Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Värpfrågor  (läst 2353 gånger)

Archibald

  • Inlägg: 302
Värpfrågor
« skrivet: 08 jan-06 kl 10:04 »
1. om en höna värper, brukar andra hönor få med sina ägg där?
2. om en höna lägger ägg varje dag, kommer kyclingarna kläckas med en dags mellanrum?
3. storlek och färg på ägg, går det lika mycket genom båda föräldrarnas gener, eller har hönan eller tuppen större på verkan på framtida avkommor?

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Värpfrågor
« Svar #1 skrivet: 08 jan-06 kl 12:09 »
hönorna börjar inte ruva förän hon har tillräckligt med ägg då ruvar hon i 21 dagar har det inte blivit något då  så brukar hönan resa sig efter någon dag och lämna äggen åt sitt öde mvh. praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Värpfrågor
« Svar #2 skrivet: 08 jan-06 kl 12:13 »

Ruvlystna hönor värper ofta fram andra hönors ägg. Ska man vara helt säker på att det är en speciel hönas ägg får man ta undan henne och tuppen till ett eget utrymme. Utvecklingen börjar först när hönan väl lägger sig, så kycklingarna kommer ut samtidigt. Har man ont om hönor så att det inte hinner samlas tillräckligt kan man lägga dit andra ägg och märka dom med blyerts. Eller lägga dit köpeägg. Det är synintrycket av många ägg som styr när hon ska lägga sig.
« Senast ändrad: 08 jan-06 kl 12:15 av Gruff »

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Värpfrågor
« Svar #3 skrivet: 08 jan-06 kl 13:22 »
aha!

nu när jag kom ner till hönshuset har de andra hönorna lagt två ägg i båset bredvid henne... så hon hade vandrat över dit och lämnat sina ägg 'utan tillsyn'.
jag skall mao flytta över alla äggen jag vill ha värpta till ett av redena?

de andra frågorna?

så, nu har jag knuffat in alla ägg (4 st) under hönan, så får vi se hur det går...

när ni säger att hon lämnar dem åt sitt öde efter 20 dagar, hr stor är chansen att de överlever då?

« Senast ändrad: 08 jan-06 kl 13:33 av Archibald »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Värpfrågor
« Svar #4 skrivet: 08 jan-06 kl 14:21 »
1. Det är instinkterna som säåjer att hönorna ska värpa i en ruvhönas rede. Det är ju ett suveränt bra tilfälle att få sina egna gener att leva vidare.
2. Ja ruvningen påbörjas ju då ägget är värpt så låter man en höna få  nya ägg varje dag kommer kycklingarna att kläckas med sammaintervall som de lades dit. Om man istället lägger konstgjorda ägg under hönan och samtidigt samlar ruvägg i en äggkartong som ställs svalt med ena kortsidan upphöjt. Då man under insamlingstiden lägger dit nya ägg varje dag så byter man samtidigt sida på upphöjningen - så kartongen alltså lutar åt andra hållet till nästa dag o.s.v. tills man fått ihop det antal ägg som ska läggas under hönan. Rita en rand tvärsöver den tjockaste delen av ägget med en permanent-tuschpenna så du ser en ring på det då du sedan en gång per dag lägger in din handflata under hennes mage och lyfter henne en aning så du kommer åt att känna och räkna äggen. Då är det enkelt att bara plocka bort alla omärkta och låta de med ring vara kvar.
Lägg äggen där hönan själv valt att lägga sig.Om  hon ligger i fel rede på kvällen beror det inte på att hon bytt rede utan på att hennes rede var upptaget då hon kom tillbaka efter att ha varit ner på golvet och ätit, så hon kommer att gå tillbaka till det så fort hon kan. Flytar du då på äggen efter henne kommer hon att överge dem eftersom hon inte anser dem som sina - de ligger ju i fel rede - så det är  bättre att flytta tillbaka henne till rätt rede istället. Någon enstaka gång kan någon mer ranghög höna ta ruvhönans ägg och jaga bort henne från redet och då kommer hon inte att gå tillbaka dit men det är ytterst ovanligt att det är på det sättet.
3. Storlek och färg på äggen är beroende av hönans ras och fjäderfärg.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 3 användare
Berberis, smaka, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser