Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arméns kängor  (läst 13655 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Arméns kängor
« Svar #20 skrivet: 06 jan-08 kl 14:27 »

hur sköter ni era kängor? Vilket är det bästa smörjmedlet tycker ni? Gärna något miljövänligt...

Det har behandlats på annan plats i forumet nånstans, använd sökfunktionen.
Dyra kängor kan man enkelt förstöra genom att använda gammaldags skosmörjor, som gör lädret alldeles sladdrigt.
Bäst tycker jag är skovax och mink oil.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bokdungen

  • Inlägg: 436
    • Skåne
    • Bokdungen.se
SV: Arméns kängor
« Svar #21 skrivet: 01 apr-08 kl 11:28 »
Affären mellan Hörby och Flyinge låter som den i Rollsberga, tror att de har både nya och begagnade kängor. Värt att veta är att det finns minnst två sorters innersulor till dem, den gröna är för sommar (typ ½cm tjock)  och den röda är till vintern (typ 1 cm tjock). Under min tid i lumpen hade vi likadana kängor men med stålhätta och spiktrampskydd som även hade mjukaer läder i skaften, väldigt sköna men verkar vara väldigt svåra att få tag på. För er som protesterar och tycker att det finns stålhätta i de vanliga med så prova att slå på den med hammare eller tryck i bakkant så märker man att det bara är en plasthätta... :-)

2 par M90 på hyllan i reserv
1 par lundhagare som fått ett märkligt 2cm hål på ena skaftet men annars håller än...

 

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Arméns kängor
« Svar #22 skrivet: 02 apr-08 kl 21:44 »
http://www.utsidan.se/ finns det prylmarknad med bla kängor. Finns även ett jättebra forum för friluftsintresserade (många diskuterar kängor där också).

Lundhags har många modeller http://shop.lundhags.se/373-17-64.html och som någon skrivit så finns det en outlet i Järpen/Jämtland

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Arméns kängor
« Svar #23 skrivet: 03 apr-08 kl 08:42 »
Jag tror att M90 vinterkängor är 'kanonkängor' för tortsnö och extrem kyla.  :)

Vanligen och när det är blöt använder jag arméns stövlar (Nokian eller Acton). De är också anpassad för skider och man använder samma raggsockar som i M90 kängor. Håller dina fötter varm till -15 grader och kostar bara 225- kr.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Arméns kängor
« Svar #24 skrivet: 03 apr-08 kl 11:47 »
Jag har hittat en nätbutik som verkar bra!  www.bbfab.se/  Marschkängorna kostar bara 195:-  oanvända. Ska beställa både kängor och sockor.
« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 11:49 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

leifhh

  • Gäst
SV: Arméns kängor
« Svar #25 skrivet: 03 apr-08 kl 12:44 »
Marschkängorna kostar bara 195:-  oanvända. Ska beställa både kängor och sockor.

Det ser ut att vara de riktigt gamla, väldigt hårda kängorna. Jag har ett par sådana när jag åker långfärdsskridskor.....

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Arméns kängor
« Svar #26 skrivet: 04 apr-08 kl 12:35 »
Hmm... inget du rekommenderar, då?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Arméns kängor
« Svar #27 skrivet: 04 apr-08 kl 12:51 »
De gamla kängorna är sköna och stadiga när man går i någorlunda torr terräng, eller när man grovjobbar.
Såna hade jag i lumpen och jag minns ingen som klagade över kängorna. Vi använde dom året runt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Arméns kängor
« Svar #28 skrivet: 05 apr-08 kl 16:08 »
Bra!  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

leifhh

  • Gäst
SV: Arméns kängor
« Svar #29 skrivet: 05 apr-08 kl 20:33 »
Hmm... inget du rekommenderar, då?

Jag får intrycket av att man nog kan behöva vara rätt hårdhudad för att gå in dem ordentligt. Jag tror inte att de kängorna som säljs där har använts på sisådär 20 år, så smörj in dem riktigt ordentligt med fett innan du ger dig i kast med dem. Sulan är ganska hård på mina, så jag skulle nog inte gå en hel dag på asfalt med dem eller stå på ett betonggolv och dona i flera timmar.

Men de är ju inte så vansinnigt dyra och de är garanterat slitstarka om du hanterar dem rätt. Sannolikt är väl uttorkat gummi i sulan eller sömmar som spricker upp de risker man tar, men jag tror att de riskerna är små. Då är nog skavsårsrisken betydligt mycket större de första månaderna....

Jag har personligen problem med den söm som håller fast tungan. Den sömmen har en tendens att skava rätt ordentligt om man inte är extremt noga när man snörar på sig kängan.

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Arméns kängor
« Svar #30 skrivet: 09 apr-08 kl 17:34 »
M90 vinterkängorna funkar okay på vintern, men om man skall vara ute länge och bo i tält och så där, när det är kallt, så håller dom inte riktigt måttet, tycker jag. Alltså ner till -10 kanske -15 e det lungt, men sen är dom lite klena om man vart ute typ 4-5 dar.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Arméns kängor
« Svar #31 skrivet: 11 apr-08 kl 19:10 »
Under några dagar i den kallaste fältveckan i lumpen var det kallare än -25 stundtals. Då hade jag tre par sockor i m90 vinterkängorna och det funkade okej men då hade jag en fin lastbil att värma mig i ibland :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

fyrdörrarsstolpe

  • Gäst
SV: Arméns kängor
« Svar #32 skrivet: 12 jun-08 kl 11:26 »
har också m90, hur sköter man dom bäst?vad för smörja?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Westerbergarn, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser