Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köra in oxe  (läst 126670 gånger)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #120 skrivet: 29 feb-12 kl 08:27 »
Oxkraft i Costa Rica, de tycks ta det estetiska på allvar!










Staaf

  • Gäst
SV: Att köra in oxe
« Svar #121 skrivet: 29 feb-12 kl 08:35 »
Det var verkligen fint utsmyckade ok :)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #122 skrivet: 07 mar-12 kl 20:40 »
Och här kommer något för den verkligt alternative... :D


kbh

  • Gäst
SV: Att köra in oxe
« Svar #123 skrivet: 07 mar-12 kl 20:43 »
Och här kommer något för den verkligt alternative... :D


Vavo Något för alla jägare  :D

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #124 skrivet: 07 mar-12 kl 20:52 »
Hehe... Och en till:


Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #125 skrivet: 07 mar-12 kl 21:41 »
Och en "yow", korsning mellan en ko och en yak. Detta är en stut som ägarinnan använder för att rida på. Snygg svans!


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att köra in oxe
« Svar #126 skrivet: 07 mar-12 kl 21:54 »
Och här kommer något för den verkligt alternative... :D


Jag har sett en älg dra timmerstötting, visserligen en tom sån, men ändå, det var häftigt!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #127 skrivet: 13 mar-12 kl 11:39 »
4 jersey-oxar. :)


Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #128 skrivet: 14 mar-12 kl 20:03 »
Hur funkar det med dessa horn bredvid varandra?  :o ???


kbh

  • Gäst
SV: Att köra in oxe
« Svar #129 skrivet: 14 mar-12 kl 20:08 »
Det kan man undra du .

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #130 skrivet: 21 mar-12 kl 15:35 »


En till "yow":




The messybeast website: "This photo from the early 1900s depicts a cavalry soldier in the world's only oxen-cavalry on the frontier between India and China. His mount is a yak/cow hybrid."

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #131 skrivet: 03 apr-12 kl 21:18 »
Någon minut långt klipp om Oxen sensitivity! Klok idé!

Citera
Ox sensitivity training. Tillers International trains our teamsters - first by giving them a glimpse at what the ox is feeling when they train him. This increases the empathy for the animals, and thus increases the effectiveness of the teamster in working with his or her oxen.

Once they have been in the position of the ox, slightly confused, and not knowing what is happening to them -- it is much easier to understand that yelling at the ox, or striking him hard will only increase his confusion.

Also, since the "oxen" in this segment of the training are actually their friends, the natural thing is not to hit them very hard. But in fact, this is also the ideal way to deal with the oxen, as well. The tap is only a reinforcing hint of which way to turn. It is not supposed to be a punishment. So, it is good training for the next stage, working with the actual oxen. Good training techniques turn the oxen into willing partners.


WVI - Training the Ox Teamsters - Tillers workshop 2012

Banshee

  • Inlägg: 16
SV: Att köra in oxe
« Svar #132 skrivet: 08 aug-12 kl 14:43 »
Gud vad kul att se alla bilder och läsa om era planer! Jag lånade två kvigor förra sommaren. En srb och en limousinkorsning.  Båda var ohanterade och ganska skygga ca 6 månader. SRB blev fort tam men den andre var aldrig helt oskygg från främmande. Men jag upplevde henne endå som enklare att hantera då hon hade lite "GO" i sig och mer hästlik. Utan framåtbjudning kommer man inte långt!
En farbror jag har kört hos berättade om oxarna de körde i skogen när han var ung. De skoddes som hästar för att inte halka i snön. Jobbade bra, men behövde stanna och idissla ibland och då var det bara att sätta sig att vänta:)
En dag då jag har mer pengar och mark vill jag köra in två grå eller svarta highland cattle, hoppas inte pälsen tovar ihop sig av utrustningen för de är ju så cola:)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #133 skrivet: 03 aug-14 kl 09:09 »
Vilka är aktiva i Sverige just nu med att köra oxar? Av dem, vilka lär ut till andra intresserade?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Att köra in oxe
« Svar #134 skrivet: 04 aug-14 kl 10:38 »
Här är ett småländskt exempel: www.oxar.se Jag har sett hans oxar på redigt, och de är verkligen maffiga :) !
Föreningen Allmogekon håller även på och arbetar för oxkörarkonstens bevarande: www.allmogekon.se
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #135 skrivet: 06 aug-14 kl 20:06 »
Tack Skräptanten, jag ringde till ordförande i Allmogekoföreningen och fick veta att en kurs förmodligen kommer hållas 27 september i Småland. Tack för länken!

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #136 skrivet: 25 sep-14 kl 09:26 »
På lördag blir det oxkurs utanför Vetlanda! Två från vår by ska dit. De har nog fortfarande plats kvar om det finns intresserade.

Olivia.A

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Att köra in oxe
« Svar #137 skrivet: 17 aug-18 kl 15:08 »
Hej!

Nu har jag lusläst hela tråden, tack alla för inspiration, erfarenheter, boktips, länkar m.m.
Jag bor på en gård där det finns en 6 månader gammal stut (Rödkulla) som jag vill köra in. Vill gärna prata med eller träffa personer som har erfarenhet av detta. Många av inläggen här har ju några år på nacken, har ni tips på vilka personer som är verksamma idag? Gärna i eller i närheten av Småland.

Mvh Olivia

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Att köra in oxe
« Svar #138 skrivet: 17 aug-18 kl 19:26 »
Liten fotnot:  Fjällkor och rödkullor föds oftast utan horn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Olivia.A

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Att köra in oxe
« Svar #139 skrivet: 05 sep-18 kl 20:11 »
Liten fotnot:  Fjällkor och rödkullor föds oftast utan horn.

Okej, ja han kommer inte få horn. Jag förstår att det inte är optimalt, men tänker att jag ändå kan köra honom med sele? :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 6 användare (1 dolda)
Tli, fri, Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser