Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppeldricka?  (läst 13898 gånger)

Bee Beginner

  • Inlägg: 12
Äppeldricka?
« skrivet: 06 aug-08 kl 13:47 »
Hej!

Finns det någon som har ett gott recept på äppeldricka/ äppelsaft? Jag har inte direkt några proffsredskap för safttillverkning, så gärna så "enkla" recept som möjligt  ;D Det ser ut som att jag kommer att få rejält med frukt i år och jag orkar inte bara göra mos av alltihopa....
If you care, you just get disappointed all the time. If you don't care nothing matters so you are never upset.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Äppeldricka?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 14:59 »
Ja! Om jag kommer ihåg det när jag kommer hem så har jag ett toppenrecept på äppelsaft, utan kokning och silning. Det är med Äpple o kanel. Suupergod!


Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Äppeldricka?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-08 kl 15:00 »
lägg äppelbitar i vatten, låt stå en vecka. sila av. sätt till honung eller socker. klart!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Äppeldricka?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-08 kl 15:33 »
Bör frysas om man vill spara den över vintern. Lägg i en kanelstång med äpplena, och koka upp vattnet innan. (Förbättrar hållbarheten.)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Äppeldricka?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-08 kl 21:57 »
Här är receptet:

1 kg äpplen
1 liter kokt, kallt vatten
1 krm natriumbensoat (kan uteslutas om man fryser saften)
1 tsk citronsyra
ca 2,5 dl socker.
(kanelstång)

1. Riv äpplena hela, skal o kärnhus ska vara med.
2. Lägg äppelrivet (och kanelstång) i en stor skål o häll på vattnet. Tillsätt natriumbensoat och citronsyra och rör om väl. Låt stå kallt i 2 dygn.
3. Sila av saften (har man ingen silduk kan man sila i ett durkslag med en ren kökshandduk i) och tillsätt sedan sockret, 1 dl socker per 5 dl avrunnen saft) Rör tills sockret har löst sig.
4. Skumma saften och tappa upp på kalla, rena flaskor. (Eller frys saften)

Klart!
Denna saft spädes ca 1+3, eller så stark/svag som man vill ha den.

Lycka till!

Bee Beginner

  • Inlägg: 12
SV: Äppeldricka?
« Svar #5 skrivet: 07 aug-08 kl 18:38 »
Tack för tipsen! Här ska göras äppeldricka! ;D
If you care, you just get disappointed all the time. If you don't care nothing matters so you are never upset.

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Äppeldricka?
« Svar #6 skrivet: 07 aug-08 kl 18:41 »
Hur gör man äppelmust då? Recept och förfaringssätt. Har förstått att den står sig bättre än äppelsaft.
Mina farföräldrar gjorde det, men jag var för liten då för att få koll på det...
LillaMor

 

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
SV: Äppeldricka?
« Svar #7 skrivet: 09 aug-08 kl 09:47 »
Musten är pressad, du kan åstadkomma samma sak med en råsaftcentrifug, men det är långsamt och tråkigt arbete om du ska göra några mängder.
Om du vill spara den mer än någon vecka så måste du pasteurisera den. (värm till sjuttio grader, buteljera och låt svalna)

Jäsning utan tillsatt socker ger en svag men konserverande alkoholhalt, musten blir en cider. Var noga med renligheten.

För en bra cider skulle jag tärna äpplena grovt (ca tio kg) koka upp dem i en syltgryta, slänga dem i en jäshink och fylla upp med vatten till 25 liter och slå på en cider, champagne eller vitvinsjäst (www.humle.se), låta stå svalt tre veckor, sila över till en ny jäshink och slänga bitarna i komposten. Låta stå en eller två månader till, tappa om för att bli av med ev. bottensats och sedan buteljera, kanske med en mindre mängd socker för kolsyra (100g / 25l)

En saftmaja kan man hitta begagnad för femtiolappen lite varstans, kolla på röda korset eller någon loppis.
Då blir det lättare att safta.

Jullans recept verkar utmärkt, det ska jag prova om några veckor.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

gust1880

  • Inlägg: 52
SV: Äppeldricka?
« Svar #8 skrivet: 29 aug-08 kl 18:09 »
Ett till recept på äppeldricka:

Koka upp 6 liter vatten, låt svalna. Tillsätt 2 tsk natriumbensoat. Skiva äpplen så att det blir 5 liter, tillsätt i vattnet. Låt stå kallt 4 dygn. Sila ifrån äppelbitarna. Rör ner 1 kg socker (jo du läster rätt, det ska bara vara 1 kg). Häll upp på flaskor och förvara svalt.

Lycka till!

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Äppeldricka?
« Svar #9 skrivet: 02 sep-08 kl 14:37 »
Eftersom jag är lagom bekväm, skivar jag äpplena med kärnhus, skal, och "pinnar" och allt direkt med matberedaren. Delar bara dom stora. Använder inget natriumbenzoat, men tillsätter citronsyra eller pressad citron istället, för färgen, och syrlighetens skull.  Hermeterar istället.
För att det ska bli variation gör jag även kokt äppelsaft.
Om mina barn vill ha äppelmos med bitar, och jag då behöver skala och kärna ur dom, så gör jag saft på skruttar och skal. Det smakar likadant, som jag tagit med hela äpplet.

1484

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: Äppeldricka?
« Svar #10 skrivet: 22 sep-08 kl 20:51 »
Hej
Jag tar bara bort om det är skadat på äpplerna. Dela på dom och kör kärnhus och allt i mixer. 2 kg äpplen 2 liter kallt vatten, lite citron i. stå kallt i ett dygn -sila. häll i lagom med socker, jag tar ca 2,5 dl till min äppelsort... frys på pet flaska.
jättegott! och enkelt

solstrimma

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #11 skrivet: 22 okt-08 kl 11:48 »
Här är receptet:

1 kg äpplen
1 liter kokt, kallt vatten
1 krm natriumbensoat (kan uteslutas om man fryser saften)
1 tsk citronsyra
ca 2,5 dl socker.
(kanelstång)

1. Riv äpplena hela, skal o kärnhus ska vara med.
2. Lägg äppelrivet (och kanelstång) i en stor skål o häll på vattnet. Tillsätt natriumbensoat och citronsyra och rör om väl. Låt stå kallt i 2 dygn.
3. Sila av saften (har man ingen silduk kan man sila i ett durkslag med en ren kökshandduk i) och tillsätt sedan sockret, 1 dl socker per 5 dl avrunnen saft) Rör tills sockret har löst sig.
4. Skumma saften och tappa upp på kalla, rena flaskor. (Eller frys saften)

Klart!
Denna saft spädes ca 1+3, eller så stark/svag som man vill ha den.

Lycka till!
detta måste jag prova1 alla andra recept är så stora satser, det här är ju perfekt.
funderar på om det går att sila i ett kaffefilter....

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #12 skrivet: 22 okt-08 kl 12:19 »
Här är receptet:

1 kg äpplen
1 liter kokt, kallt vatten
1 krm natriumbensoat (kan uteslutas om man fryser saften)
1 tsk citronsyra
ca 2,5 dl socker.
(kanelstång)

1. Riv äpplena hela, skal o kärnhus ska vara med.
2. Lägg äppelrivet (och kanelstång) i en stor skål o häll på vattnet. Tillsätt natriumbensoat och citronsyra och rör om väl. Låt stå kallt i 2 dygn.
3. Sila av saften (har man ingen silduk kan man sila i ett durkslag med en ren kökshandduk i) och tillsätt sedan sockret, 1 dl socker per 5 dl avrunnen saft) Rör tills sockret har löst sig.
4. Skumma saften och tappa upp på kalla, rena flaskor. (Eller frys saften)

Klart!
Denna saft spädes ca 1+3, eller så stark/svag som man vill ha den.

Lycka till!

Jag testade detta recept tidigare i höstas, men lat som jag är tröttnade jag på allt rivande..  ;D Jag körde äpplena i mixern istället, det blev ju lite grövre bitar men det blev saft av det också!
Så detta recept blev ju extremt snabbt saft, skölja äpplen, mixa dem, på med vatten och låt stå.. :) Det gick ju att göra vansinnigt många satser om nu inte kylkapaciteten tagit stopp.

solstrimma

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #13 skrivet: 22 okt-08 kl 12:37 »
Jag testade detta recept tidigare i höstas, men lat som jag är tröttnade jag på allt rivande..  ;D Jag körde äpplena i mixern istället, det blev ju lite grövre bitar men det blev saft av det också!
Så detta recept blev ju extremt snabbt saft, skölja äpplen, mixa dem, på med vatten och låt stå.. :) Det gick ju att göra vansinnigt många satser om nu inte kylkapaciteten tagit stopp.
blev den god?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #14 skrivet: 22 okt-08 kl 13:17 »
Mycket.. Ungarna älskade den, fast det var nog pga sockermängden, jag hade gärna haft lite mindre socker i..  :)
En sats glömde jag att ställa in kallt så den jäste lite, den blev inte fullt så god men fullt drickbar.. :)

solstrimma

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #15 skrivet: 23 okt-08 kl 13:10 »
Hej
Jag tar bara bort om det är skadat på äpplerna. Dela på dom och kör kärnhus och allt i mixer. 2 kg äpplen 2 liter kallt vatten, lite citron i. stå kallt i ett dygn -sila. häll i lagom med socker, jag tar ca 2,5 dl till min äppelsort... frys på pet flaska.
jättegott! och enkelt
hur mycket citron ska det vara?
jag har gjort på detta sätt nu och jag gjorde såhär:

2kg äpplen köres i mixer
2citroner köres i mixer
detta läggs i 2liter vatten och står kallt 1 dygn.
nu har jag precis silat det och tilsatt 5dl socker,men det är fortfarande surt och grumligt och lite halvtjockt.
hmmm...antar att det du beskrev blir koncentrat,för annars funkar det ju inte.
men OM jag testar nån mer gång ska jag ej ha nån citron i....inte så mycket iallfall..
hur mycket citron tar du?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #16 skrivet: 23 okt-08 kl 13:45 »
Min saft var ungefär lämplig att späda 50/50, då blev den som godast tycker jag. Lite grumlig förblev den dock hela tiden..

Jag hade ingen citron alls i, men som du skrev så skulle jag ha det så skulle det nog bara vara en halv eller något sådant.. Bara så att man anar lite citronssmak

solstrimma

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #17 skrivet: 23 okt-08 kl 14:23 »
Min saft var ungefär lämplig att späda 50/50, då blev den som godast tycker jag. Lite grumlig förblev den dock hela tiden..

Jag hade ingen citron alls i, men som du skrev så skulle jag ha det så skulle det nog bara vara en halv eller något sådant.. Bara så att man anar lite citronssmak

oki,så den ska spädas? jag trodde det skulle bli en drickfärdig dricka!
nästa omgång jag gör ska inte ha nån citron.
ta en titt på hur det blev i bildform:
http://gardensfirstpiper.blogspot.com
« Senast ändrad: 23 okt-08 kl 14:27 av solstrimma »

solstrimma

  • Gäst
SV: Äppeldricka?
« Svar #18 skrivet: 24 okt-08 kl 01:59 »
hej igen!

jag spädde den 1+4 och fick en massa flaskor saft!

nu är den helt oki,och godkänd utav sambon!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1209 gäster, 3 användare
Jon.b, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser