåda tuggade min mor, testat det och det var mest kladdigt.

Kanske borde man testa ett par ögon ngngång men jag har fått för mig att konsistensen är lite fel för mig.  ???
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:øgon
« Svar #6 skrivet: 15 sep-05 kl 18:33 »
fiskögon är gott tycker jag,kan tänka andra ögon vara lika goda

SushiMushi

  • Gäst
Re:øgon
« Svar #7 skrivet: 21 sep-05 kl 15:29 »
Många torkar dem och använder dem som pärlor. Fiskögon alltså. Jag har hört att ögon smakar skit, det svarta ska visst vara äckligt, men sälögon kanske är gott eftersom inuiterna äter dem?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:øgon
« Svar #8 skrivet: 21 sep-05 kl 15:32 »
Haha, fiskögon som pärlor. Smart! Tänk att ha en hel abborre runt halsen!

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:øgon
« Svar #9 skrivet: 05 okt-05 kl 13:34 »

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:øgon
« Svar #10 skrivet: 06 okt-05 kl 10:28 »
Mmmm, mums!

Vad smakar det vill jag veta? Kyckling?  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:øgon
« Svar #11 skrivet: 06 okt-05 kl 10:34 »
Som gamal utflyttad "Gute" kommer jag ihåg att min farfar gillade ögonen bäst när vi åt grilljerad lammskalle... själv kommer jag bara ihåg att det var en lätt underlig konsistens.

Mina föräldrar flyttade sedan till Östergötland med mig i släptåg och där åt man INTE djurögon.. :o

*ja, detta tillförde väl inte så mkt... har jobbat två nätter på raken, ska nog gå o lägga mig innan jag svamlar loss ytterligare...  :-X
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Ornima

  • Gäst
Re:øgon
« Svar #12 skrivet: 22 nov-05 kl 12:02 »
Fårögon går fint att koka. Smakar inte alls tokigt. Men stek då hellre hela skallen i ugnen. Pupillen är där emot helt oätlig, så den är bara att spotta ut. Fiskens går ju med när man koker eller steken den, så där är ju inga problem.
Från andra arter har jag inte provar, men det kan kanske funka det med.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:øgon
« Svar #13 skrivet: 23 jan-06 kl 16:23 »
Hade en gång på sjuttiotalet "förmånen" att sitta i ett fängelse i östra Turkiet några veckor, på den tiden var det inte välkommet att ta sig an kurdiska saker. Jag friades i rätten så småningom och kunde åka hem.

En av de få trevliga upplevelserna där, var när fångvaktarna hämtade mig en kväll (Jag var skiträdd, för vanligen brukade folk komma tillbaka blåslagna). De hade sex fårhuvud liggande på ett bord, samt ett par flaskor Raki, och de bjöd in mig till festen. Man åt med fingrarna och sköljde ner med skvättar av raki.

En "ledde" festen och  och började med att dela ut ögonen, som åts och det som var för hårt spottades ut, därefter åts köttet på skallen och käkarna sögs längs tandraden.

Till slut knackades skallen i bordet och alla fick en bit av hjärnan.

Mina medfångar var väldigt konfunderade när jag kom tillbaka hel och full.

Ett trevligt avbrott i en annars svår tid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:øgon
« Svar #14 skrivet: 05 apr-06 kl 10:41 »
 :o jag skulle inte kunna äta ögon ,,,Tänk er själva att maten glor på er i käften ...Äckelrys :-X.
Annars äter jag gärna kött men inte skräpdelar som testiklar ,Hjärnor och ögon osv.
Dom kan väl husdjuren få mumsa på.....
När jag hadde tamråtta fick den raden med ben från tex karre
och han blev helt rusig av glädje... :-[

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:øgon
« Svar #15 skrivet: 26 maj-06 kl 07:57 »
Okej... Visst jag håller med... ta vara på allt som går, men ögon?.... Nej tack.
 :o
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:øgon
« Svar #16 skrivet: 15 jun-06 kl 20:32 »
tja det e väl inte bara renögon man kan äta, fiskögon kan man väl koka & äta om man är sugen :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser