Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hösvans  (läst 10493 gånger)

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #20 skrivet: 11 jun-07 kl 20:26 »
Hm.. det vet jag inte, jag har nog fattat det som att det aldrig funnits hydral.


louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #21 skrivet: 13 jun-07 kl 21:29 »
Just nu sitter det en sorts vagn/skopa på traktorn och den är fäst på tre ställen. Innebär det att det finns hydraul eller finns det maskiner som fästs på tre ställen på andra sätt?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #22 skrivet: 13 jun-07 kl 22:06 »
Just nu sitter det en sorts vagn/skopa på traktorn och den är fäst på tre ställen. Innebär det att det finns hydraul eller finns det maskiner som fästs på tre ställen på andra sätt?

Om den är fäst på tre ställen bakom traktorn är det troligen i hydraulen den sitter. Går den att höja och sänka?

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:hösvans
« Svar #23 skrivet: 13 jun-07 kl 22:17 »
Vad har du för traktor ? Lättare och ge råd o tips om vi vet vad du har

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #24 skrivet: 13 jun-07 kl 22:20 »
Nu har jag varit iväg och tagit en titt till. Har mycket svårt att tro att det inte skulle gå att höja och sänka de där armarna. Provade inte men de har även en Grålle som är konstruerade exakt likadant, utan maskin bakom, och visst gick de armarna att höja och sänka.

Det är en Massey Fergusson 35.

Nu blev jag mer osäker på kraftuttaget. Finns det olika modeller?  Hur kollar jag att maskiner och traktor passar ihop?
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 22:21 av Lollo »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hösvans
« Svar #25 skrivet: 13 jun-07 kl 22:37 »
Hej!

Om jag minns rätt var Grållen alltid försedd med hydraul, och Ferguson 35 är ju nyare, varför det förefaller ytterst otroligt att den inte är försedd med hydraul.

Kraftuttag finns med minst två olika diametrar, Grållen har den mindre. När jag hade Grålle fanns en liten adapterhylsa man kunde använda till redskap med den större diametern.

Edgar

« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 22:37 av Edgar »

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #26 skrivet: 13 jun-07 kl 22:49 »
Vad brukar Massey Fergusson 35 ha? Den "lilla" eller den "stora"?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #27 skrivet: 13 jun-07 kl 22:58 »
Vad brukar Massey Fergusson 35 ha? Den "lilla" eller den "stora"?

Kategori I, dvs "lilla".

Massey Ferguson 35, det är ju en finfin liten traktor.

Edit: Läser slarvigt tydligen. Lyften är kategori I.
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 23:03 av Ulric Eriksson »

louise

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #28 skrivet: 13 jun-07 kl 23:14 »
Å nej, är det olika storlek på hydral-trepunktsgrejen också? Eller det kanske inte blir nåt problem?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hösvans
« Svar #29 skrivet: 14 jun-07 kl 17:35 »
Å nej, är det olika storlek på hydral-trepunktsgrejen också? Eller det kanske inte blir nåt problem?

Hej!

Tror inte det är något problem. Det finns justeringsmöjligheter, så man kan få till det, mest med tryckstången, det översta fästet.

Edgar

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:hösvans
« Svar #30 skrivet: 14 jun-07 kl 18:46 »
Hydraul-trepunktsgrejen finns i fyra olika storlekar, kallade kategori 0 till III. Kategori 0 är för fyrhjulingar, trädgårdstraktorer och liknande. Kategori III är för jättegrejer som våra antikviteter inte kan rubba, typ sjuskäriga växelplogar. Gamla traktorer som din MF35 har i allmänhet kategori I.

 

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:hösvans
« Svar #31 skrivet: 15 jun-07 kl 12:27 »
Kategori III är för jättegrejer som våra antikviteter inte kan rubba, typ sjuskäriga växelplogar.
;D ;D ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser