Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisuppfödning?  (läst 4256 gånger)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Grisuppfödning?
« skrivet: 17 sep-05 kl 21:17 »
Funderar, som absolut nybörjare, på att börja föda upp grisar och undrar om någon kan ge mig några erfarenhetens råd. Har, om allt går som det ska, bara 2 ha mark men stor lada och en jävla massa kärlek att ge.
/Valma (darrandes inför det första steget mot Livet)
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Grisuppfödning?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-05 kl 14:34 »
Hej Valma!

Låter som en bra start tycker jag!

Jag har inte jättelång erfarenhet av grisuppfödning. På mitt jobb (en handelsträdgård) har vi ett par Linderödare, Truls och Lotta.
De är genbanksdjur, för att bevara lantrasen Linderödssvin.
Vi har haft dem sedan 2003. De har fått tre kullar, sammanlagt 29 kultingar.

Våra grisar har olika trähus (enkelt byggda) i olika delar av hagen, som går att delas av vid behov. Galten går i egen hage intill suggan och kultingarna.

Av erfarenhet tycker jag att det är bra att ha möjlighet att enkelt skilja av ett djur från de andra, och att möjlighet att hålla det i ett mycket begränsat utrymme (t ex vid veterinärbesök) utan att man ska göra ett helt projekt i ett akut läge. Låter bra med ladan.

Grisar behöver inte ett stort hus utan det bör vara lagom stort så att de lätt håller värmen och inte gör toa inne.

Beroende på hur marken i hagen ser ut och vad som växer där, och hur länge de ska gå på samma plats, behöver de troligen stödutfodras. Vi ger våra grisar kornkross, havrekross och grisfoder från Lantmännen (Odal). Vill man ha KRAV-märkt uppfödning måste man odla fodret själv eller köpa från KRAV-bonde.

Grisuppfödning är inget man blir rik på.

De sköter sig själva tycker jag. De behöver dock daglig tillsyn, mat morgon och kväll och på sommaren måste de ha tillgång till vatten/lerbad. Grisar kan inte svettas, så det är livsviktigt för dem att kunna svalka sig.

Man bör fundera över vattentillgången. Om de kan dricka vatten ur hink t ex, och om man kan lägga ut en slang (hur långt bort är hagen). Elstängsel, tillgång till el. De behöver bra halm i huset, mycket på vintern (de äter den också).

Ja, det finns mycket att berätta om grisar! säkert finns det mer erfarna grisskötare här på forumet än jag. Fråga på så ska vi se om jag kan svara!

Mvh! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Grisuppfödning?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-05 kl 15:35 »
Tack Alba, det låter ju som om jag skulle kunna klara detta. Och Truls och Lotta har jag ju faktiskt träffat (bor i Stockholm än så länge)!
Mvh/Valma
« Senast ändrad: 30 sep-06 kl 18:13 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser