Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?  (läst 3907 gånger)

Skogsfrida

  • Inlägg: 9
    • Värmland
Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« skrivet: 31 mar-16 kl 20:28 »
Vår bock som är drygt ett år har sedan några veckor blivit elak och stångig. Han har tidigare varit besvärlig under brunsten speciellt mot mannen/ pojkarna i familjen men sedan har han varit snäll några månader. Vi har nu och under brunsten lagt ner honom och hållit honom tills han slappnar av och ibland somnat men det hjälper bara någon minut sedan börjar han igen.
Tidigare har han och geten kunnat gå fritt på gården när vi varit ute, de har strosat omkring och ätit tall och gran och kollat vad vi håller på med, när det var snö sprang han efter barnen när de åkte pulka i backen. Vi har också gått med honom och geten i koppel och vår mellan pojke har t.o.m. sovit hos dem när de var nya, och låtit dem gå på backbenen och göra olika hopp för att få godis(äppelbitar och knäckebröd). Han har aldrig tidigare stångat mig förrän nu, och även bekanta som har varit här tycker att han plötsligt verkar beteendeförändrad. Geten fick en killig för en vecka sedan, men detta började ca 10 dagar innan. Han har även försökt stånga killingen så vi har skilt dem åt under dagen, sen tyckte jag det var synd om honom att vara ensam på natten att han ficka komma tillbaka till geten. De har ett ca 12 m2 hus att bo i, på dagen har han ett vindskydd. Nu har vi av flera fått rådet att ta bort honom och hellre skaffa en ny bock, men jag undrar om vi gjort fel som gjort honom för tam?
Han har också stångat mellanpojken så han flög in i väggen, han som är hans allra bästa vän och då blir man lite rädd och vill inte låta dem vara tillsamman mer. Så nu är han själv i hagen medan geten är i vinterhagen med killingen och vi använder mat och godis, (hö och äppelbitar) för att slippa ta konfrontationen. Jag har kommit att tänka på att han alltid varit hård mot geten speciellt vid maten, men även annars och tom kastat henne över huvet med hornen så jag var rädd att killingen skulle skadas och undrar om det är normalt för en bock?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-16 kl 21:12 »
Välkommen hit till oss getälskare!  :D  Beteendeförändring säger du.  Min första tanke är att han kanske har ont någonstans?  Då kan ju vem som helst bli grinig.  En bock kan inte bli för tam, eller, om han blir för tam, så blir problemet att han kommer med in i huset och äter upp allt bröd från matbordet, och envisas med att ligga i människornas sängar.  Inte att han stångas.

  Men du säger också att han gjort så mot geten länge.  Visst finns det elaka bockar, men de är sällsynta.  En bock som blir far kan bli mycket beskyddande, men det brukar inte yttra sig i våld mot den egna avkomman.  Jag antar att ni har klappat honom mycket, men har ni klappat över hela bocken?  Man behöver då och då känna över hela kroppen på dem för att hitta eventuella ömmande ställen.  Pungen t ex ska inte vara öm, däremot är han förstås rädd om den och kan vara kittlig där.

  Om du sa vilken ras du har, så missade jag det.  Själv tycker jag att dvärggetter är mera burdusa än jag gillar, medan angoragetter å andra sidan lär ha mycket fint sätt.  Hoppas att du blev något hjälpt av dessa tankar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsfrida

  • Inlägg: 9
    • Värmland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-16 kl 22:08 »
Känns bra om vi egentligen inte gjort fel med uppfostran.. han har varit uppe i soffan och ätit från bordet om han lyckats smita in. Det är en jämtbock. Ska försöka känna på honom, men behöver nog att någon håller honom då. Kan man avgöra själv om något är fel eller behöver man en veterinär?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-16 kl 07:33 »
Klart att även getter behöver uppfostras!  Få veta hur de ska bete sig.

  Om han har ont någonstans, på riktigt, då måste man förstås hjälpa honom med det.  Först försöka lista ut vad det kommer sig.  Om det är veterinärsak eller ej, tja, låt oss ta den diskussionen när du hunnit kolla upp honom.  Prova att distrahera honom med något gott, som någon håller precis inom eller utom räckhåll för bocken.  Om han måste sträcka sig och räcka ut tungan för att nå det, så koncentrerar han sig på det och du kan undersöka honom.  Om det då gör ont, så reagerar han nog även om han försöker få tag på godiset!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-16 kl 07:51 »
Hej Skogsfrida och välkommen hit :) !
Jag tänker och misstänker att endel av problemet är att han går ensam, sånt kan leda till alla möjliga reaktioner hos ett flockdjur, bl a aggressivitet. Jag tror han först och främst behöver en kompis, en annan jämtbock eller kanske en kastrat.
"För" tama blir inte bockar, så det behöver du inte oroa dig för. Det är alltigenom bra att han är van vid människor och er hantering, och vet att det är ni som har maten. Det är stora fördelar - det är betydligt värre om han springer och gömmer sig i ett hörn av hagen så fort det kommer folk!
Delvis kan det ha med åldern att göra, unga bockar har mer energi och kan vara mer som tonårspojkar (motsvarande gäller förstås getter), busiga och bråkiga och vet inte riktigt vilka de är och vad de vill. En äldre bock är lugnare och mer trygg i sig själv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-16 kl 09:35 »
Jag tror problemet är att du har för få djur och det är många som har en enda bock, och nån enstaka get. Bocken behöver en sparring-partner och den där geten du har duger inte till det, och nu när den står själv blir det ännu sämre.
Har den ingen sparring-partner så är det inte konstigt att den utmanar människor istället.

Jag har inga bockar och har aldrig träffat någon som är bråkig, men jag har 5 okastrerade vuxna baggar och de bufflar på varandra riktigt bra varenda dag. De stångar varandra både i sidorna och rakt framifrån. Mig rör de inte, för jag ingår inte i deras rangordning men om jag skulle hålla någon av dem ensam, eller sälja någon skulle jag inte bli förvånad om de börjar stånga människor.
De är riktigt bra kompisar men när de stångar varandra kan de se lite våldsamt ut.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-16 kl 09:52 »
1.  Han har tidigare varit besvärlig under brunsten (...) Vi har nu och under brunsten lagt ner honom och hållit honom (...) men det hjälper bara någon minut sedan börjar han igen.
2.  låtit dem gå på backbenen och göra olika hopp för att få godis(äppelbitar och knäckebröd).
3.  Geten fick en killig för en vecka sedan, men detta började ca 10 dagar innan. Han har även försökt stånga killingen så vi har skilt dem åt under dagen, sen tyckte jag det var synd om honom att vara ensam på natten att han ficka komma tillbaka till geten.
4.  Nu har vi av flera fått rådet att ta bort honom och hellre skaffa en ny bock.
5.  Så nu är han själv i hagen medan geten är i vinterhagen med killingen.
6. Jag har kommit att tänka på att han alltid varit hård mot geten speciellt vid maten, men även annars och tom kastat henne över huvet med hornen så jag var rädd att killingen skulle skadas och undrar om det är normalt för en bock?

1.  Det är meningslöst att försöka fostra en bock under brunsten då han helt styrs av sina och getens hormoner.
2.  Att träna en bock att gå på bakbenen och göra hopp är enl. min uppfattning helt olämpligt. De är alldeles tillräckligt duktiga på det utan träning och uppmuntran. En jämtbock blir dessutom stor och med imponerande horn.
3.  Bocken ska skiljas från getterna senast strax före killningen, eftersom det finns risk för att getterna annars blir betäckta för snart efter killning. Inte förrän till höstens brunst ska bocken tillbaka till getterna. Under tiden ska han gå tillsammans med en annan bock, helst flera, eller kastrat.
4.  Det är inte nödvändigt att ständigt ha en bock.
5.  Ja, du kan inte riskera att bocken skadar killingen och inte är det bra för geten om hon blir betäckt snart igen. Men skaffa bocken sällskap se punkt 3.
6.  Det är inte ovanligt att unga oerfarna bockar är både mataggressiva, hagalna och buffliga och då kan de vara mycket hårdhänta. Bockkillingar behöver gå med vuxna trevliga bockar för att fostras. Personligen skulle jag aldrig köpa en oprövad ungbock utan i stället välja en snäll, lugn äldre bock. Har en möjlighet är väl det bästa att spara ett par bockkillingar ur den egna flocken och fostra dem på ett sansat sätt.
« Senast ändrad: 01 apr-16 kl 10:17 av SussiloII »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-16 kl 09:56 »
jag har 5 okastrerade vuxna baggar och de bufflar på varandra riktigt bra varenda dag. De stångar varandra både i sidorna och rakt framifrån. Mig rör de inte, för jag ingår inte i deras rangordning men om jag skulle hålla någon av dem ensam, eller sälja någon skulle jag inte bli förvånad om de börjar stånga människor.
De är riktigt bra kompisar men när de stångar varandra kan de se lite våldsamt ut.

Ja, det samma gäller även bockar. De behöver killgänget och sparringpartners, det ingår i deras sätt att leva.
« Senast ändrad: 01 apr-16 kl 10:05 av SussiloII »

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #8 skrivet: 01 apr-16 kl 10:43 »
Det är möjligt att han egentligen inte är agressiv utan han behandlar familjen som om dom vore andra bockar... Han vill stångas och leka, ha en sparringpartner skrev någon. Jag minns en gård där bocken och en ungtjur var bästa "sparringpartners". Dom stod panna mot panna titt som tätt, men dom var goa vänner. Tyvärr så tror jag inte han kommer att ändra beteende vad ni än gör.

Skogsfrida

  • Inlägg: 9
    • Värmland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #9 skrivet: 01 apr-16 kl 12:07 »
 Tack för alla svar  :)
Ska försöka känna på honom sen när någon kan muta med godis.

Har också tänkt att han behöver en kompis- sparringspartner och det har förut varit så att han lekt med pojkarna, kommit och tryckt med hornen och viftat på svansen, men det har verkat som om han känt sin egen styrka och aldrig tagit i mer än att det är jämt. Men inte mot mig och om han visat tendenser till att stångas även under brunsten har det räckt att jag satt ut handflatorna och sagt nej bestämt, några gånger har jag hållit i honom i nackraggen och halsbandet och skällt på honom och han har alltid lugnat sig. Eller i koppel och pratat lugnt med honom. Nu när jag försökt ha honom i koppel är han helt vild och slänger med hornen så man nästan måste hålla strypgrepp på honom, och ganska nyss gick det att gå och möta vid skolbussen med honom.
 När han nu började med att stångas gick han som vanligt med geten fritt på gården och skulle plötsligt bara stångas istället för att som vanligt komma fram och nosa.

Jag har också pratat med veterinären som sade att när de blir väldigt tama mister de den sista respekten  och om de då är aggressiva är det inte mycket att göra och hon tyckte att vi skulle ta bort honom.

Jag har tänkt att han skulle behöva uppfostras av en äldre lugn bock i en bockflock och har ringt några med jämtbockar men ingen vill ta en stångig bock. Killingen är också en bock och jag vill inte att han ska ha dåligt inflytande på honom och jag vill heller inte göra något som får honom stångig.

Jag har låtit honom få komma in till geten och killingen på natten för att han inte skulle känna sig så ensam och mörkret verkade göra honom lugn, men förstår att det inte är bra för geten om hon kan bli betäckt så snart igen, hon blöder fortfarande lite.


SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #10 skrivet: 01 apr-16 kl 13:45 »
Lyssna på din veterinär och följ hennes råd. Stora bockar med humörsvängningar är inte lämpliga lekkompisar till barn. Bockkillingar ska fostras av äldre bockar från det att en skiljer dem från geten och systrar vid ca 3 mån ålder. Låt inte bocken gå ihop med get och killing nu. Han betäcker lika bra på natten som på dagen och geten behöver vara ifred med sin killing.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #11 skrivet: 01 apr-16 kl 14:01 »
Jag har också pratat med veterinären som sade att när de blir väldigt tama mister de den sista respekten  och om de då är aggressiva är det inte mycket att göra och hon tyckte att vi skulle ta bort honom.
Jag tror inte veterinärens uttalande om att bli "väldigt tama" är baserat på någon specialkunskap om bockar, tyvärr. Bockar bråkar inte för att de är för mycket hanterade av människor, de bråkar och stångas för att signalera något. (Jag har som regel flockar på 5 till nästan 20 bockar beroende på årstid, så ett och annat har jag snappat upp av grabbarna.)
Jag har tänkt att han skulle behöva uppfostras av en äldre lugn bock i en bockflock och har ringt några med jämtbockar men ingen vill ta en stångig bock. Killingen är också en bock och jag vill inte att han ska ha dåligt inflytande på honom och jag vill heller inte göra något som får honom stångig.
Jag menade mera att DU skulle skaffa en bock till, inte försöka sälja iväg bocken till någon annan. Att ha en ensam bock (eller get) är som upplagt för olika slags problem, eftersom de är flockdjur. Så skjuter du den här grabben enligt veterinärens råd och skaffar en ny ensambock lär han bli likadan, eller ställa till elände på något helt annat sätt... (getter är uppfinningsrika djur :) )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-16 kl 21:39 »
Mina erfarenheter stämmer precis med skräptantens!  Bockar kan bli mycket tama, och att träna dem att göra små cirkuskonster mot belöning gör dem bara mera samarbetsvilliga, under förutsättning att tränaren (skogsfridas son?) är konsekvent intill envishet.  Kan vara jobbigt för en ung person.

  Lite lättare skulle det vara att ha en bestämd åsikt om det kunde gå att lägga ut en filmsnutt, där vi ser hur han svänger från det ena humöret till det andra.  Inte särskilt lätt att filma det, förstås!  :P

  Jag tycker faktiskt att det är lite mystiskt, att han ändrat beteende så radikalt på så kort tid.

  Baggar och bockar har helt olika "språk"!  Baggar backar 10 - 20 meter, och springer sen tills de smäller ihop.  Bockar slåss enligt ett ceremoniel, som mera liknar balett.  Finns bedkrivet nånstans här på tavlan.

  Både bockar och baggar, liksom många andra flocklevande handjur, kan bli beskyddande när det har kommit småttingar.  Men, men.  Den här bocken är ju stygg även mot fru och barn, och det är INTE normalt, särskilt inte när de så ofta får vara tillsammans.

  Man kan sätta dem i boxar intill varandra, där de kan "be seen and heard and smelt", (David Mackenzie), om man behöver skilja dem åt utan att onödigtvis stressa dem.

  För stress gör de flesta av oss på dåligt humör.   :P  Smärta ger stress.

  Om jag tolkar situationen rätt, så är skogsfridas son en ledargestalt för bocken, eller var tills hornen hamnade på fel ställe ...

  Och jag håller helt med skräptanten, att avlivning absolut inte ska vara den första åtgärden!  Särskilt inte när det är en jämtbock, de är minsann inte för många!

   Bockar har ett bra handtag i fram:  Skägget!  Där är de inte speciellt hårömma, och det går jämförelsevis lätt att få tag i skägget om bocken tjafsar.  Sätt ett knä mot hans revben och dra hans huvud åt sidan, så kan han inte utnyttja sina starkaste muskler, som arbetar rakt fram, inte åt sidan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsfrida

  • Inlägg: 9
    • Värmland
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #13 skrivet: 02 apr-16 kl 13:57 »
Tack igen för alla svar :)
Bocken verkar inte ha ont någonstans, inte heller pungen. Han har nog sett pojken som en ledarfigur för han brukade följa med vart han gick och det är nog inte så konsekvent träning utan mer lek att hålla en kvist eller knäckebröd högt för att de ska ställa sig upp. Han har nog även varit ett slags sparrings-partner då han även ibland gjort de där ´balett´resningen och trippandet, men då alltid stannat lite innan och pojken har då tagit hans ansikte mot sin mage och kliat honom, med bockens ansikte mot magen har de också kunnat göra någon slags kraftmätning när de går fram och tillbaka och de har också sprungit omkring tillsammans.
Men han har alltid stannat och slutat när pojken gjort det. Och jag ville inte ha något lekförhållande med honom så på mig har han bara kommit och nosat. De här anfallen han gör är annorlunda inte att han ställer sig upp först utan bara direkt på som en projektil det enda man hinner få tag i då är hornen. Vet inte om jag kan lyckas filma det. Kanske de inte borde fått leka på det viset om det andra är en följd av det? Men det ena verkar som lek och det andra som att han är frustrerad eller arg eller väldigt missnöjd.
Om han skulle få en bockkompis hos oss känns det ändå inte som att man kan lita på honom längre, men om han däremot kom till någon annan människa som han kan starta ett nytt förhållande med utan för mycket lek som kan trigga skulle kännas mycket bättre än att ta bort honom.




Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Snäll bock som blivit arg, hur uppfostrar man bockar?
« Svar #14 skrivet: 02 apr-16 kl 20:27 »
Om bara inte sonen har gett bocken kvisten när han har stångat, så är det nog ingen fara.  Kan det ha med killingarna att göra?  Felriktat skyddande av småttet?

  Att jag föreslår skägget är bland annat för att ett tag i hornet kan sätta igång viljan att stångas.  Ännu viktigare är att inte orsaka bocken smärta, ty då signalerar hans bockhjärna: "Stångad av annan bock!  Måste slåss!!"

  Det du beskriver verkar inte alls som den normala balettuppvisningen, som både du och sonen tydligen har sett många gånger.  Skulle sonen orka välta omkull bocken och hålla fast honom tills han slutar sprattla?  Ibland hjälper det, men om sonen misslyckas, eller om han måste ha hjälp av någon, så är det ingen idé.  Ni kan få mera tips om ni behöver, för jag hittar inte beskrivningarna i gamla trådar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser