Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missbildade lamm? + ärftlighet?  (läst 3277 gånger)

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
Missbildade lamm? + ärftlighet?
« skrivet: 12 mar-10 kl 19:28 »
Har en tacka som har lammat idag, förra året fick hon tre lamm, alla tre var välskapta men två var döda och ett levde. Då hade tackan b-vitaminbrist och vi så att säga skyllde på det att dom andra var döda, att hon hade varit dålig innan, hon låg en hel vecka då. Idag lammade hon igen. Första lammen var välskapta och pigga, men sen kom två till, ett minilamm och ett som var stort, hade dock inga ögon och pytteytteben? Jag känner att denna tackan har gjort sitt, hon är sex år och lite gammal till sättet men en fantastisk mor men det jag funderade på är dels VAD beror det på? och är det ärftligt???? Det hon fick idag var ju två tacklamm och vi har två ungtackor efter henne, en som är 2 år och en ettåring...TAcksam för alla svar, alla tips!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Missbildade lamm? + ärftlighet?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-10 kl 19:47 »
Det  händer ibland att det föds missbildade lamm ,inte särskilt ofta, en gång var det en texel tacka som fick så som du beskrev, ett stort fint lamm , sen 2 missbildade otäckingar, döda som tur var. Resterande lamm under hennes livstid var normala.
För några år sedan var det en shrop shire tacka som fick 2 jättefina och pigga lamm.... tills jag tittade lite mer noggrant.. då hade den ene bakbenen fram och frambenen bak.. :o  Men den tackan räknade jag ut måste ha blivit betäckt med sin pappa av misstag.. Den tog jag dock bort på hösten för säkerhets skull... Misstänker att inavel kan ha med saken att göra, men det finns säkert fler orsaker..

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Missbildade lamm? + ärftlighet?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-10 kl 20:54 »
Resultat av inavel? Otur? Allmänt krånglig tacka?
Finns många bra och lika trista svar. Naturen är inte alltid perfekt, men reglerar sig alltid. Många djurarter som bara har 50 % och lägre överlevnad första och andra året. En del problem kanske man aldrig riktigt får något bra svar på? Jag hade tyvärr blundat och slagit ut tackan. En gång är ingen gång. Två gånger är en vana.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Missbildade lamm? + ärftlighet?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-10 kl 22:18 »
Inavel ska det inte vara....hennes tacklamm som är två år har lammat två gånger utan problem....men jo tackan lär gå till slakt i höst...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Missbildade lamm? + ärftlighet?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-10 kl 11:30 »
men sen kom två till, ett minilamm och ett som var stort, hade dock inga ögon och pytteytteben?

På grisar orsakas defekten ögonlöshet av A-vitaminbrist.

Men nu gällde det ju lamm ;)
Vad är det för ras på din tacka/bagge?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

 

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Missbildade lamm? + ärftlighet?
« Svar #5 skrivet: 14 mar-10 kl 11:46 »
Ibland bär djur på dolda anlag som kan komma fram om både mamman och pappan bär på anlaget. Så pappan kan ha lika mycket del i när det blir missbildningar. Inavel innebär inte att det ska bli missbildningar bara att man kan se om det finns dolda anlag för sjukdommar, missbildningar etc. Det kan vara bra att göra nära släktparningar ibland för att se vilka dåliga/bra anlag man har i sin flock.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Missbildade lamm? + ärftlighet?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-10 kl 16:41 »
Det är en tacka som ska vara korsning finull texel men där jag kan känna är väldigt myckt finull och pappan är oxå ren finull. Jag har oxå fått för mig att missbildningar kommer av brister men hon gick på kanonbete hela sommaren och dessutom bete som inte är betat av får tidigare plus saltsten och gick på samma bete tills 1 november ungefär...ingen av dom andra tackorna har haft några som helst problem med lamingarna bara hon....nu är hon på benen igen iaf efter att ha haft en risig dag igår och i förrgår kväll efter den långa lamningen...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: Missbildade lamm? + ärftlighet?
« Svar #7 skrivet: 16 mar-10 kl 15:49 »
Det är en tacka som ska vara korsning finull texel men där jag kan känna är väldigt myckt finull och pappan är oxå ren finull. Jag har oxå fått för mig att missbildningar kommer av brister men hon gick på kanonbete hela sommaren och dessutom bete som inte är betat av får tidigare plus saltsten och gick på samma bete tills 1 november ungefär...ingen av dom andra tackorna har haft några som helst problem med lamingarna bara hon....nu är hon på benen igen iaf efter att ha haft en risig dag igår och i förrgår kväll efter den långa lamningen...

Intressant att höra era andras erfarenheter.
Förra året fick en av våra tackor 3 lamm varav det ena saknade klövar på alla fyra fötterna. Fötterna slutade i små ullklädda runda knogar. För övrigt var lammet piggt och alert men h*n fick sluta sina dagar där och då.
De andra två lammen var felfria så att säga. Ska bli intressant att se vad tackan får för lamm i år.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser