Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det sådana i Sverige ?  (läst 7007 gånger)

Silverkon

  • Inlägg: 61
Finns det sådana i Sverige ?
« skrivet: 02 apr-07 kl 23:37 »
Skulle vilja få tag på getter som dessa i denna filmen:



 :P :P :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 06:45 »
Varför det?  De mår ju helt klart inte bra, och bara sättet att skrämma dem för att filmaren ska kunna få sina bilder.  Att de inte skäms!!! :-X :-X :-X
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Cedala

  • Gäst
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 08:44 »
Stackars getter.....  :'(

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 14:41 »
De mår inte dåligt av det och det är en naturlig mutation som är över 100 år gammal. Vuxna getter kan hantera svimmningen och själva välja hurpass länge de ska vara paralyserade.
de kallas för myotonic goats eller wooden leg goats (finns några fler namn på dem) och de finns inte i Sverige. De finns bara i USA -texas och tenneese.
Här en länk med mer info: http://www.ansi.okstate.edu/breeds/goats/myotonic/index.htm

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #4 skrivet: 03 apr-07 kl 19:20 »
Nej, Balbina, nu har jag tittat på filmen flera gånger, och det hörs ett ängsligt bräkande varje gång (utom en) då någon faller.  Jag tolkar det som ungefär "Neej, inte nu igen!!"  Och hur skulle Du själv gilla att bli jagad med parasoll för att någon skulle kunna filma hur Du faller?

Varför avla på en defekt?  Avla bort defekten om du ska behålla rasen...  Bara föreställ Er vad som skulle hända om ett rovdjur kom på "besök" i den fållan...   >:(   :-X

Att mutationen kunna bli 100 år gammal beror ju bara på att dumma människor tyckt det vara kul att se djur falla.  Och om du skrattar åt andras olycka, så ska du SKÄMMAS!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #5 skrivet: 03 apr-07 kl 21:03 »
Hupps... har du överhuvudtaget läst det som stog i länken jag skickade???
Anledningen till att de faller har med hormonerna som utlöser flyktbeteende att göra. Och de mår INTE dåligt av det. Då det är precis samma hormoner som får dig att springa från något farligt. Bara att i detta fall så stannar det i musklerna och får dem att stelna till ( liknande beteende finns hos andra djurarter, naturligt) Menar du att varje gång en get bräker så håller den på att dö av skräck??? Då ska jag nog avliva alla mina getter med en gång då mår de nog fruktansvärt dåligt. Man ska inte ha för mycket männskliga perspektiv på saker och ting.
sedan är det ju knappast schysst att jaga dem för att lyckas fånga beteendet på film men kan knappast tro att ett filmteam har lust att stå och vänta en vecka på att beteendet ska inträffa.
Det finns fler djur som "faller döda" till marken för att lura fienden. Bla. flera arter fåglar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #6 skrivet: 03 apr-07 kl 22:43 »
Jaha, jag vet väl inget om getter, då.  Att vilja fly och sen inte kunna är ju den klassiska mardrömmen, men det är förstås bara människor som drabbas av det.  Och nej, jag klickade aldrig på någon länk på Din sida, läste bara texten.  Och där framgick det att det var fråga om klassisk inavel för att få fram en ny ras, förlåt, linjeavel heter det visst.  Men det är lik förbannat inavel och lik förbannat att avla fram en defekt i stället för att avla bort den.

Om Du inte kan skilja mellan ett glatt ljud från en get och ett som uttrycker olust, så rekommenderar jag Dig att prata med Dina djur mera, och höra efter vad de tycker.

Och jag tycker fortfarande att den som tycker det är roligt när någon annan faller ska skämmas.  Vad är annars anledningen till att man avlat fram den här egenskapen hellre än att försöka få bort den?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Silverkon

  • Inlägg: 61
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #7 skrivet: 04 apr-07 kl 01:14 »
Men alla köttraser då ? varför avlar man på dem om djuren lider ? tex korasen Belgian Blue , vid 6 mån ålder är den så stor att den inte kan stå upp. alla kycklingar som växer snabbare än normala tror du inte dom får växtvärk ?

Detta är en gen som FINNS ute i naturen inget "VI" har avlat fram , vi har bara tagit hand om getterna som hade denna genen för 100 år sedan som man har gjort med alla andra djur vi har idag.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #8 skrivet: 04 apr-07 kl 05:25 »
Men alla köttraser då ? varför avlar man på dem om djuren lider ? tex korasen Belgian Blue , vid 6 mån ålder är den så stor att den inte kan stå upp. alla kycklingar som växer snabbare än normala tror du inte dom får växtvärk ?

Detta är en gen som FINNS ute i naturen inget "VI" har avlat fram , vi har bara tagit hand om getterna som hade denna genen för 100 år sedan som man har gjort med alla andra djur vi har idag.

Om Du tycker att man ska avla på Belgisk Blå eller broiler, så får Du ju det.  Men jag tror Du är ganska ensam om den åsikten på det här forumet, där de flesta faktiskt bryr sig om hur djuren har det.

Varför man gör det?  För att det är lönsamt, förstås!  Liksom det är lönsamt att låta folk jobba för svältlön, och att köra sönder hela ekosystemet med fossila bränslen.  Och bomba tusentals oskyldiga för att få fatt på dem.

Och visst finns det diverse krokota gener ute i naturen, exempelvis genen för bröstcancer.  Men det betyder inte att vi bör eftersträva att våra husdjur bär på dessa gener.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Cedala

  • Gäst
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #9 skrivet: 04 apr-07 kl 10:48 »
Om ni läser NOGA i länken som Balbina hade i sitt första inlägg, så framgår det TYDLIGT att de inte mår dåligt. Detta lugnade mej iaf!

F. ö. bräker min nye bock VÄLDIGT mycket, medans min första get jag tog hem inte sa någonting på flera dagar. Hur ska jag tolka det?? Att geten mådde dåligt när hon kom hit, eller att min bock (som går helt lös (FRI SOM FÅGELN))bara vill "hem" till sin mamma igen??? Och i så fall, varför springer dom inte härifrån så fort dom bräker om dom mår dåligt??

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #10 skrivet: 04 apr-07 kl 12:14 »
Trollmor: jag har bättre koll på mina getter än vad du tror, de mår fantastiskt bra. (du får gärna komma hit på ett besök om du tvivlar)
Men man ska akta sig för att lägga in mänskliga perspektiv på djuren.
Dessutom är detta som sagt en gen som finns helt naturligt i naturen och som hjälper många djur att klara sig undan fienden genom att fienden blir förvånad och det finns även rovdjur som aldrig skulle få för sig att ta döda byten. exempel på djur som har god nytta av genen är: vissa arter av duvor och vissa arter grodor.
Att getterna beteer sig så här är inte fråga om inavel/linjeavel som har fått fram genen utan en naturlig mutation/vidareutveckling av en gen. Denna ras är från början en vanlig köttrasget inga konstigheter med detta.
Jag föreslår att du läser min länk noga då den innehåller ren fakta och inte är vinklad av ett speciellt rasförbund som vill propagera för sin ras. Läs länken innan du fortsätter spekulera Tack....

Almásy

  • Gäst
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #11 skrivet: 04 apr-07 kl 14:26 »
Oavsett om dessa djur mår bra eller inte, så undrar jag varför det finns en önskan att släpa hit nya raser. Vad är det för fel på lantras- och allmogegetter?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #12 skrivet: 04 apr-07 kl 16:03 »
 Getter och Gäss är väl dom enda "Bondgårdsdjur" jag aldrig haft så egentligen kan jag väl inte uttala mig :) Men här hos mig som har en hel del björn, lo och en och annan strövar-varg så skulle det nog vara väldigt opraktiskt med djur som lägger sig ner när faran kommer.
 Det är VÄLDIGT krångligt att importera klövdjur (från vissa länder omöjligt har jag för mig)så man ska nog ha starka själ för att göra det.
                                   Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 16:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #13 skrivet: 04 apr-07 kl 17:16 »
Ja det är fruktansvärt svårt med import av just klövdjur och dessa getter säljs tydligen inte till export heller.
Håller med Charlotte och tror att sådana getter i björnmark blir kortlivade...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #14 skrivet: 04 apr-07 kl 23:05 »
Fler av er missar poängen. Att, getter mår inte bra av att ständigt skrämmas. Oavsett defekta gener eller om dom mår illa av själva symptomerna eller inte. Jag skulle inte komma på tanken att åbäka mig på det viset i NÅGON gethage. Oavsett intentioner, ras eller något annat. Ja, det skulle vara eldsvåda eller annan fara då.....

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #15 skrivet: 05 apr-07 kl 00:03 »
Fler av er missar poängen. Att, getter mår inte bra av att ständigt skrämmas. Oavsett defekta gener eller om dom mår illa av själva symptomerna eller inte. Jag skulle inte komma på tanken att åbäka mig på det viset i NÅGON gethage. Oavsett intentioner, ras eller något annat. Ja, det skulle vara eldsvåda eller annan fara då.....

Men vem har sagt att de brukar skrämmas hela tiden då??? Du vet ju inte om de skrämde getterna bara just för inslaget.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #16 skrivet: 05 apr-07 kl 00:32 »
Men det räcker väl med en gång för att det ska vara korkat. Och jag skrev "oavsett intention".
« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 00:32 av Gruff »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #17 skrivet: 05 apr-07 kl 00:55 »
Trollmor: jag har bättre koll på mina getter än vad du tror
Det var ju just därför jag föreslog att Du skulle prata MED dem.

(Och jag googlar lite, därför dröjer mitt nästa inlägg.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #18 skrivet: 05 apr-07 kl 10:38 »
Men det räcker väl med en gång för att det ska vara korkat. Och jag skrev "oavsett intention".

Visst är det det.

Trollmor: jag "pratar" inte med mina djur (djur kan nämligen inte prata så jag tycker ordet använd på fel sätt)... jag kommunicerar.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Finns det sådana i Sverige ?
« Svar #19 skrivet: 05 apr-07 kl 12:12 »
Men vet ni vad. Det var typ en sån jag hade en gång..
Pratade om det i en annan tråd. Nämligen om olika raser.. Jag trodde mig bestämt att jag hade haft en egyptisk bock. (Fast han var nog inte riktigt ren) O han föll omkull precis så där. Hon jag köpte bocken av sa att det var epilepsi. Men klart var att han kunde nästan framkalla det själv så fort nåt gick emot han.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 4 användare
addebadde, Jona d, Sundance, Elinor Askmar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser