Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart går gränsen för skador/röta på timmer?  (läst 15212 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« skrivet: 27 jun-18 kl 17:45 »
Slängde in denna fråga i en lite felplacerad tråd:
Vilka skador på ett 30-40 år gammalt torp, på timret, är ok att ha för att man ska rädda det? Kontra vilka som gör att det bara är att bränna?
(prospekterar lite så jag kan ställa in mig på ett utfall då jag väl tar mig in i torpet på riktigt)
Golvet har idag gett sig, det vet jag. Misstänker att det beror på att ventilationen i torpargrunden varit igenvuxen (hoppas). Någon stock är röten i nedankant. En eller två i en yttervägg. Några i den enda innerväggen som dessutom är putsad. (stående timmer med en/två liggande i botten.)
Vet ej årtal men enligt papper mellan 1809 Huvudfastigheten -1904 skattepapper :)

Det finns lite bilder, inte på röta/timmer, men strukturen överlag här: http://sayerbyr.wordpress.com
Har märkt att min kamera kan inte ta så små bilder som kan laddas upp här.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-18 kl 18:34 »
För att klara sig inom forumets gräns för bildstorlek brukar man få ta in bilderna i ett bildbehandlingsprogram och dra ner upplösning och/eller kvalitet lagom mycket.
Eller, om man vill slippa det mellansteget, kan man använda en gammal avlagd digitalkamera från den tid då stora minneskort var dyra, som kan ställas in för t ex 640 x 480 eller 800 x 600 -upplösning.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-18 kl 20:05 »
Vad är det som är 30-40 år gammalt?

Ett ej omhändertaget torp med rötskador brukar tarva att två-tre stockvarv byts ut.
Sedan handlar det om vart du vill lägga din tid och vad tanken är med torpet. Vill du bo "modernt" så är det sällan lönt att lägga ner tid på ett timmertorp. Men gillar du tanken på timrad stomme med allt vad det innebär så kan det vara värt insatsen.

Jämför med att ha ved som uppvärmning. Gillar man inte att hålla på med ved är det bättre att installera en värmepump.

Ska kolla länken när tid finnes

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
U

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-18 kl 20:06 »
Eller så kan man länka till nån extern bildtjänst som accepterar stora bilder, men då brukar de försvinna efter ett tag.


För att svara på frågan, som jag kan bara lite lite om, så skulle jag säga att så länge du inte har hussvamp måste du inte bränna. Det mesta går att laga, det handlar bara om tid, lust och pengar eller ännu mer pengar och en telefon.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-18 kl 20:07 »
Man måste inte bränna det även om man har hussvamp.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-18 kl 21:02 »
Ursäkta off topic, men man borde kunna länka thumbnails, eller göra såhär;

https://sayerbyr.files.wordpress.com/2018/05/8f46fa0d-f582-4cbb-b6d1-fb5fb8ed60ca.jpeg?w=816
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-18 kl 21:09 »
Vad är det som är 30-40 år gammalt?

Det är så länge sedan någon satt sin fot där och gjorde något åt någonting :)
Eftersom det redan idag inte har några bekvämligheter alls så kommer det att bygga på offgrid konceptet. En plats för rekreation.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-18 kl 23:21 »
Det är så länge sedan någon satt sin fot där och gjorde något åt någonting :)
Eftersom det redan idag inte har några bekvämligheter alls så kommer det att bygga på offgrid konceptet. En plats för rekreation.
Då skulle jag tycka att en lagning/renovering  hade varit bästa alternativet om den inte kräver jättemycket jobb. Börja med att riva ut det som är synligt dåligt, elda upp det. Sedan börja undersöka, ganska bryskt med kniv, börja nerifrån.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #8 skrivet: 28 jun-18 kl 07:55 »
Hej! Har du appen? Upptäckt att om jag laddar upp bild via appen (finns en grå ruta när man skriver inlägg som jag gör nu med text "Photos, files, videos" så verkar storleken på bilderna göras om automatiskt, om jag nu inte är ute och cyklar. Det var iallafall först när jag gjorde så som jag fick upp bilder utan att ändra dem själv.

Jag är verkligen inte expert men om rötan inte nått kärnan har jag fått rådet att hugga  bort det dåliga och ev ersätta med frisk bit. Olja in med linolja.
Angående golvet så har jag fått lära mig här på forumet att det kan handla om växtlighet eller att det tex ligger för mycket jord i torpargrunden, om golvet dessutom är täckt av tex plastmatta så kan det ha blivit för tätt (fast det kanske inte är så då det verkar varit övergivet sedan länge? Korkmattor ska vara snällare).

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #9 skrivet: 28 jun-18 kl 18:00 »
Det är så länge sedan någon satt sin fot där och gjorde något åt någonting :)
Eftersom det redan idag inte har några bekvämligheter alls så kommer det att bygga på offgrid konceptet. En plats för rekreation.
som jag ser det handlar det om ekonomi/arbetskostnad. Jag har ju varit med på åtskilliga projekt där man tror att det är kört men några skickliga timmermän gör stor skillnad.
ett ex. var gransholms herrgård där,när jag kom in i projektet, man höll på att i stort byta 1/3 av alla stockar på framsidans långsida. Anledningen var att huset stått obebott i 30 år och ingen brytt sig om underhållet.taket var i dåligt skick och en stor takläcka hade gjort att vatten runnit ner i stora salen på andra våningen,vidare ner i salen under och resulterat i att timmerväggen ruttnat såpass att stockarna ramlat ut. därmed hade ju också tak o golvbalkar lossnat som var fästade i väggen. taket i stora salen var dekorationsmålat och man ville rädda det.det hängde alltså bara i bakväggen . dock löste en skicklig timmerman allt på någon vecka,taket lyftes på plats med intakt måleriarbete,ytterväggen fick nya stockar och hela huset fick ett nytt yttertak. Så att ge sig på ett litet torp är inga problem. syllbyte o dyl. är ju egentligen inte svårt och att byta/laga stockar även mitt på en vägg är relativt enkelt. Finns ju massor av filmer på youtube där man visar hur det går till om man vill kolla. Annars är det ju enklast att ta hjälp av en timmerman van vid reparationsarbeten.
på mitt eget uthus bytte jag samtliga syllar själv och la nya balkar i golvet.Första var lite klurig med knuten men man lär sig fort.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #10 skrivet: 28 jun-18 kl 18:02 »
Nej Livat jag har inte appen. Försöker hålla allt så enkelt som möjligt. I bloggen kan jag dokumenteral lagra och presentera allt på ett enkelt sett som jag har kontroll på :)

Det har förmodligen med tidigare växtlighet att göra. Den är nu röjd. Så om något år bör nog ventilationen har stabiliserat sig lite och torkat ut ev. kvarvarande funkt. Dock är något fönster trasigt så det har nog ventilerat bra under många år. I min förhoppning så är det bara några stocker som behöver kapas och bytas ur. Har sett att en del har kapat som en trappa och sedan gjort motsvarande passbit. En enkel lösning som förmodligen håller många är mer än mig.

Men om jag tolkar det hela rätt så är det räddbart under vissa förutsättningar. Tack för dessa insikter. Det stärker min egna tro.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #11 skrivet: 28 jun-18 kl 23:20 »
Det går också att "fuska". Hissa upp huset med domkraft och ta bort de liggande stockar som är ruttna. Lägg in två vanliga 2"6 plankor eller vad som passar, och sätt in stående bitar av samma mellan dom så du får rätt höjd. Det kräver naturligtvis att du har panel både på utsida och insida eftersom det ser för tråkigt ut annars. Det kan vem som helst som är lite händig fixa, men att byta timmer måste man vara ganska skicklig för. Dessutom får du något rejält att fästa det nya golvet i.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #12 skrivet: 02 jul-18 kl 13:14 »
Nja “fuska” är väl inte min melodi. Metoden borde väl gå att använda även om jag lägger dit riktigt timmer?
Frågan är väl mer vart jag får tag på ett timmer som passar. Håller koll på blocket och det finns att få tag på. Hyfsat nära också. Bör väl säkerställa vad jag har för timmer och hur mycket som behövs först.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #13 skrivet: 02 jul-18 kl 20:03 »
Nja “fuska” är väl inte min melodi. Metoden borde väl gå att använda även om jag lägger dit riktigt timmer?
Frågan är väl mer vart jag får tag på ett timmer som passar. Håller koll på blocket och det finns att få tag på. Hyfsat nära också. Bör väl säkerställa vad jag har för timmer och hur mycket som behövs först.
timmer brukar inte vara svårt att hitta. Har du någon timmerman hyfsat nära lär denne ha ett lager,likaså byggnadsvårdsbutikerna. Bönder brukar också ha liggande i sina förråd.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #14 skrivet: 02 jul-18 kl 23:25 »
Om det bara handlar om några stockar är det inte alls oöverkomligt att skräda dem med bila på gammalt vis. Det ser ju ut att växa granar kring torpet ditt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #15 skrivet: 03 jul-18 kl 02:51 »
Nja “fuska” är väl inte min melodi. Metoden borde väl gå att använda även om jag lägger dit riktigt timmer?
Frågan är väl mer vart jag får tag på ett timmer som passar. Håller koll på blocket och det finns att få tag på. Hyfsat nära också. Bör väl säkerställa vad jag har för timmer och hur mycket som behövs först.

Tex min granne har en bondsåg.
Ligger man bra till i planeringen så beställer man stock i rätt längd på höstkanten och får dom sågade i rätt dimensioner under tidig vår.
Sedan bör man låta stocken torka tillräckligt för att den ska vara lämplig att montera.

Det är det som är det tråkiga, lång planering och förberdelsetid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #16 skrivet: 03 jul-18 kl 10:20 »
Det står timrade hus och faller ihop lite här och var, så åk runt och titta efter ett sådant i lagom storlek om du vill ha färdigt väggtimmer. Men arbete blir det... Den som vill bli av med ett fallfärdigt hus vill ju inte bli av med bara några stockar från en vägg.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #17 skrivet: 03 jul-18 kl 14:31 »
Timra hus är inte enkelt för en som inte gjort det förr. Att byta stockar nederst i ett befintligt timmerhus är ännu värre. Man skall ju helst få till knutarna någorlunda så inte stockarna lossnar och glider ut i framtiden... Eller att det blir otätt och ett ständigt golvdrag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #18 skrivet: 03 jul-18 kl 15:15 »
Det finns gott om mossa i skogen ;D ;D

Vill man inte riskera att behöva rätta till sina eventuella fel skall man nog ta hjälp av en som kan. Fördelen med ett litet torp som man äger själv är att det kan faktiskt inte bli så allvarligt. Det kan å andra sidan bli hur dyrt som helst om man lejer för att renovera enligt dagens tolkning av byggstandard under 17-1800-talet.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #19 skrivet: 03 jul-18 kl 15:34 »
Ni är så kloka.
Då har jag massor att gå på när jag väl kommer in i torpet.
Kanske får anledning att dra ihop ett knytkalas när det väl är dags? :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser