Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på bil uppskattas.  (läst 7570 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Förslag på bil uppskattas.
« skrivet: 19 dec-19 kl 07:12 »
Jag tycker det är en djungel med alla dessa bilar och att dom nästan är olika år för år. Det är helt enkelt för mycket för mig att läsa in mig på.

Skulle väl säga att det jag uppskattar är driftsäkerhet. Min nuvarande bil köpte jag då den gått knappt 20 000 mil. Bortsett från service har jag inte lagt 20 000 kr i reparationer under dom 10 år och 17 000 mil jag kört den.
Har väl haft 2 klagomål. Låg markfrigång och dåligt bagage. Har använt baksätet som bagage.

Har tittat på Toyota Rav4. Är inte förtjust i svängdörr till bagaget. Drar ju båttrailer på sommaren. Det blir lite jobbigt med urlastning av bilen.
Har tittat på Subaru. Men blir förvirrad av alla modeller Forrester, outback etc. På bild ser dom ju lika ut.
Har tittat på Suzuki. Svårt att finna inom lämpligt pris och miltal.
Har tittat på Hyundai santa fe. Läser dock bara negativt om dom.

Fyrhjulddrift är inte viktigt. Markfrigång är mycket viktigare.
Med bagage så tänker jag bagage och baksäte. Att man ska kunna fälla ner baksättet. I drömmen ska det bli plant som på Nissan xtrail. Men Nissan är ett dåligt märke då dom är så dyr i reparation.
Möjlighet till takräcke är ju också ett måste. Utan dragkrok och takräcke så är det bara en halvbil enligt mig. Till och från jobb bil. Inget jag har nytta av annars.
Är inte intresserad av flak. Kupevärmaren ska torka lastutrymmet.

Känner mig allmänt förvirrad och det känns lite som att stoppa ner handen i hatten och ta det som kommer upp.

Budget. 30-50 000 kr.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #1 skrivet: 19 dec-19 kl 09:16 »
Markfrigång och fyrhjulsdrift går ofta hand i hand (undantag finns såklart, oftast då 4x4 och normal höjd). Forester och outback är väldigt lika och på senare modeller skiljer det mest bara en cm i Markfrigång, att du kan ha högre hatt i forestern och att forester har något grundare bagage. För de pengarna du vill lägga känns det som att exemplaret är viktigare än generell modell.
Mina förslag, Outback, forester, grand vitara, octavia 4x4, Honda crx.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #2 skrivet: 19 dec-19 kl 09:41 »
Vill du absolut ha en personbil eller går det bra med en skåpbil (t ex Citroën Berlingo)?
Vilket bränsle är aktuellt?
När det gäller driftskostnader: kör du så pass mycket att bränslekostnaderna är mer avgörande än skatten för totalekonomin, eller blir det tvärt om?

Köper man en bil i prisklassen 30000-50000 kr ska man räkna med att göra det mesta av service och reparationer själv, och därmed blir märkesverkstädernas taxor helt ointressanta. Det viktiga då är tillgången på piratreservdelar av god kvalitet och hur lätt det är att komma över bra verkstadshandböcker, kloner av tillverkarens OBD-verktyg mm. Det duger inte i längden att lita till Biltema och Haynesböcker.

Hur stora krav har du på tillåten släpvagnsvikt mm? Måste det laboreras med bilens tjänstevikt mm för att få båttrailern att passa in inom gränserna för B-behörighet på körkortet?

Ett problem med japanska fyrhjulsdrivna bilar är att tillgången på delar till dem på skrotarna är dålig, eftersom skrotfärdiga sådana bilar ofta exporteras till afrikanska länder istället för att skrotas i Sverige.

Min enda dåliga erfarenhet av Hyundai (som för övrigt är gemensam med Renault) är att chassidelar brukar rosta ihop mycket värre än på andra bilmärken. Man brukar få värma med gassvets, svära och som regel värma sönder några känsliga saker i närheten varje gång något ska göras. En sådan bil borde man egentligen köpa fabriksny (alternativt en begagnad som aldrig har utsatts för vägsalt, och det första man gör borde vara att plocka isär hjulupphängningar, bromsar mm och sätta ihop igen med väl infettade skruvgängor överallt.

Beträffande Subaru så kan nämnas att Legacy och Outback är praktiskt taget identiska, enda skillnaden är att Outback är något höjd (längre fjädrar).

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #3 skrivet: 19 dec-19 kl 11:53 »
Har en Toyota RAV4 2006 som gått 32000 mil. Har haft den i åtta år. Förutom slitage-delar så har vi fått byta generator en gång och så fick vi byta påfyllningsröret till bensintanken - det var väldigt sönderrostat. På det viset är det den bästa bil jag har ägt.
Nackdel: Ja, svängdörren är opraktisk när man har släp. Bagage-delen är ganska liten. Och den drar mer bensin än vad som står i papprena - men så är det kanske med alla bilar. Vår är automat visserligen och drar 1l/mil.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #4 skrivet: 19 dec-19 kl 12:08 »
 Av dem bilar du själv har nämnt röstar jag på Forester, en bil i sin egen klass. Hursomhelst vad du än köper köp inte ständigt fyrhjulsdrift utan satsa hellre på 2 hjul+4hjul+låg växel.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #5 skrivet: 19 dec-19 kl 18:48 »
Har gamla/äldre forester inte permanent fyrhjulsdrift? När började Subaru med det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #6 skrivet: 19 dec-19 kl 19:06 »
Äldre Subaru (80-tal) brukade väl ha en grovt tillyxad fyrhjulsdrift med ständig drift på ena hjulparet och en mekanisk klokoppling för att koppla in det andra. I slutet av 80-talet kom det till någon mer avancerad lösning på lite mer välutrustade exemplar medan den gamla fanns kvar på snikutföranden av samma modeller.

Man kan inte dra alla bilar med ständig fyrhjulsdrift över en kam, utan det finns många olika tekniska lösningar som har helt olika uppsättningar av för- och nackdelar. Viskokoppling, mellandifferential, torsendifferential, Haldex osv osv. Man måste läsa på en del för att kunna bedöma dem seriöst.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #7 skrivet: 19 dec-19 kl 19:40 »
Har ju suttit och tittat på blocket på bilar den senaste månaden. Ända sen jag insåg att växellådan började ge upp. Tills den dagen jag står där på nån skogsbilväg och bilen inte rullar längre så bör jag ha en i reserv.
Nåt jag lagt märke till. Bilar som gått 30 000 mil plus. Subaru är överrepresenterade. Är det för att alla andra märken gett upp?

För mig är det dock bensin. Nog för att nåt har säkert hänt med disel motorerna sen merca tidigt 80 tal. Det var min förra bil. Var det 5-10 minus så fick jag gå och varmköra den flera gånger under ett fiskepass. Spyless och känner mig helt allergisk. Sen när man gasade så tog det ett bra tag innan nåt hände. Nä tacka vet jag bensin och fräsht batteri.

För mig så är det dock märkesverkstaden som gäller. Även om det är dyrare. Tycker garantin överväger priset i det fallet.
Vet en som bytte kamkedja svart. Nåt blev fel. Han fick vänta 4 månader innan han fick tillbaka bilen. Han tjänade kanske 6 tusen. Inte värt det för att tjäna några kronor.
Köper jag en bil så ska service boken vara ifylld. Skulle aldrig köpa en bil som nån bytt olja på hemma. Inte ens för halva priset.

Min båt och trailer väger max 250 kg tillsammans så det behöver jag inte bry mig om. Nån el bil var godkänt till dom siffrorna har jag för mig.

Angående bränslekostnader. Det lilla jag kör privat är det inget jag tänker på. Hittar jag ett jobb så blir det en ny elbil som pendlar bil. ORA R1 eller kanske dacias kommande. Bägge under 100 000 kr.

Hade Kias elsuv förra året haft dragkrok för 3-400 kg så hade jag åkt runt i en sån nu.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #8 skrivet: 19 dec-19 kl 21:11 »
Det fuskas mycket med serviceböcker. I synnerhet hos bilhandlare. Det brukar vara mycket fler stämplar i dem när bilhandlaren säljer bilen, än det var när den byttes in. Och, för den delen, så fuskas det mycket med service hos märkesverkstäder också, och kanske ännu värre hos dem än hos småverkstäder. Det enda man kan lita på om man ska köpa en begagnad bil, är ens egen bedömning av bilens skick i olika avseenden. När man har haft bilen några år kan man kanske uppmärksamma tecken på tidigare fusk.
Ett tecken på att det tidigare har slarvats med oljebyten, är att när man har kört några år och bytt olja någotsånär ofta, så håller sig oljan renare mellan oljebyten än den gjorde när man nyss hade köpt bilen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #9 skrivet: 19 dec-19 kl 21:32 »
Subaru forester är en ganska vettig bil tänker jag.
Men du kanske behöver komma upp mer och då kan jag tipsa om UAZ buhanka.
Det finns ett par importörer av denna och den går att få som gasbil.
Dock är det inte många begagnade på marknaden. Men det finns en firma Umeå som kan hjälpa till att ta hem beggade.

Annars så är vilken som helst av de fyrhjulsdrivna bilarna vettig.
Åk runt och kolla och provsitt då det är sådant som du ser som en viktig del.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #10 skrivet: 19 dec-19 kl 22:07 »
Om markfrigången är det allra viktigaste en bra begagnat Cherokee Jeep kan också duga dock är det automat låda på dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #11 skrivet: 20 dec-19 kl 07:32 »
Om markfrigången är det allra viktigaste en bra begagnat Cherokee Jeep kan också duga dock är det automat låda på dem.

Nja. Jeep Cherokee (XJ) har ofta manuell låda. Men de börjar vara sällsynta idag.  Grand Cherokee (ZJ eller ZG) har som standard automatlåda ihop med bensinmotorer, manuell låda ihop med diesel. Nyare Grand Cherokee (t ex WJ) har praktiskt taget alltid automatlåda.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #12 skrivet: 20 dec-19 kl 08:01 »
Det fuskas mycket med serviceböcker. I synnerhet hos bilhandlare. Det brukar vara mycket fler stämplar i dem när bilhandlaren säljer bilen, än det var när den byttes in. Och, för den delen, så fuskas det mycket med service hos märkesverkstäder också, och kanske ännu värre hos dem än hos småverkstäder. Det enda man kan lita på om man ska köpa en begagnad bil, är ens egen bedömning av bilens skick i olika avseenden. När man har haft bilen några år kan man kanske uppmärksamma tecken på tidigare fusk.
Ett tecken på att det tidigare har slarvats med oljebyten, är att när man har kört några år och bytt olja någotsånär ofta, så håller sig oljan renare mellan oljebyten än den gjorde när man nyss hade köpt bilen.

Det fuskas med allt. Kan nån tjäna pengar på nåt så kommer det fuskas.
Men ska man gå runt och tänka så hela tiden. Hur roligt blir livet då?

En bil är det som kostar mest med pengar genom livet och då när det gäller dom nyare bilarna så litar jag mer på märkesverkstäder.
Mercan jag hade från 80 talet. Den förstod dom sig inte på. Tror jag lämnade in den på 5 olika verkstäder för att ställa in tändningen. Alla gick bet. Då åkte jag till en bilmekaniker ute i skogen. Tog kanske 5-10 minuter så var det klart. Men skulle jag åkt till han då toyotan inte gick genom besiktningen pga avgasvärden. Där hade han gått bet istället. Märkesverkstaden tog det på service garanti.

Jag vill tro att dom gör det dom ska göra. Mycket för att där får jag stå och titta på. Tror inte det är alla bilverkstäder av större mått som tillåter det. Är nog mer lämna in bilen, ta låne bilen ut på en sväng eller sätt dig ner och drick kaffe.

Lutar nog mest åt forester enligt råden.

Jag skrev dock att markfrigången var viktigare än fyrhjulsdrift.
Det allra viktigaste kan jag nog inte sätta fingret på. Men kanske att lätt lasta in min fiskepulka där bak i bagaget och kunna torka utrymmet med kupevärmaren. För det är tråkigt med min bil då jag får lasta ur pulkan. Trycka in den på snedden i baksättet, men inte för långt så jag inte kan lasta den igen. Sen vålda in den till andra sidan för att få plats med nåt bredvid. Och ut är det samma procedur. Har ju dock en fördel då det är kallt. Bilen hinner nästan bli varm innan jag lastat klart.

Har dock aldrig kört en automat så mycket. En A till B transport. Rakt fram hela vägen. Och sen flytta en bil 4 km. Tyckte det var krångligt att backa. Men man lär sig väl.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #13 skrivet: 20 dec-19 kl 08:06 »
Det är lättare att köra med Automat än manuell. Subarus har pga sin höga dragvikt också ofta använts till att just dra tungt så de har ofta fått slita. Manuella k an därför ha slitna kopplingar men det är lätt att kontrollera och åtgärda. Svårare med en Automat, skulle du behöva bogseras är det inte heller så lätt med en Automat men äldre Subarus kanske har friläge? Skulle du dra ur batteriet så brukar det gå knuffa igång en manuell bil men svårt med Automat. Lägg bevakning på Blocket på de bilar som är intressanta och provkör och invänta rätt exemplar när du bestämt dig,

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #14 skrivet: 20 dec-19 kl 11:37 »
Bogsera en bil med automatlåda är inget problem om man bara följer anvisningarna i bilens instruktionsbok beträffande tillåten hastighet, max sträcka osv. Ska man bogsera en bil mer än någon enstaka mil brukar det ändå vara att föredra att hyra eller låna en biltrailer.

En del bilar med automatlåda går att bogsera/rulla igång, det är sådana där automatlådan har en extra hydraulpump som drivs av utgående axel. T ex de flesta Mercedes, Chrysler fram till 1962, många Scania-automatlådor för tunga fordon från 70-80-talet m fl.

Har man en bil med automat som inte går att rulla igång och inte heller är försedd med startvev, så bör man i eget intresse se till att ständigt hålla batteri, laddningskretsar, startmotor mm i förstklassigt skick. Det kan vara lämpligt att t ex kontrollmäta laddspänning och diverse spänningsfall årligen, och plocka isär startmotorn för förebyggande översyn kanske vart tredje eller femte år.

Även automatlådor kan fara illa av att ha använts för att dra tungt, då framför allt pga för hög oljetemperatur eller att bilen har körts under förhållanden där den ständigt växlar fram och tillbaks mellan två växlar, ständigt går i och ur med lockup eller liknande. Ska man dra tungt med en personbil med automatlåda så lönar det sig att ordna en oljetempmätare för växellådan (eller se till att man kan läsa av växellådsoljans temp via OBD-uttaget, om bilen är tillräckligt modern för det). Och, om oljetempen ofta och länge ligger i högsta laget, fundera på att montera en extra oljekylare för växellådan.
Om växellådan har funktioner för att t ex blockera högsta växeln eller stänga av lockup, bör man ha klart för sig hur de fungerar och när de ska användas.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #15 skrivet: 20 dec-19 kl 16:36 »
För mej är det viktigt att mina barn och barnbarn kan leva bra liv. Så jag kör på etanol, E85, nu och ska jag byta så blir det nog det igen.
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #16 skrivet: 20 dec-19 kl 22:26 »
Går det att köpa en ny flexifuel/e85 bil längre? Har för mig att ingen tillverkar dom längre. Sedan är väl tyvärr framställningen inte så bra/miljövänlig som den skulle kunna vara.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #17 skrivet: 21 dec-19 kl 00:24 »
Köper jag en bil så ska service boken vara ifylld. Skulle aldrig köpa en bil som nån bytt olja på hemma. Inte ens för halva priset.
Så enkelt är det inte. Numera är det många bilar som har så kallad "long life service", det vill säga att oljan bara byts efter 3000 mil eller ännu längre. Det kanske kan fungera om de milen körs med enbart långa turer så bilen får bli ordentligt varm. Men många kör ju mest kortare turer och då är det alldeles för långt mellan oljebytena. Det är alltså bättre att köpa en bil där ägaren själv byter olja efter 1000-1500 mil än en där märkesverkstaden byter efter 3000 mil. Många av dagens bilar har problem med brustna kamkedjor och utslitna kolvringar och det beror åtminstone delvis på för långa intervaller mellan oljebytena.
För mig är det dock bensin. Nog för att nåt har säkert hänt med disel motorerna sen merca tidigt 80 tal. Det var min förra bil. Var det 5-10 minus så fick jag gå och varmköra den flera gånger under ett fiskepass. Spyless och känner mig helt allergisk. Sen när man gasade så tog det ett bra tag innan nåt hände. Nä tacka vet jag bensin och fräsht batteri.
Dagens dieselmotorer är något helt annat och jag skulle aldrig välja bensin på en nyare bil. Går som ett skott och är bränslesnåla. Men du kör för lite för att ha en dieselbil så det är ändå inte aktuellt.

Angående automat så skulle jag inte vilja ha det om jag bodde i norra Sverige. Enda fördelen är att man slipper trampa på kopplingen när man ligger i bilkö, och köer är det inte många där uppe. Däremot tycker jag det är värdelöst med automat om man kört fast i snö, då vill man kunna växla fort mellan ettan och backen och släppa kopplingen lagom mycket för att kunna vicka sig lös. Det går inte med en automat.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #18 skrivet: 21 dec-19 kl 02:02 »
Ett annorlunda köptips:

Har du någon i släkt- eller vänkretsen som skall eller brukar byta bil, och den befintliga uppfyller dina kriterier?

Köper du från någon du känner så vet du hur de har kört bilen och om de har servat den.

Någon du känner vill nog inte sälja dig en dålig bil. Eller rättare sagt de kanske inte vågar?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #19 skrivet: 21 dec-19 kl 09:09 »
Går det att köpa en ny flexifuel/e85 bil längre? Har för mig att ingen tillverkar dom längre. Sedan är väl tyvärr framställningen inte så bra/miljövänlig som den skulle kunna vara.

Ja, bl a Ford har flera FFV-modeller på programmet, i Sverige säljs för närvarande Kuga och S-MAX lär också vara på gång. Se https://www.miljofordon.se/bilar/soek-bil/?type=0&fuel=Etanol&def=21&status=Aktuell&maxprice=&minwtw=&maxwtw=&minseats=3&mintailpipe=&maxtailpipe=&maxenergy=&towhitch=false&safety=false&pages=1&adv=False&sort=&order=&tab=
Utomlands, bl a i Frankrike, är utbudet större.
Några svenska Fordhandlare utför konvertering av fabriksnya bensinare på egna verkstäder, så det går att köpa även andra modeller i FFV-utförande, där då återförsäljaren står för all garanti och produktansvar.

De mindre lyckade bränsleetanolfabrikerna ur miljösynpunkt är praktiskt taget historia idag, och de allra värsta har överhuvudtaget aldrig levererat etanol till Europa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser