Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa bönsorterna  (läst 19636 gånger)

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Bästa bönsorterna
« skrivet: 07 nov-11 kl 21:00 »
Kikar redan nu på bönsorter inför nästa säsong. Vad är era erfarenheter? Några favoritsorter både gällande trädgårdsbönor/brytbönor, spritbönor, kokbönor och bondbönor? Vi vill gärna både kunna torka och spara, och äta färska baljor.

Vi kommer förmodligen satsa på störbönor i år, eftersom de buskbönor vi testade blev väldigt låga och gav därför inte så mkt. Kanske blev de extra låga av ett väldigt vindutsatt läge, jag vet inte riktigt...

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 21:15 »
Jag kör mycket på bruna, vita och kidneybönor. Köper utsädet från ICA, COOP eller någon annan matbutik. Alltså, vanliga matbönor som jag sår. Billigt utsäde och bra grobarhet. Förra året köpte jag dock Rosenbönor från Impecta, jättebönor från stora plantor. Skall nog beställa det till nästa år också.
Min bästa ägodel är min vedspis!

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 22:03 »
Jag kör mycket på bruna, vita och kidneybönor. Köper utsädet från ICA, COOP eller någon annan matbutik. Alltså, vanliga matbönor som jag sår. Billigt utsäde och bra grobarhet. Förra året köpte jag dock Rosenbönor från Impecta, jättebönor från stora plantor. Skall nog beställa det till nästa år också.

Intressant! Funkar kidneybönorna bra? Blir de höga?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 04:23 »
Störbönsorterna ger mycket mera, men de tar också mycket längre tid på sig, så man kan behöva förodla dem (de är ju lika känsliga för kyla).

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 07:13 »
Vaxbönan Dragon's tounge är en av mina favoriter.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

mig

  • Gäst
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 08:15 »
Svenska bruna bönor från afären har vi också odlat. Det funkade bra i zon 4 iaf. Sen älskar jag de gula vaxskärbönorna. Vi har beställt hos Runåbergs, både höga (zon 4) och låga (zon 5) och smaken var lika god hos båda :)

mig

  • Gäst
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 08:17 »
Och självklart ska du ha bondbönor. Vi odlade några vi fått av grannen så sort vet jag inte. Men kokta torkade bondbönor malda i köttkvarn blir smaskens som köttfärssås :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #7 skrivet: 08 nov-11 kl 11:28 »
Och självklart ska du ha bondbönor. Vi odlade några vi fått av grannen så sort vet jag inte. Men kokta torkade bondbönor malda i köttkvarn blir smaskens som köttfärssås :)

Är det torkade eller färska som du mal? Är de kokade? Skalade (inre skalet)?

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 13:35 »
Intressant! Funkar kidneybönorna bra? Blir de höga?
Jodå, blir jättebra. Plantorna blir väl ca: 20cm med gott om bönor på
Min bästa ägodel är min vedspis!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 15:58 »
Min favorit är störbrytbönan Neckarkönigin (från Runåbergs fröer). Tålig (jag frisår i zon 4), rikgivande, frisk, tål att sitta kvar länge på plantan och, framför allt, jättegod, både färsk och fryst. Lätt att ta egna frön av.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 20:01 »
Tack för era tips!

Ja, bondbönor hade jag glömt! Vi sådde en underbar rosa bondböna, ska försöka hitta namnet...

Neckarkönigin är uppskriven!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 20:15 »
Bönor korsbefruktar sig sällan, så om man bara har dem en liten bit ifrån varandra är det stor sannolikhet för att du kan spara bönor och så nästa år, och få likadana bönor. Detta gäller dock inte för F1-sorter. Men det finns väldigt många bra sorter, och det är kul att odla många sorter. Att då kunna spara eget utsäde sparar ju rejält på utgifterna varje år. Själv har jag väl ett 20-tal sorter i lager  :-[. Det är lätt att bli lite frögalen...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

stavre

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #12 skrivet: 10 nov-11 kl 16:53 »
jag kommer från  norra tyskland o. vi odla där alltid bondböner.

jag beställer min frön till  http://www.samenshop24.de/store/pi62689692.htm?categoryId=32


hnorbeck

  • Inlägg: 13
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #13 skrivet: 14 nov-11 kl 15:31 »
En av mina favoriter vad gäller störbönor är kokbönan "Äkta Tranbär", som jag fått tag på genom föreningen Sesam.
Den mognar tidigast av alla störkokbönor jag provat.

Brytbönan Speedy från Runåbergs var väldigt bra - extra tidig som utlovat, vilket gör att man kan sträcka ut bönsäsongen i "framändan". Jag odlade i år Speedy för första skörden, sedan någon lila sorts buskbrytböna (Purple Teepee) för nästa skörd och till sist Blue Lake och Blauhilde (störbrytbönor) för den senare huvudskörden. Det var en lyckad kombination som jag kommer att upprepa. Blue Lake har fördelen att den är lätt att fröodla - man kan också låta baljor sitta kvar om man inte orkar skörda allt grönt och sedan använda dem som kokbönor.

Jessie Hillbilly

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #14 skrivet: 12 dec-11 kl 12:35 »
En ny favorit är "rattlesnake bean" från USA.  De växer upp till 2 meter hög så ger de plats  :)
http://www.localharvest.org/heirloom-rattlesnake-pole-bean-C1925

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #15 skrivet: 12 dec-11 kl 19:19 »
En ny favorit är "rattlesnake bean" från USA.  De växer upp till 2 meter hög så ger de plats  :)
http://www.localharvest.org/heirloom-rattlesnake-pole-bean-C1925

I vilken växtzon odlar du dem och har du ngr fröer som du vill sälja?
Ann

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #16 skrivet: 13 dec-11 kl 20:51 »
En av mina favoriter vad gäller störbönor är kokbönan "Äkta Tranbär", som jag fått tag på genom föreningen Sesam.
Den mognar tidigast av alla störkokbönor jag provat.

Brytbönan Speedy från Runåbergs var väldigt bra - extra tidig som utlovat, vilket gör att man kan sträcka ut bönsäsongen i "framändan". Jag odlade i år Speedy för första skörden, sedan någon lila sorts buskbrytböna (Purple Teepee) för nästa skörd och till sist Blue Lake och Blauhilde (störbrytbönor) för den senare huvudskörden. Det var en lyckad kombination som jag kommer att upprepa. Blue Lake har fördelen att den är lätt att fröodla - man kan också låta baljor sitta kvar om man inte orkar skörda allt grönt och sedan använda dem som kokbönor.

Alltså, sår du dessa EFTER varandra, eller bara i olika faser? Vi hann ju knappt få en skörd och bor ändå i Sthlms-området... Våra bönor tog sig iofs lite sent (efter ett andra såförsök, direktsådd).

Är bönor känsliga för vind? Våra bönsorter (iofs busksorter) blev aldrig speciellt kraftiga i år. Bra jord och extremt bra solläge, men blåsigt. Kan det ha påverkat? 

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #17 skrivet: 15 dec-11 kl 19:30 »
Min favorit bland trädgårdsbönor är purpurbönor. De är godast och funkar bäst att frysa, är rimligt snabba och växer långt in på hösten. Minns inte sortnamnen.

Om du har problem med blåst och sen mognad ska du nog inte satsa på störbönor. Dels är de senare än buskbönor, dels blir de ännu mer utsatta för vind. Jag bor på Gotland och det blåser osannolikt mycket här men jag har inga problem med att odla buskbönor.
snus? vad är priset på en pris?

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #18 skrivet: 18 dec-11 kl 11:48 »
Nästa säsong ska vi testa bönor även på ett annat ställe, där det är lite mindre blåsigt. Kanske fungerar det bättre där. Även våra buskbönor gav väldigt lite i år (blåsigt läge) och blev mindre än väntat.

Sorter jag skrivit upp hittills:

Neckargold (störvaxböna)
Neckarkönigin (stötbrytböna)
Blauhilde (purpurstörböna)
Borlotto lingua di fuoco (spritböna)

Chiraz (purpursockerärt)

Någon/några bondbönor

Vi har ett gäng sorter från förra året också, som vi förmodligen kommer att köra igen. Speedy gick inte alls speciellt bra här tyvärr.

Är det märgärter man ska odla om man vill ha torkade gröna bönor till vinterförvaring? Eller frysta.

Tips på bra kokbönor för vinterförvaring?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #19 skrivet: 21 dec-11 kl 15:08 »
Om det är torkade bönor du vill ha är det dumt att torka märgärter. Vad är det för slags gröna, torkade bönor du tänker på? Jag kan inte påminna mig att jag sett några.

Jag odlar matärter som jag har både till mig själv och till djuren, men dem tröskar jag och låter torka i kvarnen. De blir gula.

Med tanke på att jag bor på det blåsiga Gotland och odlar bönor med stor framgång tror jag inte att det är blåsten som är ditt problem. Hur ser rötterna på plantorna ut? Har de de där kvävefixerade knölarna? Om inte är det brist på en bakterie, tror jag att det är, som behövs för att fixera kväve.

Eller nåt annat problem med jorden.

När sår du och vid vilken jordtemperatur?

Av trädgårdsbönorna vill jag upprepa att purpurbönor är överlägset bäst att frysa.

snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1187 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser