Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp problem med temp acc tank!!  (läst 2127 gånger)

Brackeko

  • Inlägg: 5
    • -
Hjälp problem med temp acc tank!!
« skrivet: 11 jan-18 kl 13:45 »

Hej, hoppas nån orkar läsa och hjälpa mig.
Jag har ett problem med eldningen här hemma. Acc tanken kommer aldrig upp till ens 60 grader. Kan räkna på fingrarna hur många gånger det hänt under de två är vi bott här att vi fått på den till 80 grader. Får upp det till kanske 40 grader. Det finns varmvatten och det är varmt i elementen och golvvärmen. Vi har nyligen installerat golvvärme på hela nedervåningen. Nio slingor totalt med ett Shuntskåp. Och element på övervåningen. Totalt 7 element uppe men endast 5-6 stycken är på. Vi eldar med kökspanna med 23kw effekt i köket till en antingen 500-750 liter acc tank. Osäker på storlek. Huset är ett timmerhus från 1900 på 190kvm. Isolerat under golven men drar ganska mycket från olika delar av huset.
Vi har som jag fattar två cirkulationspumpar där tanken står och även laddomat. Och en sån där shunt. Ja ni ser ju. Kan verkligen ingenting om detta men är less på att aldrig få upp acc tanken till önskad temperatur. Just nu är det väldigt kallt ute -25 grader och det är inte speciellt behagligt att vakna till 15 grader kallt hemma. Provade att använda el patronen inatt men det är endast ljummet på golven och elementen när man vaknar. Ställde dessutom upp el shunten på 80 grader inatt men tanken stod endast på 40 grader när jag vaknade. Stod på 50-60 grader natten före och då var också tanken på 40 grader när jag vaknade. Är det hela så enkelt att det är för liten acc tank? Men den borde väl iallafall kunna komma upp i temp kan jag tycka? Kan tillägga att det väldigt ofta kokar i kökspannan när vi eldar för fullt om det har nån betydelse. Jag kan bifoga bilder på hur vad det är för några grejer om ni vill och hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig.

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #1 skrivet: 11 jan-18 kl 13:56 »
Om pannan kokar men acken är kall måste matningen till acken vara felaktigt inställd eller underdimensionerad..
Mvh V

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #2 skrivet: 11 jan-18 kl 13:57 »
Använder tapatalk och ser inga bilder där??

Brackeko

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #3 skrivet: 11 jan-18 kl 14:02 »
Om pannan kokar men acken är kall måste matningen till acken vara felaktigt inställd eller underdimensionerad..
Mvh V

Acc tanken är kokhett så värme får den nog

Brackeko

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #4 skrivet: 11 jan-18 kl 14:02 »
Använder tapatalk och ser inga bilder där??

Jag skrev att jag kan bifoga bilder om nån är intresserad att hjälpa mig :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #5 skrivet: 11 jan-18 kl 14:05 »
Ja du. Tanken är i minsta laget så den håller inte värmen över natten. Att du inte får upp värmen (skiktningen, att det är 80grader i topp och 40 i botten) i tanken kan bero på att pumparna pumpar för fort för den lilla tanken. Men när det är varmt ute, då får du väl upp den i 80? För när huset inte behöver mer värme så stryper den delen av rundpumpningen av vatten och då blir det dels lugnare i tanken, dels så stiger tempen fortare om du fortsätter att elda.

Att kökspannan kokar är ju inte bra, och kan bero på att pannans pump inte pumpar tillräckligt fort.

Såg att du skrev att acctanken är varm, men du menar 40-60 grader?

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #6 skrivet: 11 jan-18 kl 14:14 »
Är acken kokhet 95-100? Hursomhelst skulle du behöva större volym och som sagt kolla siktningen i tank, det ska vara stor skillnad i topp och bottentemp.. går vattnet till radiatorerna ut från topp tank?

Brackeko

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #7 skrivet: 11 jan-18 kl 14:25 »
Är acken kokhet 95-100? Hursomhelst skulle du behöva större volym och som sagt kolla siktningen i tank, det ska vara stor skillnad i topp och bottentemp.. går vattnet till radiatorerna ut från topp tank?

Känner jag med handen på acc tanken är den så pass varm att man inte kan ta på den. Det sitter endast en temp mitt på tanken.

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #8 skrivet: 11 jan-18 kl 14:28 »
Handen drar man undan vid 60°
Du ska ha termometer i botten och topp, det blir svårt att se om det funkar annars.
Är tanken isolerad?

Brackeko

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #9 skrivet: 11 jan-18 kl 14:38 »
Handen drar man undan vid 60°
Du ska ha termometer i botten och topp, det blir svårt att se om det funkar annars.
Är tanken isolerad?

Den i botten hittade jag nu. Den står på typ 40 och sänkte nu shunten till 3 och då gick tanken upp till 60 i toppen

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #10 skrivet: 11 jan-18 kl 23:35 »
Det jag tror är problemet hos dig är att du har en cirkulationspump som går för att värma kåken.
Den snor det mesta av varmvattnet vilket innebär att det inte blir tillräckligt varmt så acctanken laddas.
Eller så sitter givaren för laddningen på fel ställe.
Om den sitter på det rör som går in i pannan så prioriteras värmen i systemet sitter den på andra sidan laddas tanken först.

Sänk hastigheten på den pumpen som cirkulerar vattnet i kåken eller bättre se vad som händer om du stänger av den.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #11 skrivet: 11 jan-18 kl 23:56 »
Men om pannan kokar betyder det att värmen stannar i pannan och inte kommer till tanken och då måste det vara steg ett, att se till att få över tillräckligt med varmvatten från pannan till tanken. Går pumpen som sköter den cirkulationen? Om självcirkulation, är rören igensatta? Tas vattnet till kökspannan från rätt ställe, bör vara botten av acctanken?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #12 skrivet: 12 jan-18 kl 00:06 »
I första läget får man väl anta att installationen är rätt utförd (fastän lite feldimensionerad :-\). Laddomaten kan ha lite för högt öppnande termostat, eller att den har en trestegspump och den in te står på högsta läget. En kökspanna kokar lätt om pumpen står på lågfart. Termostaten kan också kärva, precis som på en gammal bil.


Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #13 skrivet: 12 jan-18 kl 10:10 »
Din kökspanna med ett maxeffekt på 23 KW leverar förmodligen ett medeleffekt runt 14-16 kW. Och da gå hela värmen direkt till huset. Du kan räkna att det gå at 70 - 120 watt per kvadratmeter boyta. Så det finns inte mycket överskott som kan lagras i akktanken

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #14 skrivet: 12 jan-18 kl 11:41 »
Din kökspanna med ett maxeffekt på 23 KW leverar förmodligen ett medeleffekt runt 14-16 kW. Och da gå hela värmen direkt till huset. Du kan räkna att det gå at 70 - 120 watt per kvadratmeter boyta. Så det finns inte mycket överskott som kan lagras i akktanken

Postat med Alternativ.nu´s app


Och kokningen beror på att det kommer in för varmt vatten i pannan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #15 skrivet: 12 jan-18 kl 11:54 »
Och kokningen beror på att det kommer in för varmt vatten i pannan.

Men det lär inte bero på att det saknas 40-gradigt vatten att ta av, utan beroende på strypning i laddomaten (termostat fel värde, kärvande, pump ställd svagt). Eller som långskott, en felinstallation.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #16 skrivet: 12 jan-18 kl 13:29 »
Men det lär inte bero på att det saknas 40-gradigt vatten att ta av, utan beroende på strypning i laddomaten (termostat fel värde, kärvande, pump ställd svagt). Eller som långskott, en felinstallation.

Eldar jag och glömmer  systemcirkilationspumpen i gång så är kåken varm, det laddar tanken jäkligt långsamt och pannan kokar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #17 skrivet: 12 jan-18 kl 14:22 »
 Dom gångerna pannan här kommit i kok har där blivit mycket luft i systemet. Både i första ack.tanken o i kulverten till de andra. Är förvånad över detta då ju vattnet inte är "nytt". När systemet byggdes upp satte jag in lätt åtkomliga luftningsställen både på tank o kulvert. Detta visade sej vara bra. Luftar någon gång / dag o där kommer alltid luft dock varierande mycket.
 Min fundering är således: Kan där vara en större mängd luft i tanken som förhindrar laddomaten att ge bra cirkulation?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #18 skrivet: 12 jan-18 kl 17:14 »
Luft på fel ställe kan ställa till konstiga fel, så det är inte omöjligt. Man bör kolla så att alla rör lutar så att luft kan komma till en avluftning.




 

LasseHo

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Hjälp problem med temp acc tank!!
« Svar #19 skrivet: 12 jan-18 kl 18:43 »
Hej Där.
Jag är ny här, men har bra erfarenhet av eldning mot tankar. Om du skickar ett kopplingsschema, inkl dimensioner på rör, över hur du har det kan jag säkert hjälpa dig.
Med "normal" kyla ute ska du få till en laddning, med bra skiktning, utan kokning.
Efter en del experimenterande lyckades jag nå den optimala lösningen.
//LasseHo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser