Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaggregat  (läst 2087 gånger)

Linn Borneskog

  • Inlägg: 5
Elaggregat
« skrivet: 04 sep-20 kl 07:23 »
Hej!
Har precis satt ca 500m stolp och nät till får och getter. Skall ha två linor på 30cm och 60cm höjd.
Är en novis vad gäller el till stängsel vilket aggregat ska jag ha, annat material? Annat att tänka på?
Tack för svar!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Elaggregat
« Svar #1 skrivet: 04 sep-20 kl 08:00 »
Du får nog ha högre till getterna. Jag hade den lägsta tråden på 20 cm och den högsta på 110 cm, sedan hade jag två trådar emellan. Jag hade ett litet aggregat som jag även har till mina hästar, och det fungerade för mig och mina getter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elaggregat
« Svar #2 skrivet: 04 sep-20 kl 08:46 »
Men har du satt nät och skall komplettera med eltråd? I så fall så skulle jag sätta en tråd 30cm innanför ca 40cm högt så de inte har så lätt att ta sig över nätet.

Linn Borneskog

  • Inlägg: 5
SV: Elaggregat
« Svar #3 skrivet: 04 sep-20 kl 12:31 »
Men har du satt nät och skall komplettera med eltråd? I så fall så skulle jag sätta en tråd 30cm innanför ca 40cm högt så de inte har så lätt att ta sig över nätet.

Du får nog ha högre till getterna. Jag hade den lägsta tråden på 20 cm och den högsta på 110 cm, sedan hade jag två trådar emellan. Jag hade ett litet aggregat som jag även har till mina hästar, och det fungerade för mig och mina getter.

Yes ska komplettera med tråd. Körigt detta med höjd på tråden.. De jag köpt getterna av rekommenderade 30 och 60. En annan att ha en på 110 som du skriver Tossefarmor.. Hmm. Har pga alla spridda råd kring detta bestämt mig för att börja med två trådar. Då kanske det är bäst med en gyllene medelväg och köra 30 och 110 🤔

Min främsta fråga just nu är dock kring aggregatet. Står det på hur många meter det räcker till eller vad kollar man efter? Skiljde sig mkt i pris på vår bygghandel här jmf med nätet.

Allt gott!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elaggregat
« Svar #4 skrivet: 04 sep-20 kl 13:28 »
Du kan ha det billigaste aggregatet, för på 30 cm över marken finns det inte något behov av att strömmen skall räcka till att bränna gräs. Getterna får allt, och det räcker med lite för att de inte skall röra tråden.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Elaggregat
« Svar #5 skrivet: 04 sep-20 kl 18:52 »
Kolla hur många joule det är på. Du ska nämligen sätta jordspett efter hur stort aggregatet är. 1 meter långa och nedslagna med minst 1 meters mellanrum.
Det brukar också stå hur långa staket tillverkaren påstår att det ska räcka till. Det viktigaste är att du får till bra jordning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elaggregat
« Svar #6 skrivet: 04 sep-20 kl 19:01 »
Om nätet som är satt, 500 m, är vanligt fårnät av metall så går det att jorda i det.

Linn Borneskog

  • Inlägg: 5
SV: Elaggregat
« Svar #7 skrivet: 04 sep-20 kl 19:22 »
Perfekt! Tack för info om jordning!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat
« Svar #8 skrivet: 04 sep-20 kl 21:50 »
När det gäller jordning finns det några andra saker att tänka på också.
Först och främst, slå inte ner jordspetten var som helst utan välj ett ställe där marken kan väntas ha bra ledningsförmåga och/eller brukar vara fuktig även under svår torka (gärna nära något dike eller bäck, på ett ställe där det har legat en gödselstack sedan urminnes tider eller liknande).
Ju torrare och sämre elektriskt ledande mark, desto fler jordspett behövs och desto längre avstånd måste man ha mellan dem.
Om du vill att elstängslet ska fungera bra även på vintern, så måste jordspetten nå ner till frostfritt djup. Då är det bra om de är nedslagna på ett ställe som inte brukar snöröjas.
Placera INTE jordspetten i närheten av nergrävda vatten-, avlopp-, el-, teleledningar eller liknande. Inte heller i närheten av byggnader, speciellt inte sådana med betongplatta.
Se till att alla jordspetten och trådarna som förbinder dem med varandra är av samma material (vanligtvis förzinkat stål). Om man blandar material, t ex stål och koppar, så kommer man att få problem med galvanisk korrosion så de mindre ädla delarna fräts bort och de mer ädla får en isolerande beläggning och inte alls fungerar som jordning. Rostfritt och aluminium bör undvikas.

Har du ström från elnätet tillgänglig eller ska du ha en batteridriven stängselapparat?
Om det är batteridrivet du siktar på, så finns dels sådana som drivs med engångsbatterier (special) som ska kunna räcka en hel sommar, dels sådana som drivs med 12 V från t ex ett bilbatteri eller fritidsbatteri, de brukar räcka några veckor och måste sedan tas in för laddning. Man får INTE ha en nätansluten batteriladdare inkopplad till batteriet samtidigt med stängselapparaten. Däremot finns det en del stängselapparater som kan kopplas till solcell för stödladdning av batteriet.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Elaggregat
« Svar #9 skrivet: 05 sep-20 kl 07:10 »
Du kan ha det billigaste aggregatet, för på 30 cm över marken finns det inte något behov av att strömmen skall räcka till att bränna gräs. Getterna får allt, och det räcker med lite för att de inte skall röra tråden.
Jag tänker tvärtom, med tråd nära marken krävs ett kraftigare aggregat, annars för man springa och rensa kring nedre tråden i tid och otid. Där jag enbart har tråd på kring en meter över marken går det utmärkt med ett svagt aggregat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elaggregat
« Svar #10 skrivet: 05 sep-20 kl 09:44 »
30 cm över marken innanför stängslet borde inte ha någon vegetation som når. Och jag skulle nog ha 40 över mark för det räcker gott för att getterna inte skall gå intill stängslet, men att de kan beta under. Det är ju också en variant för att förstärka mot rovdjur utifrån, eftersom de får en pärla medan de går och funderar om de skall krypa eller hoppa.

Lite besvärligare med 10-20 cm som vi har till fåren, där skulle man vilja ha det kraftigaste som går att få, för när tråden kommer så nära blir det besvär både för djuren att beta under och för mig att slå.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat
« Svar #11 skrivet: 05 sep-20 kl 17:53 »
I och med att det är får som ska stängslas in, så kan det löna sig att ha en kraftigare stängselapparat än vad som egentligen skulle behövas för aktuell stängsellängd. Det som är viktigt är egentligen inte hur hög utenergi den ger, utan hur bra den klarar att hålla spänningen uppe vid tung last. Man brukar anse att det krävs minst 4 kV för att får säkert ska bry sig om stängslet, för kor och hästar räcker 2-2,5 kV.
Se upp med energisiffrorna som stängselapparattillverkare skryter med. Det är utenergin, alltså den energi som vid en viss given last levereras i varje puls som är intressant. INTE den s k laddenergin, som är den energi som lagras upp i kondensatorer i stängselapparaten inför varje puls, utenergin är ofta inte mer än hälften av laddenergin.

Linn Borneskog

  • Inlägg: 5
SV: Elaggregat
« Svar #12 skrivet: 05 sep-20 kl 19:40 »
30 cm över marken innanför stängslet borde inte ha någon vegetation som når. Och jag skulle nog ha 40 över mark för det räcker gott för att getterna inte skall gå intill stängslet, men att de kan beta under. Det är ju också en variant för att förstärka mot rovdjur utifrån, eftersom de får en pärla medan de går och funderar om de skall krypa eller hoppa.

Lite besvärligare med 10-20 cm som vi har till fåren, där skulle man vilja ha det kraftigaste som går att få, för när tråden kommer så nära blir det besvär både för djuren att beta under och för mig att slå.

Låter mycket klokt detta. 40cm ovanför blir det. Jättetack! 

 

Linn Borneskog

  • Inlägg: 5
SV: Elaggregat
« Svar #13 skrivet: 05 sep-20 kl 19:47 »
I och med att det är får som ska stängslas in, så kan det löna sig att ha en kraftigare stängselapparat än vad som egentligen skulle behövas för aktuell stängsellängd. Det som är viktigt är egentligen inte hur hög utenergi den ger, utan hur bra den klarar att hålla spänningen uppe vid tung last. Man brukar anse att det krävs minst 4 kV för att får säkert ska bry sig om stängslet, för kor och hästar räcker 2-2,5 kV.
Se upp med energisiffrorna som stängselapparattillverkare skryter med. Det är utenergin, alltså den energi som vid en viss given last levereras i varje puls som är intressant. INTE den s k laddenergin, som är den energi som lagras upp i kondensatorer i stängselapparaten inför varje puls, utenergin är ofta inte mer än hälften av laddenergin.

Tar med mig det här meddelandet till butiken, tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare (1 dolda)
Valpen001, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser