Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Renfana i hö  (läst 2468 gånger)

G58

  • Inlägg: 11
    • Dalsland
Renfana i hö
« skrivet: 21 jul-18 kl 14:41 »
Är det någon som vet om renfana i hö är giftigt. Vi har hästar, kor och får.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renfana i hö
« Svar #1 skrivet: 22 jul-18 kl 10:42 »
Renfana innehåller tujon, som är giftigt i varje fall för människor (samma gift som finns i malört). Se Wikipedia, i synnerhet den engelska sidan om renfana. Den tjeckiska verkar ännu mer innehållsrik och vederhäftig, men tyvärr aningen mindre begriplig åtminstone för mig.

SVA skriver en del rent allmänt om att den är giftig, men det framgår inte om det bara gäller människor eller vilka djur det skulle kunna röra sig om. http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/renfana

Hittade ett dokument, http://www.gardochdjurhalsan.se/upload/documents/Dokument/Startsida_Not/Kunskapsbank/Vall_och_Bete/Giftiga_vaxter.pdf , där följande står:
Citera
Renfana har visat sig kunna framkalla hudinflammation hos djur. Hos nöt även orsaka inflammation och blödningar i magtarmkanalen, kramper, kastning och dödsfall. Renfana i fodret ger obehaglig lukt och smak åt mjölk.

Brunetten

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Renfana i hö
« Svar #2 skrivet: 17 aug-18 kl 21:09 »
I mitt hö har jag fått lite renfana, tistlar osv tidigare år, oftast har mina hästar sorterat ut sånt de inte vill ha. Tror inte att det är någon överhängande risk att de dör av några enstaka, men att gå igenom höet innan man matar de är kanske att föredra i år, de är ju rätt lika sig även som torra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser