Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torrdass inomhus  (läst 14735 gånger)

ozzy

  • Inlägg: 162
torrdass inomhus
« skrivet: 18 jul-06 kl 00:01 »
vi har flyttat in dasset och skiter numera i tunna som vi tömmer i den nybyggda latrinkomposten. det är så jävla äckligt! Det är stora likmaskar i bajset och det luktar ut även fast vi urinseparerar och använder torv! hur gör folk?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:torrdass inomhus
« Svar #1 skrivet: 18 jul-06 kl 00:16 »
Vi kalkar.

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:torrdass inomhus
« Svar #2 skrivet: 18 jul-06 kl 00:19 »
aha! men slänger ni i torv också? försvinner maskarna om man kalkar? antar att maskarna kanske är bra i komposten men äckliga  tunnan...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:torrdass inomhus
« Svar #3 skrivet: 18 jul-06 kl 00:54 »
Sorry, hastade lite när jag svarade för att jag hade bråttom. Jo, torv för att suga ev. fukt och neutralicera "vissa" dofter. Kalken är mot fluglarverna. En burk med metallock med hål i fungerar som ströare. Och så är det bra med en näve jord lite då och då för att grunda en bra flora för komposteringen sen.

Förr målade man också dass blått. Det tycker visst inte flugorna heller om.

Hemikring

  • Gäst
Re:torrdass inomhus
« Svar #4 skrivet: 18 jul-06 kl 07:50 »
Jag hade problem med fluglarver tills jag satte ett tätt lock på tunnan, så inte flugorna kommer dit. Lukten blir mindre när jag strör på en näve sågspån efter besöket.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:torrdass inomhus
« Svar #5 skrivet: 18 jul-06 kl 08:01 »
Det gäller bara att komma ihåg locket när det är bråttom.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:torrdass inomhus
« Svar #6 skrivet: 18 jul-06 kl 10:35 »
ozzy:
Jag kör utan lock ;D , och utan torv, men däremot häver jag på lite aska på skiten. Det är basiskt precis som Gruff´s kalk, så det funkar likadant.

Jag antar att fluglarverna blir översmickrade av att få heta "likmaskar"...passa dej så det inte är nån ilsk sportfiskare här bara, i deras värld kan dessa små djur aldrig heta annat än "maggot" :D .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:torrdass inomhus
« Svar #7 skrivet: 18 jul-06 kl 13:56 »
åh tack för all hjälp! jag började nästan se en vattentoa framför mej...
men är fluglarver verkligen en centimeter långa och vita?  jag fick panik efter gårdagens besök efter tömningen och sprang och bytte braller för att jag fått en bit torv innanför, jag kunde känna larver innanför kläderna! hahaha
aska har jag fortfarande gott om efter vintern, ska prova.
hinken under sätet är en bit ner och det funkar inte att sätta lock. hoppas askan skrämmer maggotsen.

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:torrdass inomhus
« Svar #8 skrivet: 18 jul-06 kl 13:59 »
flugorna kommer ioförsej inte in uppifrån när dasslocket är på men än så länge är inte luckan klar utifrån. vi har sågat ett stort hål i fasaden för att kunna tömma utifrån och där hänger nu bara plast för. när luckan är klar kanse de får det lite svårare att ta sig in.

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:torrdass inomhus
« Svar #9 skrivet: 18 jul-06 kl 17:20 »
måste fråga en sak..mina föräldrar har mulltoa inne, och på min pappas gamla sommarställe (en liten egen ö i skånska immeln, utan el och vatten..) så hade vi torrdass, där vi strödde torv. det luktade aldrig och funkade jättebra! nu är frågan, vad är skillnaden mellan mulltoa och torrdass? jag fattar inte riktigt. Ozzy, har du torrdass? hänger inte med....

mulltoan luktar ju aldrig heller, trots att fläkten aldrig har fungerat...ingen torv lägger vi på heller....hm...
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:torrdass inomhus
« Svar #10 skrivet: 18 jul-06 kl 21:49 »
ozzy:
Ja, då låter det som lite sport att tömma tunnan ;D !
Och jajamensan! Fluglarver är ungefär en cm långa och vita (eller bruna eller röda, men det är visst i andra miljöer än skettunnor).

Vitsen med att aska/kalka är att flugorna inte ska vilja komma dit och lägga ägg, även om dom mycket väl kan hitta in genom diverse små öppningar. Det är alltså ingen fara att ha ordentligt ventilerat på sitt dass med tanke på flugorna, så länge man huttar på aska/kalk.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:torrdass inomhus
« Svar #11 skrivet: 19 jul-06 kl 17:03 »
nu har jag hivat i aska i både tunnan och i komposten för att vara säker. börjar känna mej lite lugnare.
kuckeliku: Jag har alltså en tunna bara som vi skiter i, inbyggd i en träsits, sen tömmer vi den i en latrinkompost. en mulltoa har väl en sluten behållare där skiten ska ligga tills den blir jord med fläkt och nåt system som rör runt i bajset... eller?

vi byggde latrinkomposten efter en ritning v hittade på internet. Den är av trä och har tre milimeters mellanrum mellan brädorna för ventilation och plast i botten så att det inte rinner ut nåt. nu har jag läst på andra håll att komposten bör vara helt sluten....? nån som har nån åsikt?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:torrdass inomhus
« Svar #12 skrivet: 20 jul-06 kl 05:36 »
Håller det tätt så är det väl ok.
Det är viktigt att inte flugorna kommer åt att lägga ägg i komposten,
så ev springor ska vara täckta med nät.
« Senast ändrad: 20 jul-06 kl 05:48 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:torrdass inomhus
« Svar #13 skrivet: 20 jul-06 kl 11:25 »
fan vi har ju redan börjat fylla den! räcker det inte att hiva i aska där också?

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:torrdass inomhus
« Svar #14 skrivet: 02 aug-06 kl 00:05 »
Varför får inte flugorna lägga ägg i komposten?

/Bladhis

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:torrdass inomhus
« Svar #15 skrivet: 02 aug-06 kl 01:14 »
det blir en massa äckliga flugor... är de bra för komposten eller?

palle

  • Gäst
Re:torrdass inomhus
« Svar #16 skrivet: 14 sep-06 kl 07:41 »
Har byggt latrinkompost till vårt urinseparerande dass. Byggde av 200L begagnade plasttunnor (tidigare livsmedelstunnor, inga skumma kemikalier...). Jag borrade en massa småhål i locket, limmade på finmaskigt flugnät (=gammal gardin från loppis), sågade till ett rör med skåror i för att få lufting i botten. På locket skruvade jag fast brädor och en plåt eftersom tunnorna står ute. Har nu tre sådana tunnor och de fungerar utmärkt och luktfritt!

När dasset töms strör vi med sågspån. Om det kommer flugor in i tunnan kommer de innifrån (med skiten när man tömmer). Om det kommer flugor täcks skiten med några cm jord, och så är flugorna borta.

Enkel billig och fungerande lösning, dessutom godkännd av kommunen!!


AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:torrdass inomhus
« Svar #17 skrivet: 11 okt-06 kl 11:10 »
Kan man inte elda upp skiten på gårn? Jag har haft tillfällen då jag inte kunna skita i min vc, då har jag gjort mig en "hamsterlåda", en låda som jag satte plastpåseöver och la sågspån i. Detta eldade jag upp på tomten efteråt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser