Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sådd  (läst 15072 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sådd
« Svar #20 skrivet: 11 feb-10 kl 14:26 »
Purjolök ska sås rätt tidigt, nu är faktiskt lagom, och jag brukar bredså i tråg. Den är känslig för uttorkning, men samtidigt får det inte bli för fuktigt. Plastlock med ventilering i nederkanten eller plast med hål i uppspänd på pinnar. Typ två veckor efter uppkomst får man börja gödselvattna med svag lösning, och sedan fortsätta med det till utplantering. De ska gärna stå svalt, mina ska stå i källaren, ca 12o från två-tre veckor efter uppkomst, eller tidigare om det blir platsbrist, innan dess står de i ett fönster med undervärme (element). Ska planteras ut i välgödslad jord, gärna täckas med fiberduk och vattnas regelbundet. Alla kommer inte att ta sig, det är bra att ha typ 20% mer än man tänkt sig som slutskörd, skulle fler ta sig får man äta dem späda om det blir trångt.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogslisa

  • Inlägg: 8
  • Husbehovsodlare som drömmer om en skogsträdgård
    • Västergötland
SV: sådd
« Svar #21 skrivet: 11 feb-10 kl 22:49 »
Idag åt jag årets första egenodlade rucola i lunchsalladen, mums! Det var bara två veckor sedan jag bredsådde den i en plastbytta. Bredvid står amarant, mangold, rödbetor (för bladen) och basilika, men de är lite långsammare av sig så de får jag nog vänta lite till på.
Annars har jag sått chili, paprika och några sorters tomater som jag vill ha tidigt. Tänkte skola om dem idag men turen till Granngården resulterade i en frusen säck jord, som betong, så jag får tåla mig några dagar till....suck. Dags att så lök och kronärtskockor i veckan också.
Jag har mina sådder under ett vanligt lysrör med dagsljuslysrör. Ett par hundralappar på Jula eller Biltema, funkar alldeles utmärkt, man behöver inte dyra växtbelysningar för att dra upp plantor.
Hoppas ni alla får ett härligt odlingsår !  :)
"Var den förändring som du vill se i världen"
Gandhi

Azhag

  • Inlägg: 20
  • Ingenjör eller trädgårdsmästare, det är frågan...
    • Gästrikland
SV: sådd
« Svar #22 skrivet: 12 feb-10 kl 15:45 »
Sådde första små krukorna idag, för utplantering i mitten av maj. Jag brukar normalt så alldeles för tidigt, så nu har jag bara sått smultron och lavendel, som behöver ett tag på sig. Om ett par veckor blir det fler grejjer! :D
Welcome to the Internet - where boys are boys, boys are men, and fourteen year old girls are the FBI.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: sådd
« Svar #23 skrivet: 12 feb-10 kl 15:50 »
Oj... tack för påminnelsen! Det är alltså dags att börja peta ner fröer nu. Jag brukar alltid så alldeles försent. Det är ju inte direkt så att man tänker på sommar och så vidare när man tittar ut på all snö... =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: sådd
« Svar #24 skrivet: 12 feb-10 kl 16:30 »
Har inte sått något ännu och får verkligen hålla emot. Det jag helst vill lyckas med i år är purjolök. Hur ska man lyckas med den. Har försökt bredsådd, krukor, plugg kruka mm. Mina plantor gror i bästa fall, några blir små knappnålar och torkar in. Av femtio plantor som grott kanske 20 överlever till friland. Hur ska jag göra för att lyckas ?
Snälla hjälp, purjolök är min favoritgrönsak.

Purjolök ska sås glest . Står plantorna för tätt blir de långa och rangliga . Purjon blir också kraftigare om bladen under de 4-6 första veckorna klipps till en höjd av 6 cm .
De ska stå ljust , luftigt och svalt under förkultiveringen som kan ske mellan februari till april .

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: sådd
« Svar #25 skrivet: 12 feb-10 kl 16:37 »
Oj... tack för påminnelsen! Det är alltså dags att börja peta ner fröer nu. Jag brukar alltid så alldeles försent. Det är ju inte direkt så att man tänker på sommar och så vidare när man tittar ut på all snö... =)

Det är inte så himla bråttom jag har tänkt börja titta på vad jag ska beställa i helgen oftast är det bättre att vänta med sådder till framåt mars än att börja tidigt och få gängliga växter för att de har fått ljusbrist.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: sådd
« Svar #26 skrivet: 12 feb-10 kl 17:07 »
Ieenilorac: Vad du kan! Jag tror du får lära oss en hel massa på fröträffen för oss skåningar. Jag kommer att sätta fyra lökfrön per kruka nu, precis som du skrev. :) Än så länge har jag dock bara blött ner frön för att undersöka grobarheten, men snart!
Ett tips för att hitta fula syntetgardiner är att besöka idrottsföreningarnas loppisar här på Österlen. Det finns en i var by under sommaren, och om du inte har tid kan jag agera kurir, för jag hänger alltid kring textilhögarna! ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sådd
« Svar #27 skrivet: 12 feb-10 kl 22:59 »
Jag hoppas på att lära mig mycket själv på fröträffen, ju mer man läser och lär sig desto mer inser man att det är oändligt med saker man inte vet.

Gardinkurir, det kunde jag definitivt behöva. Jag tar mig sällan iväg till loppisar, billös som jag ju är. Ju längre och bredare gardiner desto bättre. Ju billigare desto bättre också förstås. Syntetgardiner håller flera säsonger som odlingsväv, mycket bättre än billig fiberduk, och dyr fiberduk är ... dyr!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Josef

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: sådd
« Svar #28 skrivet: 13 feb-10 kl 11:06 »
Tack för alla råd ang purjolöken. Jag tror att felet ligger i temperaturen efter sådd som jag uppfattar det. Har ingen sval plats att ställa sådden på. Kallväxthus är för kallt och källaren är mörk.
Kanske jag ska starta senare och ställa sådden i växthuset.
Sista chansen för pujon i år  ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sådd
« Svar #29 skrivet: 13 feb-10 kl 11:09 »
Köp en vanlig lysrörsarmatur, brukar kosta typ 200 kr på Jula eller liknande. Då kan du använda källaren, och elkostnaden för de veckorna är försumbar. Montera gärna med timer, det underlättar betydligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azhag

  • Inlägg: 20
  • Ingenjör eller trädgårdsmästare, det är frågan...
    • Gästrikland
SV: sådd
« Svar #30 skrivet: 14 feb-10 kl 13:58 »
Om man inte har någon sval plats då, är det bara att glömma purjo då? :(
Welcome to the Internet - where boys are boys, boys are men, and fourteen year old girls are the FBI.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sådd
« Svar #31 skrivet: 14 feb-10 kl 19:00 »
Det finns sorter med kortare utvecklingstid, kolla engelska fröfirmor, de har bättre utbud. Dem kan man så i kallbänk i början av april, och sedan plantera ut i början av juni. Då borde de hinna bli klara.

Tyvärr finns det inte så många sorter att välja på hos de svenska (eller var de hör hemma nuförtiden...) fröfirmorna men många plantskolor säljer från de engelska fröfirmorna, och så kan man ju beställa från internet. Föreningen Sesam har också frön till sorter som inte finns i handeln, gå gärna med där om du är intresserad av att odla gamla grönsakssorter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

waterlilly

  • Inlägg: 6
  • nybliven kyckling mamma
    • Skåne
SV: sådd
« Svar #32 skrivet: 16 feb-10 kl 09:50 »
hej första gången jag skriver här,
jag har sått brysselkål , blommkål och broccoli , men är lite rädd att det var för tidigt vad säger ni , bor i skåne ,

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: sådd
« Svar #33 skrivet: 16 feb-10 kl 09:54 »
Du kan skola om dom innomhus ett par ggr innan de flyttas ut .
Har du möjlighet till växthus eller en varmbänk ?

waterlilly

  • Inlägg: 6
  • nybliven kyckling mamma
    • Skåne
SV: sådd
« Svar #34 skrivet: 16 feb-10 kl 10:17 »
tack för svaret , nej inget växthus eller varmebänk. så det kan lösa sig . låter bra

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: sådd
« Svar #35 skrivet: 16 feb-10 kl 10:21 »
Jag satte bland annat Lakritsrot förra tisdagen. Alltså sju dagar sedan. På påsen står det att groningstiden är en till tre månader.

Råkade titta på lådorna nyss. Minst 50 procent har kommit upp! Och de flesta är redan två centimeter höga.

Vet inte mina Lakritsrötter vilken groningstid de har?  ???  ;)
Tant inte fru, om jag får be. :D

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: sådd
« Svar #36 skrivet: 16 feb-10 kl 10:32 »
Purjolök ska sås glest . Står plantorna för tätt blir de långa och rangliga . Purjon blir också kraftigare om bladen under de 4-6 första veckorna klipps till en höjd av 6 cm .
De ska stå ljust , luftigt och svalt under förkultiveringen som kan ske mellan februari till april .

Kan det vara en ide att även så purjo lite djupare än vad som rekomenderas? Har fått för mig att de då utvecklas starkare.

Jo, det där med att få till ett svalt rum för förgroning är knepigt när man bor i lägenhet. Kanske borde ställa ut en liten bokhylla i trapphuset..där är det svalt och ljust!  :-D

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: sådd
« Svar #37 skrivet: 16 feb-10 kl 10:42 »
Ca centimetern är bra sådjup .

När man planterar ut "små purjosarna " så gör en ränna några cm djup . När man luckrar jorden mellan raderna fylls rännan såsmåningom  igen och i slutet på odlingsäsongen börjar man att kupa jorden runt purjon . Den blir då kraftigare och samtidigt blekt .

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: sådd
« Svar #38 skrivet: 16 feb-10 kl 20:46 »
Jag har inte riktigt börjat med sådderna än. Har gjort misstaget att så för tidigt flera gånger innan och har inte riktigt resurserna att ta hand om alla förväxta plantor.
Men jag har i alla fall sått 3 chilisorter än så länge. För att få tidig skörd (och ibland få skörd öht i Sverige) så är det bra att förkultivera chili redan i februari (ifall man har tillskottsljus).
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: sådd
« Svar #39 skrivet: 17 feb-10 kl 05:25 »
Jag har inte riktigt börjat med sådderna än. Har gjort misstaget att så för tidigt flera gånger innan och har inte riktigt resurserna att ta hand om alla förväxta plantor.
....8<....
Du är inte ensam :-S
Förra året fick jag en djungel av tomatplantor av skiftande kvalite, både pga jag var alltför tidig och pga att jag inte fick ut plantorna i tid. Men främst för att jag satte för mycket.
Hur ska man kunna låta bli, när vårkänslorna börjar pocka? Såhär års vill man se livet spira, gränslöst!

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser