Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?  (läst 8240 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Rent hypotetisk fundering av ren nyfikenhet: Vilket motorbränsle lämpar sig bäst för hemtillverkning under minsta möjliga beroende av utomstående aktörer? Som tankehjälp kan man tänka sig en apokalyptisk värld där alla storskaligt organiserade bränseresurser tagit slut.
Vad är då det mest resurseffektiva bränslet som kan driva en bil till vardags? Jag antar vinnaren är det bränsle som kräver minsta antalet förädlingssteg och som kan framställas med enklast möjliga teknik. Samtidig ska framställningen vara energieffektiv, d.v.s. kräva ett minimum av tillförd energi för själva framställningen, naturligtvis ställt mot den verkningsgrad bränslet sedan ger då det används för att driva fordonet.

Etanolen jäser sig själv ganska bra, men råmaterialet ska trots allt samlas in och sedan går det åt MYCKET värmeenergi för destillationsprocessen. Växtoljor är i sin rena form inte helt utan problem som bränsle, men det är ganska lite industriprocess och energi inblandat i omvandlingen till bränsle. Slutligen har vi gengas och ångdrift där man eldar biobränslen "rakt av", bara de fått torka. Allt som krävs där är att samla in och samla i lagom bitar.

Ångdrivna bilar med modern turbinteknik och ett slutet kondensorsystem lyckades resan på 80-talet nå ungefär samma bränsleeffektivitet som dåvarande bensinbilar, så även om ångdriften (precis som gengasen) är lite halvdåliga på att ge en lika smidigt körbar bil som vid direkt förbränning av bränslet i en kolvmotor, så är det ju inte helt hopplöst som alternativ när det saknas alternativ.

Fortfarande rent hypotetiskt, vilken ekonomi skulle man som glad hembyggare kunna nå om man framställde fulsprit som motorbränsle utifrån verkliga nutidsförhållanden? Jag tänker alltså hembränning där man köper in alla ingridienser, inte att man har egen mark att odla på. Naturligtvis ska destillationsprocessen drivas av den egentillverkade spriten, inte av el. Jag antar att en ottomotor kan tolerera sprit av betydligt sämre kvalitet än det en människokropp behöver för en schysst fest med hopp om ett fortsatt liv efteråt.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 00:17 »
Om man nu ska gå på etanolspåret, så är det förmodligen betydligt billigare och effektivare att elda med ved för att få värme till destillationen.
Men man bör komma ihåg att det är vissa problem förenade med att köra en förbränningsmotor på ren etanol utan inblandning av bensin eller något annat flytande som innehåller alkaner (kolvätekedjor utan OH-grupper). Dels är det nästan hopplöst att kallstarta på ren etanol, och dels får man stora problem med frätskador pga ättiksyran som bildas då ren etanol förbränns ofullständigt (t ex vid kall motor eller om bränsleblandningen råkar vara lite för fet).

En annan möjlighet, om man har gott om rötter, stubbar mm, är att bränna tjära och destillera den för att få fram något som går att använda som motorbränsle. Man kan få ut tjärfraktioner som går att använda för dels dieselmotorer och dels ottomotorer (ett sådant tjärdestillat kanske är utmärkt att blanda ut den hembrända etanolen med om man inte har tillgång till bensin). Men om man ska få någon ekonomi i tjärbränningen så ska man få avsättning - och helst få bra betalt - för träkolet och andra biprodukter också.

Det går ju att driva en dieselmotor nödtorftigt på ganska oförädlad vegetabilisk olja (t ex rapsolja), men i svenskt klimat är det inte särskilt effektivt med tanke på den åkerareal som går åt. Jag har hört en siffra (uppgiften är nog 15-20 år gammal nu) att om man skulle odla raps på all åkermark i Sverige där det överhuvudtaget går att få raps att växa, så skulle den rapsoljan kunna ersätta 4 % av Sveriges dåvarande förbrukning av fossil dieselolja.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 00:46 »
Kanske den tunga landsvägstrafiken skulle kunna läggas om att gå på ånga?

Det borde väl inte vara så svårt att få Shrewsburyborna att skriva på en tillverknings- och produktutvecklingslicens på Sentinel S4 och S6 och S8.
http://www.panoramio.com/photo/83485888
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kaskelottas

  • Gäst
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-16 kl 10:31 »
Om ett par år när det börjar finnas bagagnade Tesla på marknaden till överkommligt pris så kan man kombinera det med solceller hemma på gården

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-16 kl 11:14 »
Varför just Tesla? Det finns gott om andra elfordon som är betydligt mer lämpliga i ett "NAS"-scenario. Teslan är ju t ex nästan oanvändbar utan fungerande infrastruktur i form av mobilnät och internetförbindelse, den är högst olämplig på dåliga vägar och dåligt före pga låg markfrigång, tämligen opraktisk som transport- eller dragfordon.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #5 skrivet: 03 dec-16 kl 11:28 »
Kanske den tunga landsvägstrafiken skulle kunna läggas om att gå på ånga?

Det borde väl inte vara så svårt att få Shrewsburyborna att skriva på en tillverknings- och produktutvecklingslicens på Sentinel S4 och S6 och S8.
http://www.panoramio.com/photo/83485888
framtiden är bränsleceller och alla lastbilstillverkare inkl. Volvo och Scania har idag rullande prototyper,på personbilssidan är de redan i produktion och finns att köpa.
För sveriges del begränsas det av att vi saknar tankställen,dvs infrastruktur.

En bränslecell som är i produktion idag använder vätgas. Den går att framställa själv  men det finns i dagsläget inga små färdiga anläggningar att köpa. Det finns några villor som använder ett egentillverkat system och som därmed inte är anslutna till elnätet.
För att miljöriktigt kunna framställa vätgas behövs el från sol eller/och vind .

Färdiga anläggningar i lite större skala finns sedan många år bl.a på öar och isolerade samhällen runt världen. Där framställs gasen oftast med vindkraft och levererar el till lokalsamhället. De anläggningar som nu byggs ute i europa använder i första hand vindkraft och europa kommer att satsa på bränsleceller i första hand.
Vinsten är att du med ett sådant fordon får samma flexibilitet som med fossilbränslen,den går också utmärkt att använda till tunga fordon.
Med tiden kommer givetvis prisnivån att gå ner och jag ser framför mig lokal elproduktion som försörjer t.ex ett villasamhälle och där man har solceller och vindkraft för att framställa gas.Gasens uppgift är ju att lagra energi,givetvis kan man koppla det så att man i första hand använder sol o vind till direkt elförbrukning och överskottet går till gasframställning.
Men vitsen är ju att då kan man för första gången lagra elenergi för framtida behov. Att man också kan tanka bilen vid anläggningen är ju ett stort plus.
Så mitt svar på TS fråga är el.
Övriga bränslevarianter för att ersätta fossilbränslen kommer i framtiden att förbjudas pga CO2 utsläpp.
Bilar med förbränningsmotorer kommer att fasas  ut i biltillverkningen de närmsta fem åren,så fort infrastrukturen är tillräckligt utbyggd  kommer fossilbränslebilarna att sluta tillverkas.Alla de stora tillverkarna har nu bilar i produktion,Sverige ligger i bakkant då den svenska regeringen inte hänger med i teknikutvecklingen men troligtvis kommer marknaden själv att lösa problemet. Under 2017 kommer ett flertal stationer att byggas runtom i sverige. I dagsläget finns 4, 2 på västkusten och 2 i Stockholmsområdet.
Både Danmark och Norge har dock tagit beslutet att gå över till bränslecellsbilar. Rena elbilar subventioneras inte längre utan man bygger istället ut infrastruktur till vätgas.
Därav de två tankstationerna på västkusten,nu kan man köra bil mellan Norge och danmark oavsett .
Men någon gång vaknar väl regering och opposition? MP :s miljöpolitik lyser dock med sin frånvaro. Ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #6 skrivet: 03 dec-16 kl 11:49 »
El är ju en relativt lågteknologisk lösning på framdriften av ett fordon, även i kristid. Det är själva lagringsproblemet som begränsar för tillfället, speciellt om man tänker sig en uthållig hemmaproduktion i ett krissamhälle.

Ångdrift är ju en bra lösning som fungerar längre med lågteknologiskt underhåll.


Angående vätgasdrift som ju visst kan vara lågteknologisk och en del av en framtida lösning. Begagnatmarknaden av gasbilar drabbas kraftigt av regler eftersom trycktankar inte blir säkrare med åren.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #7 skrivet: 03 dec-16 kl 13:00 »
Finns ju även biogas för att driva motorer.

Rapsoljan, där räknade man med att för ett jordbruk skulle gå ihop med eget bränsle mot areal så var det 10% av arealen som krävdes.
Nu går det inte att odla raps för oljans skull i hela landet heller. Man kanske kan odla rovor i norra sverige för mogen fröskörd då rovoljan användes både i lampor och fyrar mm.

camelinaolja kan också vara ett alternativ http://www.susoils.com/camelina/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #8 skrivet: 03 dec-16 kl 13:42 »
Ja, biogasen kan vara en riktigt vettig lösning på egna transporter och smidig matlagning i ett krisande samhälle. Fungerar riktigt bra att både producera, konvertera befintlig utrustning och att använda.

Givetvis måste man bortse från en del regler och bestämmelser om det skall bli ekonomiskt, men det gäller ju många av de andra lösningarna också.

Cykeln kommer nog att få ett uppsving ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #9 skrivet: 03 dec-16 kl 16:02 »
Om du odlar raps och bränner sprit själv. Så kan du slå sprit i rapsoljan och röra om, sen låta bottensatsen sjunka, då får du rapsoljeester ett utmärkt dieselbränsle.
kretslopp

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #10 skrivet: 03 dec-16 kl 16:55 »
Är det sååå enkelt!!! :D :o
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #11 skrivet: 03 dec-16 kl 17:01 »
Inte riktigt, det finns lite småfix som måste göras om soppan skall bli ren.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #12 skrivet: 03 dec-16 kl 17:12 »
Handfasta tips mottages gärna!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #13 skrivet: 03 dec-16 kl 17:28 »
Finns massor, men här är en med principen  https://www.youtube.com/watch?v=TC9h78b2RM4

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #14 skrivet: 03 dec-16 kl 18:58 »
Biodiesel är relativt lätt att göra,finns massor av info på youtube och jag har några kompisar som står hemma i garaget och rör. Oftast utgår man från någonting gratis som beg. frityrolja men då de flesta i branschen upptäckt att det ligger pengar även i gammal frityrolja såå är det svårt att komma över. de stora kedjorna skickar ju iväg sitt till just återvinning.
Men det går att utgå från rapsolja. Särskilt lönsamt kan det inte vara då rapsoljan i sig kostar pengar.Finns dock flera bönder som köpt egna verk till biodieselframställning,kostar idag runt miljonen och de odlar och förädlar raps till diesel. Överskottet säljs bl.a till eldningsolja och det finns trots allt några kronor att tjäna på det.
miljömässigt ger det dock som vid all förbränning CO2 och andra föroreningar .
Vill man ha bort CO2 är dock som jag tidigare beskrivit eldrift i någon form det enda alternativet.Att ersätta fossilbränslen med bioversioner ger ju inte minskade CO2 utsläpp,endast att man till viss mån kan snacka om kretsloppstänkande. Men problemet är inte att minska oljans CO2 utsläpp för att ersätta det med bioversioner. problemet är att ta bort CO2 utsläpp helt dvs ner till 0 annars lär ju inte halten i atmosfären minska.
Så för fordonsflottan är en nollvision idag möjlig och det är den som de flesta länder idag jobbar mot.Rena elbilar,bränslecellsbilar är framtiden,för nordiskt klimat bränsleceller då kylan ger för låg räckvidd för rena elbilar.

Sedan skall man ha klart för sig att den motortyp som idag går att köra med gas,rapsolja ,etanol m.m inom kort kommer att sluta tillverkas. vi befinner oss precis i början på ett stort teknikskifte i fordonsbranschen och jag ser att det går fort. Sverige har satt som mål att fossilbilar är borta 2030,norge har satt 2025.
I europa pratar man om att redan nu totalförbjuda dieselbilar  i städerna  då det faktiskt finns alternativ.Och diesel är alltså det helt dominerande drivmedlet på fossilbränslebilar i europa. ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #15 skrivet: 03 dec-16 kl 22:25 »
Om du odlar raps och bränner sprit själv. Så kan du slå sprit i rapsoljan och röra om, sen låta bottensatsen sjunka, då får du rapsoljeester ett utmärkt dieselbränsle.

Riktigt så enkelt är det inte. Det är mycket som kan få förestringsprocessen att gå åt fel håll, t ex fel pH-värde eller om spriten eller oljan är förorenad av någon form av salter. Visst finns det folk som lyckas tillverka RME eller REE själva, men det är ännu fler som bara slösar bort arbetstid och råvaror på att få fram oanvändbar sörja. Jag har en känsla av att även om det är en enkel process på papperet, så måste man ha en hel del kemikunskaper, lite labbresurser och en hel del vana och fingertoppskänsla för kem-tekniskt arbete om man ska lyckas bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #16 skrivet: 03 dec-16 kl 23:20 »
Ja, skall man köra någon motor man vill använda någon längre tid så är det bäst att få soppan ren. Och man skall tänka på vad man gör eftersom det är några ruggiga kemikalier man använder, plus att det inte är så enkelt i verkligheten att man kan välja vilka reaktioner man vill få. 100% utbyte av önskad reaktion är svårt att uppnå.

Målarmäster, den koldioxid som kommer från biobränslen tillför ju inget, så där spelar det mindre roll om du dricker rapsoljan och andas ut CO2 eller om du eldar den i en motor. Rapsen band atmosfärskoldioxid då den växte. Skall du ta bort CO2 ur atmosfären så får du odla raps och hälla oljan i ett gammalt borrhål ;)

Men jag håller med om att elbilen är det bästa valet i en fungerande framtid. Alla de andra lösningarna är marginella på sikt, men intressanta lösningar i kristid och som landsbygdslösningar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #17 skrivet: 04 dec-16 kl 12:18 »

Visst tillför biobränslen CO2. Problemet i debatten är att man säger att den CO2 som kommer från biobränslen sugs upp igen av växtligheten dvs att det blir ett nollsummespel. Kan så vara men problemet är ju att få ner CO2 halten i atmosfären.Då duger inte nollsummespelet utan vi måste alltså istället få negativa siffror dvs noll utsläpp överhuvudtaget från mänsklig aktivitet. samtidigt måste jordens grönmassa som tar hand om CO2 öka eller åtminstone vara kvar på samma nivå. I framtiden med den ökning av medeltemperaturen som sker kommer istället denna grönmassa troligen att minska till följd av torka,utbredda öknar m.m. Vi ser det redan.
Så biobränslen är inte vapnet utan bara ett mer miljömässigt alternativ till fossilbränslen.Bättre men inte bra nog.
Du måste alltså ha en teknik som ger noll utsläpp och tekniken finns och kommer att bli den dominerande inom en snar framtid. Bränslecellen... Ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #18 skrivet: 04 dec-16 kl 13:09 »
Vi tillför koldioxid medan vi äter och andas, men växterna tar upp CO2 och frigör syret igen. Endast om vi deponeras djupt i marken undanhåller vi vårt kol från atmosfären så att koldioxidhalten sänks. Vill vi sänka koldioxidhalten i atmosfären så måste vi stoppa till energi så att vi kan få loss kol och stoppa det i backen igen. Inte riktigt fullt ut så mycket som vi tagit upp under ca hundra år av kol och oljebränning i stor skala eftersom en del deponerats på havsbotten, men du kan räkna med att det blir ett riktigt långtidsprojekt som kommer att kosta på. Vi behöver alltså inte bara ersätta olja och kol-skapad energi i världen utan starta upp tillverkning av olja eller kol i stor skala och deponera det om vi skall bidra till sänkt CO2-halt i atmosfären.

Men liksom en människa lever av vad jorden ger och återbördar sin utandningsluft till växterna så kan man se biobränslebilen på samma sätt. Nollsumma vad gäller bränslet och dess utsläpp. Däremot finns det andra problem som helt talar till elfordonets fördel, bl a att skall vi "mätta" alla hungriga bilar med mat från åkermark så lär det inte räcka till. Och det är lättare att mata en bil med el än en människa ;D

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #19 skrivet: 04 dec-16 kl 21:06 »
Jag skulle nog satsa mina slantar på någon form av gräsdriven motor (häst/oxe eller dyl) vid en sådan samhällskollaps att man måste tillverka sitt eget bränsle. När kollapsen gått så långt så lär inte bara bränslet vara det som sätter käppar i hjulen för att kunna hålla så pass avancerade maskiner igång år efter år.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #20 skrivet: 04 dec-16 kl 21:24 »
Jag tror det största intresset bottnar i att tillverka ett billigare bränsle än det på macken köpta.
Det skulle åtminstone vara min drivkraft!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

kaskelottas

  • Gäst
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #21 skrivet: 06 dec-16 kl 15:16 »
Jag tycker alternativet med elbil är intressantast just nu för att vara självförsörjande på drivmedel.

Det finns så många synergier.
Solceller ger även ström när solen lyser så du slipper köpa - ekonomiskt en toppen affär!
Men instegs priset är högt, 10kw anläggning kostar ca 110.000:- utan installation.
Och solceller har inga rörliga delar, de kan hålla länge.
Man brukar väl säga att de kan betala sig på 10år ungefär.
Och elbilarna finns idag, det kommer en beganadmarknad med rimliga priser inom ett par år.
Du kan ha ström när det är strömavbrott om solen lyser. - även utan batteripark. (har man elbil kan man utnyttja det batteriet även till tex hemmet)
Det negativa är att det är komplicerade system när simplehet är något eftersträvansvärt inom självförsörjning.


Annars är väl gengas det mest realistiska om du äger skog som kan ge dig bränsle.
Har man en bra vedprocess för att framställa ved så, annars är det ju inte självförsörjande.
Så då får man nästan ha en gengasdriven traktor också med vedprocessor som hänger i 3-punkten.
Eller hugga med yxa =)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #22 skrivet: 30 dec-16 kl 14:22 »
Oavsett vilken alternativ teknik eller vilket bränsle man väljer för hemframställning kommer det på ett eller annat sätt vara en mer dyrbar resurs än när man är del i den stora cirkusen där bränsle köps för pengar från storskalig rationell tillverkning. Det som försatt oss i nuvarande miljösituation är väl det faktum att det gått så lätt och billigt att att skaffa fram bränsle, att vi trott oss kunna slösa med resursen. Oavsett i vilken form vi tillför energin till våra fordon (såväl som andra energikrävande processer) borde grunden vara att sluta slösa så förbannat!

Visst är det häftigt med elbilar, och Teslan är en av de coolare, men de väger oftast MER än fossilbilarna, är mer fullskitna med elektronik än fossilbilarna och består av en klart större mängd dyrbart och resurskrävande material. Det enda vettiga borde vara att bygga enklare, lättare och mycket mindre energikrävande fordon! Det går att nå väldigt långt från det de flesta tror sig vilja ha idag men det tycks ju vara mycket roligare att använda den moderna tekniken till att ge oss MER av det vi redan har. -Mer hästkrafter, fart, väghållning, underhållning... Energivinsterna av teknikens framsteg äts upp av girigheten att få MER.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #23 skrivet: 30 dec-16 kl 14:41 »
Alltså, vill man intressera sig för DIY-bränsle för sina transporter bortom det man kan göra till fots eller med cykel tror jag man ska börja med att reducera energibehovet, oavsett VAD för slags energi man tänkt inrikta sig på.

Sedan känns det vettigt att energin kan hämtas så "naturnära" som möjligt, inte bara att det sker med hög verkningsgrad. Normalstora personbilar med bensineldade ångpannor och turbindrift nådde för 20-30 år sedan ungefär samma totala verkningsgrad som med en vanlig kolvmotor. Byter man bränslet till något förnybart får man "nollgången" i CO2-kretsloppet och minus får vi genom att ge sjutton i att slösa så förbannat genom att köra fort med breda karosser på breda däck med ett ton onödig dödvikt. Kolvångmaskiner ska vad jag förstått kunna ge ungefär samma verkningsgrad som turbiner, fast med enklare och mer DIY-vänlig teknik. Sedan har vi ju gengasdriften som är principiellt enklare, men sannolikt ännu krångligare att både sköta och bygga in i mer aerodynamiska fordon. Att elda växtmaterial direkt i stället för att omvandla det till vätska borde spara värdefull energi, även om verkningsgraden hos ett oförädlat bränsle säkert blir lägre.

Trots att jag är lite skeptisk till elfordon (åtminstone så som de byggs idag) tror jag ändå de kan vara ett vettigt alternativ för framtiden. -Men bara om vi slutar tro att vi kan rädda miljön genom att bygga gigantiska energikrävande bilar med hysteriska prestanda! Något jag tror Tesla faktiskt gjort bra är valet av motor, -trefas asynkronmaskin i stället för permanentmagneter av sällsynta material från miljöförstörande gruva. Jag TROR åtminstone att koppar, järn och aluminium är mindre miljövidrigt att bryta än neodym &co. Batterierna sätter jag dock stort frågetecken på, för här har det definitivt gått mode i att använda allt mer exklusiva material för att få upp energitätheten. Samtidigt är väl livslängden fortfarande inte så imponerande?

Där kanske bränslecellerna erbjuder en bättre energilagringsmöjlighet? (jag vet faktiskt inte vad för material de består av och hur långlivade de är)

Förutsatt att man kan lagra och transportera elenergin på ett effektivt sätt är nog el en god kandidat som bästa DIY-bränslet. El kan ju åtminstone med vind- och vattenkraft vara billigt och enkelt att producera. Har man de möjligheterna att göra el spelar det kanske inte heller så stor roll om batteritekniken skulle vara lite sämre eller om det blir ganska stora förluster att omvandla elen till vätgas för lagringen. Fast att tänka energieffektivt hela vägen från energikällan till fordonets energibehov tror jag är viktigt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #24 skrivet: 31 dec-16 kl 09:22 »
Batteritekniken går hela tiden framåt både vad gäller watt/kilo och antal laddningscykler, så att elbilen är det riktiga valet är egentligen självklart. Synd bara att det som slår bäst är stora teknikspäckade lyxmaskiner.

Om jag har ett batteri att köra mot så har jag inga problem att bygga ett vindkraftverk som under sin livstid ger el billigare än vad jag köper den för från vattenfall. Så med en konverterad lätt bil från förr så finns det faktiskt möjlighet att gå plus på DIY-grejen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #25 skrivet: 31 dec-16 kl 12:06 »
Problem med ångtekniken är dock höga tryck, riskerna vid pannexplosion, krav på tryckkärlsbesiktningar mm.

Ett annat problem är att god totalverkningsgrad på en ångprocess kräver bra vakuum efter turbin eller kolvångmaskin, och det kräver i sin tur en skrymmande kondensor och mycket grova ledningar mellan maskin och kondensor. Det kan bli svårt att släpa med sig sådana saker i en personbil. Mot slutet av ångloksepoken byggdes en del kondensorlok (dels för att förbättra verkningsgraden och dels för att slippa ständiga vattenpåfyllningar och få loken mer användbara i t ex mycket torra trakter eller områden med olämplig vattenkvalitet), och som regel krävdes en extra fullstor järnvägsvagn för att få plats med kondensorn och dess kylfläktar.

Ett tredje problem är att hög verkningsgrad kräver högt ångtryck och hög ångtemperatur (överhettad ånga), och under sådana förhållanden är det svårt att smörja en kolvångmaskin. Man får också problem med att oljerester följer med i kondensvattnet och ger koksavlagringar i panna eller överhettare.

Man bör också tänka på att om en ånganläggning ska bli tillräckligt följsam för tvära ändringar i gaspådrag mm för att kunna användas i en bil i tät trafik, så kräver det en ångpanna med stort vattenrum som kan fungera som ångackumulator (dvs i princip samma typ av panna som används på ett ånglok). Och en sådan panna blir både stor och tung. Små lätta vattenrörspannor, la Mont-pannor och liknande kan inte hålla någon överskottsånga i beredskap utan där måste man vara förutseende och öka på fyr och matarvatten en liten stund innan man börjar belasta maskineriet. Och, omvänt, om man plötsligt "släpper gasen" och har en sådan ångpanna, så kan ångöverskottet inte ta vägen någon annanstans än via säkerhetsventilen. Vilket nog kan reta upp känsliga medtrafikanter :)
Den här bristande följsamheten har ångmaskineri gemensamt med stirlingmotorer, och förmodligen skulle båda sorterna fungera bäst i hybriddrift där de samarbetar med ett batteri som tar belastningstopparna respektive sväljer tillfälligt energiöverskott.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #26 skrivet: 31 dec-16 kl 15:14 »
...

Visst är det häftigt med elbilar, och Teslan är en av de coolare, men de väger oftast MER än fossilbilarna, är mer fullskitna med elektronik än fossilbilarna och består av en klart större mängd dyrbart och resurskrävande material. Det enda vettiga borde vara att bygga enklare, lättare och mycket mindre energikrävande fordon! Det går att nå väldigt långt från det de flesta tror sig vilja ha idag men det tycks ju vara mycket roligare att använda den moderna tekniken till att ge oss MER av det vi redan har. -Mer hästkrafter, fart, väghållning, underhållning... Energivinsterna av teknikens framsteg äts upp av girigheten att få MER.
Glöm inte att även om de väger mer så behöver inte en lastbil transportera bränslet till dem..
Även om elbilar består av resurskrävande material så försvinner inte materialet eller förbrukas utan kan återvinnas.


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #27 skrivet: 31 dec-16 kl 15:17 »
.... Batterierna sätter jag dock stort frågetecken på, för här har det definitivt gått mode i att använda allt mer exklusiva material för att få upp energitätheten. Samtidigt är väl livslängden fortfarande inte så imponerande?
Som det ser ut idag så verkar batterierna överleva bilarna så så dåliga kan de inte vara?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #28 skrivet: 11 sep-17 kl 15:58 »
Under andra världskriget fans det bagerier som körde på ren etanol i sina distributionsbilar. Jag pratade en gång med en gubbe som hade kört en sådan. Han berättade att han körd ifrån både gengas och bensinbilar med den. Bensinmotorn i bageribilen behövdes bara justeras lite, sen fungerade det bra.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #29 skrivet: 11 sep-17 kl 16:46 »
Under andra världskriget fans det bagerier som körde på ren etanol i sina distributionsbilar. Jag pratade en gång med en gubbe som hade kört en sådan. Han berättade att han körd ifrån både gengas och bensinbilar med den. Bensinmotorn i bageribilen behövdes bara justeras lite, sen fungerade det bra.

Vad menas med ren etanol?
Drickbar sprit? %?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #30 skrivet: 11 sep-17 kl 21:01 »
Den sprit som tillverkades för motordrift i Sverige under kriget gick mest till försvaret, blandades med de små kvantiter bensin som fanns tillgängliga till motyl (ungefär motsvarande dagens E85). Den användes framför allt till motorcyklar och en del andra fordon som inte var lämpliga att köra på gengas.
Skulle inte förvåna mig om man också använde sprit för att dryga ut flygbensin.

Motorspriten var s k sulfitsprit, som man fick fram genom att jäsa och destillera avfallsluten från sulfitmassafabriker. Men tillgången var begränsad eftersom många av fabrikerna stod stilla under krigstiden. Dels fanns det inga möjligheter att exportera pappersmassa, och dels var det brist på massaved som råvara. Eftersom man inte längre kunde importera kol och koks, så gick allt man kunde avverka åt som brännved. Arbetskraftsbrist pga inkallelser, högkonjunktur i försvarsindustri mm gjorde också att det var svårt att få fram massaved.

Så jag är tveksam till att en bagare skulle ha fått tilldelning av någon slags etanolbränsle.
En del bilar kördes på acetylen, det gav minst lika bra prestanda som bensin men var mycket dyrare än gengas och räckvidden blev kort. Fungerade bäst i städer där Aga hade fyllningsstation för acetylentuber.
I Danmark kördes en hel del på biogas under kriget (bl a sopbilarna i Köpenhamn), men jag vet inte om det förekom i Sverige.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #31 skrivet: 12 sep-17 kl 16:23 »
Han berättade att dom kondenserade ugnsventilationen och att dom fick ut mellan fem och tio liter 45% sprit per bakdag.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #32 skrivet: 12 sep-17 kl 18:22 »
Han berättade att dom kondenserade ugnsventilationen och att dom fick ut mellan fem och tio liter 45% sprit per bakdag.

Så då körde de på sprit, som liknar hembränt?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #33 skrivet: 12 sep-17 kl 20:05 »
Ja han sa så. Den smakade lika illa, sa han, så den var bättre som bensin.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #34 skrivet: 08 okt-17 kl 20:33 »
Sant är att det avgår alkohol när deg jäser, men att det faktiskt är i sådana mängder att det går att samla ihop och köra bilar på det hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Förresten konstigt i så fall att inte fler har gjort det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv, kebbe, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser