Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 79575 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #140 skrivet: 02 okt-15 kl 17:22 »
 :D...Min plog fungerar bra i redan brukad mark...i tuffare mark slits stora tuvor med tycker jag..blir tufft...

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #141 skrivet: 02 okt-15 kl 19:47 »

@Toll: forts: plöja med BCSen är en skonsammare variant än att fräsa, så det är bra grundtanke tror jag. Men för att bryta vallen behövs kanske något kraftfullare? Ytterligare förslag: plöj upp åsar/lister, genom att vända upp jorden från båda hållen mot en ås. Täck dessa och täckodla, om det ska bli grönsaksland. Ska det bli spannmål eller vall så kanske det är bäst att leja hjälp med plöjning eller skaffa jordbrukstraktor. Men om det inte är för stor bit så går det kanske att fortsätta som du börjat också. Frågan är bara hur du får isär kokorna sen.

Det borde gå att köra fräsaggregatet grunt, i bara svålen och sedan plöja. 

Eller kan man förstås fixa till en rist också, men fräs finns väl redan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #142 skrivet: 02 okt-15 kl 23:17 »
 :D ...Kollade BCS amerika...Dom rekommenderar laddning med ca 34kg vikt per hjulsida plus ett snäpp större hjul nog för större markfrigång om man plöjer djupt. Deras plogar har knivrist såg jag. Vad jag förstår väger en proffs BCS ca 90kg utan fräsaggregatet på. Då hamnar man  runt 160kg eller mer med deras laddning...Men som sagt man får prova sig fram eftersom man har olika markförhållanden...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #143 skrivet: 03 okt-15 kl 00:23 »
Det borde gå att köra fräsaggregatet grunt, i bara svålen och sedan plöja. 

Eller kan man förstås fixa till en rist också, men fräs finns väl redan.

Visst det blir även billigast att använda befintlig utrustning först

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #144 skrivet: 03 okt-15 kl 20:36 »
 :D ...Forskat lite om plogar...kollat lite... Ser att både Husqvarna och Stihl Viking säljer plogar utan skivristar, tycker dom borde upplysa om användningsområde på dom likaså Texas dk. Brukad jord gäller för dom eftersom dom är ristlösa. Kollar man den gamla videon på honda 400 så ser man att plogen är utrustad med rist. Försökte uppskatta vikten på min maskin med plog och vikter, tror jag ligger någonstans mellan 115-120kg. Övrigt mixtrat lite med plogen fixade dit ett läge till på den ,kan luta den mer . Balanserade även maskinen med lite mer frontvikt. Syns inte på bilden där man tar en paus i det tunga höstplöjandet  :D ...vikten tillkom senare efter experiment...måste ju öva lite  :D .






Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #145 skrivet: 04 okt-15 kl 10:01 »
 :D...Hittade en video med en gammal tvåhjulstraktor som plöjer original grässvål, sedan körs det över med tallriksharv. Tallriksharv fungerar väl lite som fräsning fast fräsning är effektivare. Vid jordbearbetning på hösten ska väl jorden inte bearbetas för fint blir väl då packad under viloperiod. Då har man ju alternativ...Bara grovfräsa på hösten...Eller först grovfräsa sedan plöja med vanlig plog, går ju även att använda en kupplog.

https://www.youtube.com/watch?v=wd3TWSgegaw

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #146 skrivet: 13 okt-15 kl 20:45 »
 :D...Här är en sida med tydliga bilder på en plog med skärhjul...Kan vara en bra utgångspunkt om man vill experimentera med att bygga plogar...

http://www.tractorbox.co.uk/forum/printer_friendly_posts.asp?TID=7260

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #147 skrivet: 14 okt-15 kl 19:16 »
:D...Hittade en video med en gammal tvåhjulstraktor som plöjer original grässvål, sedan körs det över med tallriksharv. Tallriksharv fungerar väl lite som fräsning fast fräsning är effektivare. Vid jordbearbetning på hösten ska väl jorden inte bearbetas för fint blir väl då packad under viloperiod. Då har man ju alternativ...Bara grovfräsa på hösten...Eller först grovfräsa sedan plöja med vanlig plog, går ju även att använda en kupplog.

https://www.youtube.com/watch?v=wd3TWSgegaw

Kul att se. Inte så jättetung tvåhjulare, som orkar med detta. Men han skumplöjer bara, jorden ser lätt ut och trots att det inte varit plöjt på länge ser grässvålen inte särdeles tjock ut.
Bra utrustning med skivrister och inställningsmöjligheter för plogdjup.

Även intressant att se tallriksharv till tvåhjulstraktor. Lätt tallriksharv har vad jag vet måttligt dragkraftsbehov. Genom att redskapet inte är motordrivet är det skonsammare mot jorden än en jordfräs.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #148 skrivet: 15 okt-15 kl 16:55 »
 :D...Tallriksharven är väl rätt lik fräsmaskin.Är väl på hösten man inte ska pulvrisera för mycket...Här står lite om redskap...

http://www.dpi.nsw.gov.au/agriculture/resources/soils/structure/cultivation

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #149 skrivet: 15 okt-15 kl 23:01 »
 :D...Tänkte på det här med fräsning, jag monterar ju bort hjulen på min maskin och sätter fräsklorna där vilket betyder att jag kan reglera fräsningens effekt väldigt bra...Fräser jag på lägre växel och lägre gas blir den som en hacka  :D väldigt skonsamt...Hur det är på maskiner med bakmonterade aggregat vet jag inte, kanske inte samma möjlighet där att reglera hastigheten på klorna...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #150 skrivet: 15 okt-15 kl 23:14 »
:D...Tallriksharven är väl rätt lik fräsmaskin.

Tallriksharven drivs endast genom dragkraft. Jordfräs drivs genom kraftöverföring till roterande axel.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #151 skrivet: 15 okt-15 kl 23:42 »
...Drivning annorlunda men resultatet av  jordbearbetningen är väl ända rätt lik.  :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #152 skrivet: 16 okt-15 kl 19:53 »
:D...Tänkte på det här med fräsning, jag monterar ju bort hjulen på min maskin och sätter fräsklorna där vilket betyder att jag kan reglera fräsningens effekt väldigt bra...Fräser jag på lägre växel och lägre gas blir den som en hacka  :D väldigt skonsamt...Hur det är på maskiner med bakmonterade aggregat vet jag inte, kanske inte samma möjlighet där att reglera hastigheten på klorna...

Helt klart blir det skonsammare ju långsammare knivarna roterar. Din variant kräver dels att hackorna sitter på drivaxeln, dels att det finns tillräckligt låga växlar. En vanlig motorhacka (som oftast kallas jordfräs) med knivvalsen som enda axel och endast en växel (dvs ingen valmöjlighet), därtill oftast med hög rotationshastighet är ju inte skonsam utan bland det värre man kan plåga sig själv och sin jord med (även om det förvisso finns bättre och sämre även bland dem).

...Drivning annorlunda men resultatet av  jordbearbetningen är väl ända rätt lik.  :)

Blir den det? Jag har inte sett hur det blir med tallriksharv efter tvåhjulstraktor, men efter traktor blir det väl som ett mellanting mellan plöjning och harvning, ungefär, medan jordfräsning ger mer pulverartad struktur. Framför allt kan man snabbare skada jorden med fräsen. Det går snabbare att gå över gränsen.

Dock respekterar jag att många ändå tycker att det funkar att fräsa jorden nån gång per år. Det beror på diverse omständigheter om och hur länge detta funkar, men en del får det att funka och växa bra. Eventuella problem tror jag visar sig dels om man slutar fräsa, dels om man går över gränsen så jorden inte ens svarar på fräsning, för att den blivit för trött eller nåt sånt.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #153 skrivet: 17 okt-15 kl 12:28 »
 :D...Jag tycker fräsning på våren om man nyanlägger ett land är smidigt...gå över landet några gånger med en veckas mellanrum...När landet är etablerat kan man ta det lugnare. Finns för och emot om fräsning...Läste om en bonde som föredrog att dra en fräs efter traktorn, behövde bara köra över någon gång...menade på att han fick köra massvis med gånger med tallriksharv och då riskera att få rejäl jordpackning....

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #154 skrivet: 18 okt-15 kl 15:24 »
Finns för och emot om fräsning...Läste om en bonde som föredrog att dra en fräs efter traktorn, behövde bara köra över någon gång...menade på att han fick köra massvis med gånger med tallriksharv och då riskera att få rejäl jordpackning....

Jag kan på rak arm inte se något fel i den bondens resonemang. Kanske fanns det något tredje alternativ, men det kan jag inte bedöma. I alla händelser visar ditt exempel att det finns det många olika sidor av saken.

Ditt exempel visar ju också skillnaden mellan en jordfräs och en tallriksharv. Jordfräsen gör mycket mer arbete i ett kördrag, eftersom den bearbetar jorden mer intensivt och rätt använd även mer effektivt. Därför kan man också mycket snabbare göra skada med en jordfräs, om man använder den på olämpligt vis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #155 skrivet: 13 maj-16 kl 15:17 »
 :D...I år har jag inte använt fräsklorna, bara harvat...gör nytta att höstplöja  :D ...Potatisen satt...förundras varje gång för hur snabbt det är gjort....

Hittade en video på en snubbe som brukat jorden varje år med sin maskin inköpt 84:a...

https://www.youtube.com/watch?v=QafowG40IRQ

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #156 skrivet: 29 maj-16 kl 02:31 »
 :D :D....Fick mer potatis..Bara ut med original Hondan...Räckte med harven...sedan kupen...Nice....  :D...Tvåhjulstraktor gör jobbet lätt  :D---en maskin man skulle haft från början....Har man stålarna så är det inget att tveka på....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #157 skrivet: 01 jun-16 kl 16:14 »
 :D...Fint och kupa lite potatis....


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #158 skrivet: 22 jun-16 kl 23:27 »
 :D ...Så då har man bytt packbox på en sida, väntar med den andra sidan för där är det tätt...Var ju en liten läcka där...Köpte original Honda packboxar från KFM-Motorräder i Tyskland...Är väl halva priset mot vad dom kostar här  :D.... Jobbet enkelt...Bara att smätta dit packboxen  :D...









Klart  :D


andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #159 skrivet: 23 jun-16 kl 09:17 »
Trevligt mek!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser