Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minigrisar, storlek och vikt  (läst 13313 gånger)

JG

  • Gäst
Minigrisar, storlek och vikt
« skrivet: 10 okt-05 kl 12:31 »
Detta med minigris och vikt och storlek verkar vara ett förvirrande ämne. Som jag förstått av de sidor jag sett på nätet är det viktigare att tala om hur lite/mycket grisen väger, och då sällan i kombination till storleken. Djur från samma uppfödare kan variera kraftigt verkar det som. Hur ligger det till egentligen? Är de små grisarna svältfödda eller de stora övergödda?

Jag hör ofta kommentaren att ”jag blev lurad, grisen blev jättestor” Jag och grannens grabb på 14 väger lika mycket, jag är ca: 35 cm. högre än han. Vem är störst eller minst, eller är vi lika stora??

Jag såg någonstans om en liten gris som enl. uppgift skulle vara världens minsta. Ser sedan att andra djur från samma uppfödare har vikter i samma klass som många andra. Är det så att om jag säger att mina djur är små, har jag då lättare att få den sålda, än de som inte säger något alls.

Snälla, red ut detta virrvarr av förvirring åt mig..
 ???

Asolo

  • Gäst
Re:Minigrisar, storlek och vikt
« Svar #1 skrivet: 29 okt-05 kl 07:45 »
Hej JG!
Det är väldigt förvirrande med vikt och säljargument. Tyvärr så är det så att många använder säljargumentet att deras grisar är "äkta"minigrisar. Men du har ändå ingen garanti på hur stor grisen blir som vuxen.

Ja, det är många som säger "jag blev lurad". Då skyller man ju ifrån sig ansvaret att ta reda på vad det är för djur man tänker köpa. Jag måste alltid ta reda på hur fungerar djuret jag tänker köpa. Och det gäller oavsett om jag ska ha hund, katt, marsvin eller minigris. Det är mitt ansvar, ingen annans.

Det du tar upp som jämförelse med din grannes grabb visar alldeles utmärkt hur stor skillnaden kan vara. Naturligtvis även hos minigrisar.

För att kanske göra dig ännu mer förvirrad så är det precis som med människor, små människor är inte alltid undernärda och stora människor är inte alltid överviktiga. Precis samma med minigrisar. Jag har en 2-årig minigris som är väldigt liten. Han är definitivt inte undernärd. Helt enkelt lagom på alla håll som han är.

Jag har även en 1½ årig sugga som är bara liiite högre i mankhöjd. De väger lika mycket, men hon skulle behöva gå upp ett par kilo till eftersom hon precis har diat 7 stycken kultingar och för tillfället är lite "kantig".

Mycket hellre än att visa på att minigrisen väger si eller så vore att säga grisen är x cm hög i mankhöjd, och y cm lång från svansrot till öronen som är en vedertaget att mäta längden på en minigris. Båda mina grisar är under knähöjd på mig (och jag är inte lång).

Det många har som referens när det gäller kilo på husdjur är vikten på en hund. En 30 kilos hund är mycket större än en 30 kilos minigris. Grisen har en helt annan kroppsform och är mycket kompaktare i sin kroppsbyggnad. Mycket hellre än att säga vikten på mina grisar säger jag höjd och längd.

Båda två är väldigt keliga och tillgivna. En minigris som behandlas rätt och blir en del av familjen kommer att bli ett utmärkt socialt och trevligt husdjur.

Jag fick ett samtal från en som var intresserad av att köpa en kulting och undrade om det var jag som hade en galt som vägde 8 kilo. Nej, det är det inte. Hoppas bara att de tar reda på hur gammal galten är också. Även en 3-månaders galt på 5 kilo kan vara fertil och ge kultingar. Men kultingarna kommer inte att stanna i växten vid 5 kilo för att pappa vägde så när de avlades.

Även om mina grisar inte är stora och jag lyfter dem utan större problem så är de definitivt inte lätthanterliga när de sätter den sidan till. Grisar är starka och en gris som inte vill gå in när jag tycker det är dags drar väldigt hårt.

En stor minigris är inte mindre tillgiven eller mindre kelen. Det är bara mycket mer att kela med.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser