Ibland kan motorer fastna ihop bara efter att ha stått några veckor. Det allra värsta är om motorn kallstartades och sedan stängdes av innan den hade hunnit bli varm, innan undanställningen. Ännu värre om vädret dessutom var varmt och fuktigt.
Jag skulle nog vilja säga att om man ska ställa undan en motor länge, så är det viktigaste att det är torrt och fritt från avgaser i förbränningsrummen. Se till att motorn är varmkörd innan den stängs av sista gången, och att oljan är relativt nybytt. Sedan motorn har stängts av, kör den på startmotor ett tag med bränsletillförseln avstängd och gasspjället fullt öppet. Gärna med tändstift eller glödstift urskruvade. När den väl är "vädrad" kan man fundera på att hälla (eller duscha) i en liten skvätt olja i cylindrarna och dra runt den några varv till. Man bör dock INTE hälla i olja utan möjligen spraya eller duscha, om det är en motor med urgröpta kolvtoppar (många dieselmotorer är sådana, och vissa udda utföranden av bensinare, t ex Volvos "K" -motorer från 80-talet. Helst bör man göra det hela en dag med låg luftfuktighet.
Problemet är dock mindre idag än förr i tiden, tack vare att dagens bränslen innehåller mindre svavel och därmed blir det också mindre rostframkallande svavelsyra i avgaserna.
Om motorn har fastnat ihop måttligt allvarligt, så brukar det finnas goda chanser att få loss den. En sak man måste vara observant på är dock om även någon ventil har fastnat i ventilstyrningen, i så fall kan det bli skador i ventilmekanismen om man försöker tvinga runt motorn. Det kan vara bra att ha ventilkåpan avtagen för att kunna se vad som händer, slå med gummiklubba på ev vipparmar för att kolla att ventilerna rör sig fritt osv.
Är det däremot ett riktigt svårartat fall, t ex en traktor som har stått så det har kunnat regna in genom avgasröret, så bör man inte ens försöka baxa runt motorn innan man har gjort en närmare undersökning. Numera finns det ju billiga USB-anslutna inspektionskameror som man kan använda för att titta in i förbränningsrummet genom hål för t ex tändstift, glödstift eller spridare.
Problem med kopplingslameller som rostar eller klibbar fast i tryckplatta och svänghjul blev vanliga på 90-talet, då det var nytt med asbestfria kopplingslameller och i synnerhet billiga pirattillverkare ännu inte hade lärt sig att tillverka asbestfritt friktionsmaterial. Men de sämsta lamellerna torde ha utrotat sig själva vid det här laget.