Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläktmotor  (läst 2602 gånger)

ab

  • Inlägg: 71
Fläktmotor
« skrivet: 27 jan-22 kl 14:18 »
Jag använder en gammal Skogma flisstoker från -70 eller början av 80-talet. På den sitter en liten fläkt som förser härden med luft, jag skulle i vissa lägen vilja ha möjlighet sänka varvet lite på denna. Finns det någon här som är duktig på el och kan detta? Eftersom motorn är liten finns funderingar på om det är möjligt att använda en vanlig dimmer som finns till belysningar eller fungerar inte det till motorer? Det har suttit en liten skylt limmad på motorn men den är delvis borta så det går inte att se vad som stått på den men det är fyra trådar som kommer ut från motorn, en svart som är kopplad till fas och en grön till nolla samt en gul och en röd som är sammankopplade (?) (kopplar man isär dessa båda så stannar motorn) Ingen kondensator finns med i sammanhanget.
Tacksam för hjälp att lösa detta Mvh ab

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #1 skrivet: 27 jan-22 kl 15:36 »
Är det en kollektormotor eller en asynkronmotor? Matas den direkt med 230 V AC från elnätet eller med någon annan spänning?

Det går ofta att sänka varvtalet på båda sorternas motorer med en dimmer (ännu hellre en sådan som sitter i fartreglaget/strömbrytaren på en borrmaskin än en dimmer avsedd för belysning.  Dock förekommer det att asynkronmotorer inte mår bra av att gå med sänkt varvtal, eftersom den stora eftersläpningen gör att det blir mycket värme i rotorn, den värmen sprider sig via axeln till lagren och kan få "självsmörjande" glidlager att torka ut i förtid, eller också kan fettet smälta och rinna bort ur kullager.

Om inte motorns energiförbrukning eller ljudet från fläkten är störande, så kanske man istället kan minska draget genom att strypa luften på lämpligt sätt.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #2 skrivet: 28 jan-22 kl 22:38 »
Tack för svar, det heter väl asynkron för det är inga kol i den. Jag har provat att strypa luften men får inte tillräckligt bra resultat av detta, därför vill jag prova att sänka varvtalet istället.  Kan man bara koppla dimmern på ingående fas då? Vad är de andra båda tåtarna till som är sammankopplade?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #3 skrivet: 30 jan-22 kl 11:37 »
Syns det inte på någon typskylt på motorn, lapp på insidan av kopplingslådan, eller schema i manualen för pelletsbrännaren, hur det hela är kopplat?

En gissning är att motorn är omkopplingsbar för 115 respektive 230 V nätspänning. Två likadana lindningar som ska parallellkopplas vid den lägre spänningen respektive seriekopplas vid den högre spänningen.

Ja, i princip ska det räcka med att lägga dimmern i serie med inkommande fas. Men eftersom en asynkronmotor, till skillnad från t ex en glödlampa, är en "levande" last, så kan det tänkas att det blir svårt att få stabilt varvtal med en sådan enkel dimmer som bara läggs i serie med lasten. De dimmers som även har nollan ansluten till reglerkretsen, är bättre i sådana sammanhang.  Har du väl konstaterat hur mycket du vill sänka varvtalet, så kan du ta bort dimmern och ersätta den med en kondensator i serie för att ta ner spänningen lagom mycket.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #4 skrivet: 31 jan-22 kl 21:14 »
Det stämmer! Kommer ihåg nu när jag blev påmind om det att det stod 115/230 V på skylten när den satt på motorn för flera år sedan, nu är det bara en liten bit av den kvar..  Jag vill ha så det går att justera varvet lite beroende på kvalitén på bränslet för tillfället så det blir att söka efter en dimmer med nolla förstår jag nu då, var man nu kan hitta en sådan  ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #5 skrivet: 31 jan-22 kl 22:51 »
Prova med "dimmern" eller triac-styrningen som sitter inbyggd i strömbrytarknappen på en varvtalsreglerad borrmaskin (nätansluten, inte laddbar). Den är ju gjord för att styra en elmotor med.
Liknande saker kan man också hitta i t ex pedalen till en symaskin (fast äldre sådana har bara ett reglermotstånd), varvtalsregleringen i en matberedare eller en del köksfläktar med steglös varvtalsinställning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #6 skrivet: 28 jun-22 kl 16:18 »
Hur har det gått?

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #7 skrivet: 17 feb-23 kl 21:02 »
Hej igen. Ursäkta sent svar men tiden har inte medgett att fixa med detta förrän nu. Införskaffade en gammal borrmaskin med denna funktion som du Torbjörn föreslog, jag tyckte det verkade som en genialisk ide men i verkligheten visar det sig att fläkten bara murrar och snurrar med lite lågt varv tills man drar på full effekt då går fläkten igång på full fart så något lagom mellanläge uppnås inte. Kan det vara ide att prova med en annan borrmaskin eller symaskinspedal som du föreslog? Denna borrmaskinen är märkt med 500W Och fläkten står det 400W på.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #8 skrivet: 17 feb-23 kl 22:36 »
Prova att lägga ett belastningsmotstånd parallellt med fläktmotorn och se om fartregleringen från borrmaskinen fungerar bättre då.
Lämpligt motstånd skulle kunna vara t ex en halogenlampa (typ byggstrålkastare) på 150 W eller någon slags värmeelement i ungefär samma storleksordning (frostvakt, större lödkolv, skotork, hårkrullningsanordning etc).

 

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #9 skrivet: 27 feb-23 kl 19:47 »
Nu har jag provat att koppla lödkolv på 190w både paralellt och i serie,  en på 75w på samma sätt och även båda dessa ihop men inget bra resultat  :-\   Antingen snurrar knappt fläkten utan det bara murrar lite i den eller så märks ingen skillnad alls. Vad jag dock inte vet med den här fläkten är om det är kol i eller inte, det är en plastkåpa runt motorn som tillverkarna varit snälla att skruva ihop men några slags engångsskruv där skallarna är utformade på ett sätt att det tydligen inte ska gå att skruva ur dessa skruvar utan bara i  >:(

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #10 skrivet: 03 jan-24 kl 21:35 »
Dags att blåsa liv i fläktresonemanget igen. Har nu fått veta att det lär inte vara alla enfasmotorer som går att reglera varvtalet på ::) Har nu köpt en annan fläkt som skulle vara avsedd att reglera varvtalet på och även en dimmer som ska vara avsedd för en motor av denna storlek, regleringen fungerar dock inte tillfredställande för efter någon eller några minuter ändrar sig varvet på fläktmotorn! Det antingen ökar eller minskar så att ställa in det på lämpligt varvtal har visat sig vara omöjligt  :(
Kan det vara så att det måste vara en kondensator med i spelet? Förstår mig inte på el scheman så bifogar bild på det som står på fläkten och hoppas på att någon kan hjälpa mig förklara vad det betyder?  Mvh
 "Filen är för stor" Står det, finns det något man kan göra åt det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #11 skrivet: 03 jan-24 kl 22:06 »
Ta in bilden i ett bildredigeringsprogram och dra ner upplösningen eller komprimera den hårdare, så att den blir max 192 kB.
Om du har en PC med Windows finns ett bra gratisprogram som heter IrfanView. I äldre MS Office finns det också ett bildredigeringsprogram som fungerar bra. Om du har Linux så finns nog det något mer svåranvända men mångsidiga Gimp med som standard.

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Fläktmotor
« Svar #12 skrivet: 03 jan-24 kl 22:39 »
Beroende på vilken kamera-app du har så kan det gå att justera där, 1280x720 bör fungera.
man kan ladda upp på sidor som https://postimages.org/ - antagligen inte klokt för bilder man ogärna sprider

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Fläktmotor
« Svar #13 skrivet: 04 jan-24 kl 10:57 »
"Filen är för stor" Står det, finns det något man kan göra åt det?
Det finns några olika sätt att fixa det på, mer eller mindre krångliga sätt.
Jag tycker att det enklaste är att ladda upp bilden på en annan websida (t ex den som von tratt länkar till) och länka till bilden härifrån. Då får man en stor bild att visa här.

Min personliga favorit är "Webnode". Det är en gratistjänst, men man måste registrera sig först. Det är relativt enkelt att förstå sig på hur det fungerar på den sidan.
När man laddat upp bilden högerklickar man på bilden, väljer "kopiera bildlänk, klickar på "Skriv svar" i aktuell tråd här, klicka på "Infoga bild" (knappen med en liten röd ram och något inuti ramen), klistrar in adressen mellan img-hakparenteserna. Då ska bilden synas i tråden som här nedanför.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #14 skrivet: 04 jan-24 kl 21:19 »
Bild

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #15 skrivet: 04 jan-24 kl 21:23 »
Tack för era tips, här är en bild i kraftigt kapad version, kan det vara till någon lösning på mitt problem?  ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #16 skrivet: 04 jan-24 kl 22:48 »
Schemat betyder att motorn ska få nätspänning ansluten mellan U1 och U2 , och motorns startkondensator ska ligga mellan Z och U2. Prylen som är inritad t v om lindningarna är troligen ett överhettningsskydd.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Fläktmotor
« Svar #17 skrivet: 05 jan-24 kl 09:02 »
Tack för det.
Nu blir nästa fråga om en startkondensator även kan göra att fläkten håller sig på konstant varvtal eller om den bara hjälper till att starta motorn? Som det nu är kör jag helt utan kondensator, och vilken storlek ska det isf. vara? Jag har en kondensator till en kylskåpskompressor, kan det fungera? Fläkten är på 400w

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Fläktmotor
« Svar #18 skrivet: 05 jan-24 kl 11:58 »
Styrning av enfas asynkronmotorer verkar allmänt bökigt. Tänk igen om det inte går att lösa mekaniskt. Men jag är, som vanligt, inte expert.
--
Se upp med motorkondensatorer, det är lite förvirrat men kort sagt är startkondensatorer inte lämpliga att använda som i ditt fall, men rätt kondensator (drift-) kan råka kallas startkondensator. Kylskåpskompressorn kan ha endera typ ;D. Förhoppningsvis har motorn dokumentation eller typskylt som ger besked om rätt värde. Jag vet inte om kondensator hjälper med regleringen. Jag vet inte varför motorn fungerar bra(?) utan.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fläktmotor
« Svar #19 skrivet: 05 jan-24 kl 13:31 »
Använd det kondensatorvärde som står på motorns typskylt.  Saknas uppgiften, får du prova dig fram med olika kondensatorvärden. För liten kondensator medför dåligt startmoment, för stor kondensator leder till att motorn blir onödigt varm och brummar då den går med full fart.
Om båda lindningarna i motorn är likadana, kan du också mäta spänningen över den lindning som ligger i serie med kondensatorn när motorn går med full fart och full belastning, då bör den vara ungefär lika med nätspänningen. Om spänningen över hjälplindningen är lägre, är kondensatorns värde för litet och vice versa.
Men många enfas asynkronmotorer som inte är tänkta att kunna reverseras enkelt, har olika data på lindningarna (dels för att spara koppar och dels för att komma undan med en mindre och billigare kondensator). Där är det inte alls självklart att det ska vara samma spänning över båda lindningarna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 7 användare (1 dolda)
alternaiv, xaelanar, Radar, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser